Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-28, 07:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Fin kväll på AMONI

Nu får jag skryta lite igen. Tjatigt det här, men mina perspektiv är begränsade.

AMONI, för den som märkligt nog inte har hört namnet, är en liten kulturförening på Kalymnos med mer än tio år av verksamhet. Jag är en sån där tant som finns i alla kulturföreningar, som sköter allt möjligt utom själva kulturen: spelar inget, sjunger bara när ingen hör på, har inte använt eventuella konstnärliga talanger...men nån måste fixa resten också: tejpa upp affischer runt stan, sälja biljetter, servera drycker, städa och handla, lugna och trösta konstnärliga själar, jo, det fixar sig inte själv...

På köpet har jag fått mängder av intressanta inblickar i musikernas värld, jag har träffat många trevliga människor, jag har haft jätteroligt.

I går kväll spelade och sjöng den i Grekland kände Takis Vouis ihop med Giannis Giakoumakis och Vangelis Kontopoulos. Precis fullt i lokalen. Fin stämning, bra musik, skickliga musiker, bra sångare. Gitarrer och elbas, några otroliga solon.

Takis spelade i Sverige för många år sen,på Kaos i Stockholm, bland annat ihop med Grigoris, en bouzoukikonstnär. Han pratar fortfarande lite svenska. Det visade sig att han hade en kusin i publiken , en man med grekiska rötter som bott i Sverige hela sitt vuxna liv.

Jag fick en CD! Blev jätteglad! Nu undrar jag bara var min gamla LP med Grigoris tog vägen, kanske hos någon av barnen. Ska be dem rota i lådorna...

Så- förutom helkvällar med musik har det sina fördelar att vara back-stage.( Om man nu kan säga så, vi har inte nån stage alls, bara en liten estrad och publiken sitter praktiskt taget inpå musikerna.)

Lite, lite trött idag. Snart är det "parelasi" för att fira den 28 oktober, en av våra tre nationaldagar. Ja, jag ska ner och trängas med resten av öns befolkning, självklart. Inget fusk här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-28, 08:12
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Fin kväll på AMONI

Räknar du in den 6:e juni bland dina grekiska nationaldagar? Jag förstår att du är en sån där fantastisk jämtståcha, som kan göra alla jobb och som nästan aldrig blir trött! Men nu har du i alla fall vilodag på Oxidagen!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-28, 08:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fin kväll på AMONI

Nix. Jannis, fast min man fyller år då. Vi firar förutom de två vanliga grekiska dagarna även Dodekanesas anslutning till Grekland. Vill du ha datum? Fråga närmsta skolbarn, som tvingas lära sig detta från förskolan ungefär...det diskuteras på allvar bland lärarna om detta med paraderande verkligen ska betonas så mycket, särskilt nu när extremnationalister visar sina trynen lite överallt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-28, 09:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: Fin kväll på AMONI

Det är tur att det finns back-stage-tanter som du Monica. Och visst är det härligt att ha något att se fram emot - att kunna fira. Grekerna kan verkligen den konsten. Det verkar alltid finnas något att fira...

Hälsningar! Sjöborren.

Senast redigerad av sjöborren den 2013-10-28 klockan 09:13.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-30, 08:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fin kväll på AMONI

Ja, firande av allt möjligt, oftast namns-och-helgondagar, vilket jag tror sponsras av sockerbagarskrået. En del dar ser man överallt folk som kommer med bakelsekartonger.

Viktig efterlysning: VEM, VEM sa att hon/han ville ha en CD med Takis Vouis? Jag har en extra. Skicka PM!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-30, 18:33
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Fin kväll på AMONI

Tenk at jeg måtte reise hjem fra Kalymnos dagen før den flotte konserten!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT