|
|||
|
|||
Parga vi ses igen!
Hemma i Svedala men jag vill tillbaka till Grekland!
En vecka blir för kort tid för mig. Underbart är kort säger vissa men för mig blir det bara ett sug i magen att åka dit igen och igen....och att planera en ny resa är främsta målet just nu. Så skönt att bara vara där även om vädret var emot oss. Regn, blåst och kallare än någonsin i maj månad tyvärr men med solglimtar. Jag har haft det bra och träffat alla dem jag ville möta i Parga och nya bekantskaper också. Är nöjd och berättar gärna mer när jag landat med själ och kropp. Marja |
|
||||
|
||||
Sv: Parga vi ses igen!
Ser fram emot det. Välkommen hem.
|
|
|||
|
|||
Det är något med Parga som berör mig men jag vet inte exakt vad. Just därför kommer jag att resa dit igen om möjligt. Var där förra året under senvåren i 2 veckor.
Kanske delaktigheten med de greker som bor där har träffat mig mitt i prick. Mångas öppenhet att dela med sig om hur de tänker, känner och mår. Vissa har haft en tuff vinter och andra ännu värre medan någon talar om bättre framtid och ser hoppfullheten i sikte. Reste med en vän och kollega som aldrig varit i Parga. Vi var båda trötta i kroppen när vi åkte. Vi fick kämpa för att kunna koppla av. Vilade och åt god mat! Slappnade av till slut. Hade nog behövt en vecka till! Vi bodde på Villa Touzis och var mycket nöjda med det valet. "Kiria"(Fru) Maria gav oss citroner från sin trädgård och många pussar på kinderna. Vi talades vid på grekiska. Hon var undrande varför det ej var fler turister från Sverige. De hade ju helt nyrenoverat rummen. Hon bad mig om hjälp. Ja hur skall jag lösa att det står tomma rum? Har sagt till Apollo om detta. Jätte fina sängar och de har målat om tipp topp och allt var fint! Res dit kan jag föreslå till er! Tavernan/Ouzerian Apagkio i gränden rakt upp för piren mötte jag åter ägaren Giorgos Desyllas. Ett varmt mottagande och en hel del skvaller och hälsningar från Sverige. (andra tidigare resenärer) Vi åt den dyraste Meze tallriken han hade på menyn med fisk och skaldjur som vi var helt nöjda med. Ca 10 olika sorters meze på stort fat. Bjudna på Ouzo och likör och sen delade vi på ett litet krus vitt till maten. Besökte ägaren Yannis på Ouzerian/Tavernan Meetings flera gånger. Gränden till vänster om Apagkio som löper parallellt kan man säga. Han har haft det lika kärvt denna vintern som så förra året. Endast två greker per dag i genomsnitt kommer för att ta en ouzo som de får en meze till. Ingen förtjänst. Han är mycket bekymrad. Tre barn och fru att försörja. Trots all oro kunde vi dela en del glada skratt och glädjen finns på Meetings! Gå dit! Fann familjeägda Tzimas restaurang nära busstation som ett gediget grekiskt bra matställe. Fin familj! Åt underbar lammgryta där och kommer återkomma dit fler ggr. Vänligt och Grekiskt! De hade haft det ganska okej under vintern. Tavernan Krioneri blev också en positiv överraskning för mig. Det ligger nära Piso Krioneri stranden. De hade musikkvällar live vid valda tillfällen. Mycket bra service och låga priser. En kämpande och kreativ kvinna driver hantverk vid Krioneri. Gå till L. Andreou. Hon är all konstnär och driver en stor butik. Hon gör smyckeskonst och i år fint smyckade lädersandaler. Säljer moderna läderväskor också. Läderstommen på de fina sandalerna görs och beställs från Kreta då hon samarbetar med en vän där. ; Vi blev missnöjda med förrätterna på Mezedotaverna Andreas nära Castel av Parga. Så vi tog aldrig någon huvudrätt utan gick vidare bara. Vi undvek och var jätte besvärade av stads hamnpromenadens sista del mot Krioneri. JAG sa ifrån på grekiska till de besvärande Tavernor det gällde att Nu räcker det! Förstör inte min semester, tack! Jag väljer själv var jag vill äta. Han fattade till slut men jobbade på andra turister tyvärr! Ogillar skarpt inkastare av det slaget! Däremot på Tavernan Arkoudas ( björnen) i hamnen får man bra mat. Jag har aldrig blivit besviken med maten eller servicen. Har ätit grillade jätte räkor med sallad och lammkött/olika slags tillagning flera gånger här mm. Ägaren George Petronanos som liknar en björn är helskön. Även han kände direkt igen mig vilket var kul! Alltid fått drink innan och likör efter + efterrätter som bonus. Hans son Andreas P. avlöser ibland sin far under siestan på Arkouda men driver själv det fina Maistros rakt uppe i byn sen ett år tillbaka. Sonen Andreas är den yngsta manager i hela Parga med sina 26 år. Trots åldern är han väl berest och välutbildad ingenjör. Hans ödmjukhet och vänliga sinne gav mig tro på framtiden om fina ungdomar. Fick en härlig kontakt med A. Vi gjorde ett val av vintest på Maistro med en magnifik utsikt. Åt inget denna gång men har testat tidigare. Super bra service men inte grekisk stil av mat utan mer internationellt. Besökte ägaren Giorgio på Sunset hotell där jag tidigare bott förra året. Varmt mottagande och vi blev bjudna på fint ekologiskt vin från hans egna vingårdar. Vi köpte eko vin hem till Svedala. Här hade jag behövt mer tid för att lyssna in honom. Affärerna gick bra och hotellet fullsatt men de politiska diskussionerna och de poetiska stunderna hann vi inte med denna gång. Hans fru Maria hann jag heller inte träffa tyvärr. Förra gången bodde jag på Sunset och tyckte det var bäst nu har jag gått in... nya kvarter vid Touzis och gillar det med. Spelar ingen roll egentligen var i byn jag bor för Parga är lätt att vandra runt i tycker jag. Unga svenska Malin B. (bloggare)och boende Parga, Prestige cafe o bar besökte jag också ett par ggr för godaste drinkarna eller fräschaste lemonaden. Alla dessa underbara gränder, människor och stränder får mig att känna mig behagligt avslappnad och att känna mig så hemma. Maten och dofterna i denna miljö får mig att återvända. Vill såklart dit igen någon gång. Parga Vi ses igen! /Marja Tack för alla andra anonyma träffar och möten som kanhända läser detta! Ni gav också mig ett gott minne! |
|
|||
|
|||
Visst är det härligt att resa med en väninna! Parga är fint och jag håller med om att det är något som drar....Har varit där tre gånger, sammanlagt 5 veckor. Tyckte att det förändrats mycket mellan de sista 2 gångerna 2001 och 2010 men charm fanns kvar ändå. Få ställen har så fina omgivningar dessutom!
Vi bodde också på Tousis sista gången. Vi var så nöjda. I Chania där jag och väninnan var nu en vecka så var faktiskt inte inkastarna besvärande alls...inte ens i hamnen. Men det kan ju ändras. En väninneresa med mycket mycket prat förgyller tillvaron, men det blev väldigt tidiga kvällar för oss..... Vi "tanter" i 60-årsåldern orkade inte slå runt längre! Vädret var dåligt i hela Grekland veckan som gick! Men grekland är ändå Grekland! Lissi - som åker ner till Grekland igen på onsdag morgon |
|
|||
|
|||
Håller med om konstigt väder förra veckan. Men det blir säkert stabilare snart.
Var åker du härnäst Lissi? Kanske jag missat...info Om Parga är lilla systern av stad så är Chania stora systern! Hi hi! Tycker mycket om Chania också. Res nervern till Grekland vibrerar! Blir så ressugen när jag hör allas planer och rapporter. /Marja |
|
|||
|
|||
Citat:
Tilos är en pärla, lillasyster till Tinos vad gäller charm! Jag är ju extremt lyxig med resor till Grekland i år ..5 st Sammanlagt 55 dagar... Men i år blev ett sånt år Lissi |
|
|||
|
|||
Ha en toppentid på Tilos! Önskar er ett perfekt väder vad det nu än är.... lagom kanske?, he he! Sol med lite bris gillar jag själv.
Skönt med såpass mycket härlig Greklands tid. Blir lite avund men vem vet längre fram. Visst är det "gött" med att finna sina smultronställen som måste återses och ses igen och igen... Parga vi ses vet jag! / Marja |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|