|
||||
|
||||
Nostalgitrend?
Ibland (ofta) när jag inte har så mycket att göra bläddar jag i Fb och finner att det pågår en slags längtan-tillbaka-till-farfars-tid och svartvita foton och allt som hör till. En grupp med östersundare publicerar fina kort från min barndom och längre tillbaka. Ett antal kalymnier visar foton från förr. Och nu har Janne här på kalimera visat oss fina kort från det-som-var.
Ja, nog kan man längta tillbaka till sina barndomstrakter, för då var allt så enkelt. Någon annan hade ansvaret. Pengar var inget man behövde ordna själv. Standarden på hus och annat var självklart enkel, men så var det ju för alla omkkring, hur skulle det annars vara??? Det är bara det, att jag nöjer mig med att längta bara korta stunder, för jag har i klart minne vad min kloka mamma sa: "prata inte med mig om den gamla goda tiden, hu, det var inget att ha" Inget vatten och avlopp, ingen el, dåliga vägar, ingen sjukvård i ödebygden, tunga klumpiga kläder i kylan, kalla hus, ensidigt leverne...nej, min mamma hade fått nog av sånt. Hon älskade att läsa , gick till bibblan ofta, hon ville ha det varmt och upplyst och skönt, kyl och frys och TV, telefon och bil, om än skabbig sådan. Vi ser de gamla bilderna och kommer ihåg sånt som var bra. VI var bra då, unga och starka och framåtsiktande. Det är ändå fantastiskt att det har bevarats så många bilder, och även filmsnuttar. Man ser sin mormor och ser sig sälv i dragen. Man ser det gamla hemmet, den gamla skolan, den gamla bygden och vet att man hörde hemma där och allt var självklart och enkelt. |
|
|||
|
|||
Sv: Nostalgitrend?
Fast måste publicering av gamla foton betyda att man längtar tillbaks till den tiden eller att man tyckte allt var evigt solsken då?
Det kan ju också handla om att man bara tycker det är kul att se samma plats i två jämförande perspektiv och inte lägger in så mycket mer i det än så. Eller att fotot visar en plats eller speglar en viss period som var viktig i ens liv just då. Men att man inte, för den skull, vill tillbaks till den tiden. |
|
||||
|
||||
Ja, förr fanns det en (!) tv-kanal som visade Palme som hälsade på flaggviftande barn. Dvs, vi bodde ju i Nordkorea! (snodde jag från Alexander Bard)
Nä, skämt åsido. Allt var faktiskt inte bättre förr. Vi kommer noga bara ihåg det som var roligt och vi var unga och vackra. Nu är man ju inte ung längre... Det är precis som vi grabbar (ja, grabb är man alltid). Från lumpen kommer man bara ihåg det som var kul, men inte f-n skulle man göra om det! /Netwolf |
|
||||
|
||||
Den gamla goda tiden? Så fan heller, sketen lön och inte fan hade man råd att åka till Grekland. Jag vill inte tillbaka dit i alla fall.
|
|
|||
|
|||
Nä, skämt åsido. Allt var faktiskt inte bättre förr. Vi kommer noga bara ihåg det som var roligt och vi var unga och vackra. Nu är man ju inte ung längre...
/Netwolf[/QUOTE] Men vackrare än någonsin... Sunny |
|
||||
|
||||
Javisst är vi vackrare! Kvinnorna i alla fall...såg min klasskamrat som var med om en 50-års studentåterträff och hon blev faktiskt förvånad.
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Men Monica, du skrev en gång att du skulle avsluta på Fb, och då inspirerades jag till att gå ur Fb, och sedan har jag inte satt min fot där.
Jag har hört om en fruktansvärd känslokyla från Ö-sund och västerut, förmedlad av människor födda för minst hundra år sedan. Men min fmm var från Oviken , i östra Jämtland, och hon var mycket känslosam, henne fick jag förmånen att träffa. Hon var född för 140 år sedan. Men alla mina fotografier och gamla papper är borta sedan en väska försvann spårlöst här på Kreta. Men jag minns min mffm som var lösdrivare från L-sand, kunde genom en lagändring gifta sig med en annan lösdrivare, och dom bosatte sig i Hammerdal i s J-land, där måste det ha varit toppenbra ! Men Ingrid från Häggenås flyttade till min ff i Umeå, och fick många barn. Jag njöt varje stund jag fick vara tillsammans med dom , som jag känner mig mest befryndad med alltså - resandefolket ;-) |
|
||||
|
||||
Stefan, jag menade att jag skulle ägna allt mindre tid åt Fb, vilket jag också lyckats med. Egendomligt nog / nåja / är det svårt att inte kolla vad ens vänner- nära eller på håll- berättar, har för sig ...
Intressanta släktförhållanden du har, och synd att dina foton o.s.v kommit bort. Kanske det har med tillltagande ålder att göra, men jag finner mig själv ideligen relaterande till något som sagts eller hänt för länge sen, får bita mig i tungan ibland. Något händer när man fyller 50, man hör sig själv säga saker som "förut", "när jag var ung", "på min tid". Inte kul...och det accelererar... Livet i Jämtland var nog ganska bra för den del av befolkningen som hade hus, kor, skog och familj. Sentimentalt kan jag längta tillbaka. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|