Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-23, 23:37
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hjälp! Landar tidigt med 2 barn

Hejsan!
Vi flyger ner till Santorini med två barn, 7 och 5 år, nästa vecka med Norweigan och landar ca 04.00 grekisk tid. Vi ska vidare direkt till Naxos.

Men: Alla tidigare år har det visst gått en Blue Star kl 06.00 och den hade vi planerat att åka med. Men inte i år inte - numera går visst första båten mot Naxos först kl 09.00!

Hjälp, vad gör man då i 5 timmar, vart tar man vägen med två små förmodligen ganska trötta barn??!! Finns där nånstans man kan vila överhuvudtaget, tex på flygplatsen? Eller finns nån taverna i hamnen som har öppet så tidigt?
Någon vänlig själ som vet/kan komma med tips som kan lugna en resfebrig mamma???
Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 08:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Hjälp! Landar tidigt med 2 barn

Hej,
Om ni inte har förbokat båten som går 9.00 (har för mig, utan att ha kollat tidtabellerna, att det är en catamaran?) så skulle jag rekommendera att förboka biljetter till båten som går 15.30 istället. Det är en Blue Star, stor och pålitlig.

Med två så pass små barn så skulle jag boka ett billigt hotellrum för den första natten (trots att ni endast kommer att utnyttja det fram till utcheckningstid), se till att få ett som kan hämta er gratis vid flygplatsen. Och kolla noga utcheckningstiden för rummet. De flesta brukar vilja att man checkar ut vid 12.00 senast och säkerligen får ni lämna väskorna kvar medans ni går och badar, utforskar Thira eller går ut och äter någonstans i väntan på båten. (Det fanns faktiskt en del billiga rum kvar när jag kollade sist.)

Ifall ni väljer alternativ 1 med tidig båt: Det finns luggage stores uppe i Fira där ni kan lämna baggaget medans ni väntar, deras öppettider vet jag dock inget om. Men kanhända har de öppet redan kl.06.00 eller dygnet runt? Och sätta er och äta frukost på någon fin uteservering tidigt på morgonen. Det lär ju ta lite tid att få ut baggaget samt ta er vidare från flygplatsen så där går det säkerligen en timme eller två. Tiderna för anknytningsbussen från Fira till hamnen är anpassade efter båtavgångarna.
Obs! se till att förboka biljetter till båtarna om du inte redan gjort det.
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 23:20
Delfis avatar

Tack snälla Thira för utförligt svar Har varit på Santorini en gång för 10 år sen, minns inte riktigt ön då jag bara mellanlandade den gången.
Vi vill komma iväg till Naxos så fort som möjligt så det blir nog båten (SuperJet?) kl 09.00 iallafall. Hoppas kunna vila lite på flygplatsen innan dess.
På vägen hem har vi dock bokat en natt på hotell i Karterados.

Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 09:52
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Bestill bilett til 9-båten hjemmefra i dag ! Biletten kan hentes i havnen.
jeg hadde prøvd å finne et sted å slappe av på flyplassen et par timer og så dratt til havnen for en laaang frokost. Tror det finnes et døgnåpent kafe/taverna, men om den/de ikke er døgnåpne så er det sikkert noe åpent allerede klokken 06.00.

Får du ikke plass på 9-fergen så hadde jeg, som Thira nevner, bestilt turen turen over med Blue star. Bestill et rom i Karterados eller perivolos/Perissa hvor det finnes flere rimelige rom. sørg for at rombookingen er inkludert transfer.
Slik får dere slappet av noen timer og tatt det med ro, kanskje badet litt før dere reiser over til Naxos.
Et rom får dere for 50-70 euro om dere ikke er kravstore.
Taxi fra flyplassen til havnen koster uansett 20-25 euro så halve romprisen er dermed intjent
(med besparelsen på den mye rimligere bluestar så er faktisk hele rommet inntjent... og vel så det )

Du er uansett garantert ikke den eneste som går av det flyet mitt på natta og skal videre til Naxos

Senast redigerad av Ia den 2014-07-25 klockan 10:18.
Svara med citat
Gammal 2014-07-26, 23:31
Delfis avatar

Tusen tack Ia för goda råd, nu känner jag mig faktiskt lite lugnare
Vi har rest via Aten massor av gånger, men inte via Santorini. Jag som alltid har resfeber, om jag så bara ska ta en buss nånstans hemma i Sverige
Men nu känns det bättre, det löser sig!
Och som du säger, vi lär ju inte vara de enda som ska vidare till Naxos
Ha det så fint!
Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 07:28
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Santorini flyplass er veeeldig liten... Når jeg selv har reist hjem om natten fra Santorini så har jeg sett enkelte som har rom de leier ut som står der. Da får man billig rom med gratis transfer.

Min venninne kommer fra oslo med en datter på 14 kl. 03.10 . Natt til torsdag 31/7. Henne har jeg hjulpet å leie et rom i Karterados før avgang til Paros m Bluestar 15.30 samme dag ( 50 euro inkl. transfer)
Hun er ikke vant til å reise på denne måten... Litt reisefeber nå, men det der går bra.
Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 21:31
Delfis avatar

En liten uppdatering!

Ja, oj vad liten flygplatsen pa Santorini ar, Ia, det hade jag glomt!!
Men resan gick fantastiskt bra, langt over forvantan.
Vi anlande 04.15 pa morgonen, barnen sov gott bade pa flyget och sedan ett par timmar utanfor flygplatsen i det lilla parkliknande omradet till hoger (vi hade liggunderlag, sma kuddar och tjocka handdukar, funkade utmarkt).
Vid 07.00 tog vi taxi till hamnen (23 Euro), kopte biljetter till Superjet och at frukost med tva glada och forvantansfulla barn. Sen gick baten till Naxos kl 09.00.
Sa, jag oroade mig visst lite i onodan
Nu njuter vi av harliga bad och finfin mat pa Naxos

Delfi
Svara med citat
Gammal 2014-08-03, 23:08
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Så bra at det gikk så smidig Barn er med på det meste..det er bare å gjøre det til et spennende eventyr så er de med på det meste
Kos dere i varmen og nyt Naxos i fulle drag.
Svara med citat
Gammal 2014-08-04, 00:03
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
En liten uppdatering!

Ja, oj vad liten flygplatsen pa Santorini ar, Ia, det hade jag glomt!!
Men resan gick fantastiskt bra, langt over forvantan.
Vi anlande 04.15 pa morgonen, barnen sov gott bade pa flyget och sedan ett par timmar utanfor flygplatsen i det lilla parkliknande omradet till hoger (vi hade liggunderlag, sma kuddar och tjocka handdukar, funkade utmarkt).
Vid 07.00 tog vi taxi till hamnen (23 Euro), kopte biljetter till Superjet och at frukost med tva glada och forvantansfulla barn. Sen gick baten till Naxos kl 09.00.
Sa, jag oroade mig visst lite i onodan

Delfi

Monica
Svara med citat
Gammal 2014-08-04, 00:35
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Re: Hjälp! Landar tidigt med 2 barn

Vad härligt att höra Delfi att allt gick bra
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Underbart! Tack för din återkoppling, alltid kul att höra hur det gick.
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 14:00
Delfis avatar

Tack alla rara for goda rad och uppmuntran. Kalimera ar ett fantastiskt forum! Vad skulle man ta sig till utan det, Janne?!

Delfi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.