Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-12, 20:38
ch4 ch4 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014
Standard Vulkanen

Hej!
Funderar på att åka till vackra Santorini, men blir lite fundersam eftersom jag läste detta 2012 och inte hört något alls sedan dess?
http://www.gp.se/resor/1.1062691-san...a-vulkan-vaken
Någon som vet om man fortfarande bör vara försiktig som de skriver eller om det är "lugnt"?
Svara med citat
Gammal 2014-04-12, 21:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Vulkanen

Tur att jag inte läste detta innan jag åkte till Santorini i höstas! Vi märkte inget när vi var där och ingen sade något om det heller.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 09:49

Hehe, ja man blir ju lite orolig när de skriver att man bör vara vaksam! Men eftersom de inte skrivit något mer om det så får man väl hoppas att läget är under kontroll. Får se vilken ö det blir just i år, men någon gång vill jag se Santorini!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 10:27
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Det är nog ingen som helst fara. Det skrivs lite om det där nu och då. Och säkerligen håller forskare från världens alla hörn koll på den. Var där i somras och märkte absolut ingenting.
De skulle garanterat avråda från att resa dit om det vore risk för någon form av drama.
Och vi får verkligen hoppas för befolkningen på Santorini och intilliggande öars skull att det inte blir något större utbrott alls igen.
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 12:07
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Hej
Jag som bor här blev också väldigt orolig i början på 2012 då jag var Indien och läste alla nyheter om vulkanen här. Vad som hände var att magma byggdes upp och om trycket blev för stort kunde den explodera. MEN i slutet av Februari var det som det kom en stor SUCK därifrån och den släppte ut trycket. Efter det har vi inte haft några jordskalv mm. Jag läste alla artiklar och info jag kunde komma över om vulkaner och det är vanligt att de beter sig på detta sättet, magman kan byggas upp under långa tidsperioder (10-100.tals år) och sedan lätta på trycket och vulkanen slumrar igen. Denna artikel var skriven då, läs så du kan lugna dig lite.
http://www.volcanodiscovery.com/sant...has-ended.html

Ingela
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 16:24

Tack för era svar, intressant och lugnande info!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.