Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-27, 15:40
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Hemma igen från Poros och Hydra

En i all hast, och något försenad, kortrapport från Poros/Hydra-vistelsen i månadsskiftet Maj/Juni kommer här:
Båda var förstagångsöar för mej och jag gillade givetvis båda. Speciellt kanske Hydra.
Vi började på Poros (efter en natt på prisvärda Hotel Ideal i Pireus) den 31/5. Bodde där på suveräna Panorama (åtminstone suveränt om man inte har svårt att gå, det är ju en del trappor upp…). Stora fräscha rum och stor balkong med fantastisk utsikt. Och Christian och hans personal visade sej ju vara lika trevliga som det ryktades. Cyklar ingick i bokningen, så vi trampade runt i tre dagar på dom bl.a. tog vi med dom över till fastlandet en dag och såg oss runt lite där också), innan vi hyrde varsin vespa och ”betade av” de mer avlägsna delarna av ön. En kortvandring ut till fyren på öns nordvästra spets hanns också med. Maten intogs oftast på Olga’s, längst bort längs Askelistranden. Dels för att det var gångavstånd till vårt boende och dels för att det var ett så gemytligt ställe, med jättetrevlig personal, plus givetvis att maten för förträfflig. Men även Dimitris (”slaktarn” ) inne i huvudbyn fick ett par besök. Stora portioner väldigt god mat där och trevlig personal. Däremot var bemötandet på näraliggande Platanos under all kritik. Efter att vi inte velat ge pengar till de oss påtvingade musikanterna på restaurangen (vi antar i alla fall att det var därför), så ignorerade personalen oss totalt. Jag fick till slut gå in i köket och be om att få betala. Noll cent i dricks blev det, för första gången på väldigt länge. Ett par tavernor väster om Poros stad hann vi också med. Överlag bra käk. Förstås. Dock var det, för att vara en (för oss svenskar) ickecharterö, rätt mycket inkastare på tavernorna. Vilket gjorde att vi hoppade över den del vi annars kanske hade testat.
Den 6/6 drog vi så till Hydra. Bodde där på Hydroussa hotell. Där var allt toppen. Nära till hamnen, men ändå väldigt lugnt. Fantastiskt fin interiör, fint och rent rum och en ovanligt omfångsrik frukost (som intogs på uteplatsen framför hotellet). Och Kostas i receptionen var precis så som man vill att en receptionist ska vara, trevlig och hjälpsam. Enda nackdelen var frånvaro av balkong (några rum har det, men inte det vi bodde i). Just lugnet och den relativa tystnaden var ju ett bestående intryck av ön. Givetvis då beroende på frånvaron av motorfordon. Vad skönt att slippa moppe- och mc-knatter och biltrafik! Hamnområdet, med åsnetaxistationen, tyckte vi mycket om. Kan tänka mej att det under högsäsong kan bli lite väl trångt där, men så här i början på juni var det absolut ingen fara. Det blev allt några timmar vi tillbringade på serveringarna där. Något högre prisnivå än på Poros var det, men inte alls så mycket som vi hade befarat. Maten var förstås helt till belåtenhet även på den här ön (bl.a. besöktes Lulu och Douskos, varav den förra var något vassare, tyckte vi). Det bästa med Hydra var nog ändå vandringarna. Jag gick själv upp till Erostoppen en dag. Helt fantastisk utsikt, både på vägen dit och, speciellt, på vägen tillbaka, men ändå allra bäst uppifrån själva toppen. Både vyn ner mot de båda närmaste klostren åt stan till och den åt motsatta hållet ut mot öppet hav var helt magnifika! En annan dag blev det en lite kortare vandring bort till Vlychosstranden, där det bl.a. intogs lunch på den perfekt placerade tavernan med finfina utsikten västerut. Efter tre dagar på Hydra blev det sen svintidiga delfinen tillbaka till Pireus den 9/6, för direkt busstransport (trots ripofförsök av flera taxichaufförer) ut till flygplatsen.
Vädret var inte perfekt under vår vistelse. Helt OK, men rätt molnigt flera dagar (även lite regn). Lagom temperatur dock. I luften i alla fall, vattnet var nog inte uppe i 20 grader än.
Hydra skulle jag alltså gärna besöka igen. Men även Poros. Dvs som vanligt, man vill tillbaka! Det är ju bara det, att det finns så många andra öar ”kvar på listan”…

Senast redigerad av Charleston den 2014-06-27 klockan 16:04.
Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 11:17
Marja Marja är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013
Standard Sv: Hemma igen från Poros och Hydra

Fin kortrapport.

Blev lite ressugen igen, ha ha. Hydra frestade och väckte min nyfikenhet!

/Marja
Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 11:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Det är alltid lika roligt att läsa reserapporter! TACK!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 15:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vad skönt att slippa moppe- och mc-knatter och biltrafik!
Visst är det en fantastisk upplevelse att vara på en plats utan motorfordon. Det är kanske det jag gillar mest med Hydra, även om jag gillar annat också.

Citat:
Det bästa med Hydra var nog ändå vandringarna. Jag gick själv upp till Erostoppen en dag. Helt fantastisk utsikt, både på vägen dit och, speciellt, på vägen tillbaka, men ändå allra bäst uppifrån själva toppen. Både vyn ner mot de båda närmaste klostren åt stan till och den åt motsatta hållet ut mot öppet hav var helt magnifika!
Den vandringen skulle jag vilja göra! Tyvärr var det alldeles för varmt för längre vandringar när vi var där.

Kul att slaktaren på Poros fortfarande serverar god mat.

Tack för rapporten!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.