Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-06, 10:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Hinner vi?

Vi beräknas landa 17:20 på Atens flygplats. 19:15 går en båt från Pireus som vi skulle vilja hinna med. Är det rimligt att hoppas på att det kan gå?
Buss och metro lär väl gå bort i alla fall. Men med taxi borde de väl funka (antar att man då också blir körd ända fram till biljettkontoret/båten)? Om planet är hyfsat i tid så borde man ju vara klar med bagage och sånt senast kl.18:00 och då hinner väl en taxi fram till båten runt kl.19? Den verkliga rusningstrafiken är väl över då, eller?
Det gäller en snabbåt en fredagskväll i slutet av maj och för att vara på säkra sidan att få plats på den hade jag tänkt boka biljett innan. Men det förutsätter ju då att man hinner fram i tid för att hämta ut bokade biljetter. Annars är det inte hela världen för oss med en första natt i Pireus.
Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 17:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hinner vi?

Det är väldigt tajt tycker men kan funka om ni har tur. Ni kanske kommer ut från flygplatsen tidigare, och kanske trafiken inte är så hemsk, om ni har tur. Jag vet att andra har fått sina biljetter hemskickade, då slipper ni gå via biljettkontoret. Det kan vara värt att chansa så ni slipper en natt i Pireus.
Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle aldrig ha nerver till att stressa så på inledningen av semestern. Tänk om planet är t ex 10 min försenat från Sverige redan vid starten?
Jag vet av egen erfarenhet då vi kört bil till Pireus vid 17-19 tiden från flygplatsen att det är djävulsk trafik! Vi har även kört igenom Pireus av misstag i rusningstid på väg söderut och det står periodvis helt still i trafiken.
Pireus är en riktigt mysig stad, om man vill se det, att tillbringa en första trevlig avkopplande kväll i! Ta en övernattning, gå till Rakadiko och ät en underbar första måltid på semestern är mitt råd. Bo nära småbåtshamnen och njut!

Så himla snopet att ha förköpta biljetter man inte kan använda om oturen är framme.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 18:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Verkar inte sådär väldigt lovande alltså. Oddsen har visserligen förbättrats något, när jag nu uppmärksammat att båten går 19:30 (i.st.f. 19:15), men det verkar ju ändå vara lite väl äventyrligt att chansa. Lite surt att pröjsa båtbiljetter man inte kan använda (för att inte tala om att kosta på sej taxiutgifter i onödan).
Pireus har jag övernattat ett antal gånger i, och kan mycket väl tänka mej att göra det igen. Såå vedervärdigt tycker jag inte att det är (speciellt inte runt marinan). Även om man ju helst vill ut på öarna så fort som möjligt.
Får se hur vi gör. Det är ju några månader kvar att fundera...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.