Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-23, 21:56
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Badkläder, dator och nallar

Sådär! Efter några dagars nervdallrande med sjuka barn tror vi att vi är på väg! Barnen har packat sina små ryggsäckar med nallar, tåg (!), böcker och en dator att se på film i om det blir fler sjukdagar.. Förväntansfulla, så som bara barn är har de längtat och räknat dagarna den sista veckan. Nu sover de sött.

Själva packar vi det sista. Känns skönt att åka till "civilisationen". Har vi bara passen, biljetterna och det vi tror att vi behöver så fixar sig resten om man skulle ha glömt något!

I morgon vid den här tiden sitter vi på Kreta, andas ut och ser fram emot över en veckas lugn och ro! Så skönt att vi lovade oss själva detta redan i somras! En höstpaus! Hur vädret än blir så kommer vi att ha mysigt och ta det lugnt! Ser fram emot att bada, sitta på caféer, se på folket och åka runt lite i omgivningarna! Kreta ska bli så mysigt!

Here we come!

/Helena
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 22:00
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Badkläder, dator och nallar

Så härligt det låter, ha en fin vecka på Kreta!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 22:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Badkläder, dator och nallar

Ha det så jättebra! Kreta är aldrig fel.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 10:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Ha en fantastisk vecka! Havet är ännu varmt och dagarna var riktigt varma när vi var där förra veckan

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Hoppas att ni får en underbar vecka!
Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 20:48

Känns helt overkligt att det blåste orkanvindar hemma igår. Här var sol, värme och inte en vindpust! Vi har hyrt bil och tog vägen över bergen till Elafonissi igår. Sagolikt vacker väg, även om jag återigen kom på att jag faktiskt har bilsvindel. Jag som är så kaxig att jag inte är ett dugg höjdrädd! En tunnel hade rasat på vägen, så vi var verkligen ute på småvägar. Smaaaala slingriga med snäva kurvor och inga räcken. Fast med en milsvid utsikt! Både ut över bergen och landskapet och ner. Man såg väldigt långt ner. Väldigt väldigt långt. Och det fanns inte tillstymmelse till vägräcke.

Men väl framme skuttade tre små bråkiga barn ur bilen och som kalvar på första grönbetet slängde de sig i havet, som var kavlugnt, klarblått (vaddå rosa??) och så långgrunt att till ochmed lilltjejen glömde bort att hon eegentligen är en badkruka! Klart lyckat och vi hittade mysig taverna att käka lunch på längs vägen. Kändes hemlagat och ompysslat!

Idag tog vi en lite kortare utflykt upp på Akrotiri halvön. Stannade och badade på den lilla stranden med ön utanför. En av fördelarna med att åka off season är att man är nästan själv på alla stränder. En nackdel är att mycket är stängt. Men det var mysigt med picknick på stranden också. :-) Även här var det barnstrand och de två små barnen härjade loss längs strandkanten medan sjuåringen och jag simmade ut till ön. Bra för självförtroendet och en mysig simtur!

På hemvägen stannade vi till på Stavros Beach och åt ännu en riktigt god, lite annorlunda och mysig middag i en väderkvarn precis vid stranden. Vi såg solen gå ner och körde hemåt. Med tröjor på sitter vi nu ute, på vår lilla lilla uteplats. Vi hör havet, syrsor och flera kyrkklockor som pinglar fridfullt. Dessutom hör vi många hundar.

Får se vart morgondagen för oss. Knossos hade varit kul, men frågan är om vi klarar en så lång bildag till.
/Helena
Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 21:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Låter som jättehärliga dagar.

Eftersom vi trots allt är i slutet av oktober så är jag extra nyfiken på hur ni upplever vädret. Känns det fortfarande som lite "svenskt sommarväder"?

Hur upplever ni lufttemperaturen dag / kväll? Vattentemperaturen? Eftersom ni badar drar jag slutsatsen att det är hyfsat varmt i vattnet. Men vi är ju så olika. En del tycker att 19 är helt ok medan andra tycker att under 23 är för kallt.

Ha det fortsatt gott!

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 08:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det låter alldeles helt underbart!!!
Det kanske blir tradition med höstlovsveckor då Jag är helt övertygad om att denna vecka kommer att vara mer värd än två på sommaren.

Ha det fortsatt lika bra.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 10:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kanske blir tradition med höstlovsveckor då
Hoppas att det blir så för många fler. Jag tror inte så många känner till att Kreta är fantastiskt även sent på hösten. Pratade med en granne idag som precis kommit hem efter fyra veckor på Kreta. Vilket väder, utbrast han.
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 15:23

Det är verkligen härliga dagar! Jag vet inte om vädret är exceptionellt bra i år, men vi har haft sol och dryga 20 grader varje dag på dagarna. Den dagen vi kom hade det tydligen blåst, men i övrigt har det varit helt helt vindstilla och havet har legat som en spegel på mornarna. Alla frukostar har ätits ute på terrassen och sedan är vi ute och njuter hela dagen. (Jag är inte en urochskurmamma. Mina barn får gå in om det regnar!) Höstlov på Kreta är verkligen att rekommendera!

På kvällarna är det dock kallt! Tröjor på alla och barnen har fleecedressar. Som en ok svensk sommar. Man kan sitta ute, men man får ta på sig lite mer.

Badtemperatur är ju högst individuellt. Jag är en riktig badkruka. Jag älskar att bada, simma, leka i vattnet och badar gärna. Men jag hatar att doppa mig och badar helst inte om det är för kallt. Jag badar så gott som aldrig i havet hemma, för det är kallt och kan tycka att medelhavet generellt sett också är lite kallt, men ok. Men här har vi badat allihop. Det är nog ungefär samma temp i vattnet som i luften och då känns ju vattnet härligt! Möjligen är vattnet varmare och det har blåst påland hela veckan så det känns verkligen skönt!

Hoppas du fick ett hum om hur vädret är.

Nu fortsätter jag på rätt sida..

/Helena
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 20:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack för info Helena. Kreta i oktober låter helt klart som ett fint alternativ för senhöst-resor. Förstår att ni haft en härlig vecka.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.