|
|||
|
|||
Hemma från Lemnos och Agios Efstratios
Man får ju nya favoritöar varje gång man testar en (eller två) ny(a)! Vi tillbringade 2+6 dygn på Lemnos och 6 dygn på Agios Efstratios (plus ett i Rafina innan hemresan, föredrar det framför Aten). Båda öarna var ju helt klart genuina, utan allt för mycket turist-på-burk. Detta gäller förstås framförallt Agios Efstratios (Ai Stratis, som locals kallar den). Och vilka stränder det var där! Wow - de bästa vi varit med om och man var helt solo på dom! Lemnos (eller Limnos) var också en höjdare, tyckte vi. Det var väl bara några av ständerna i sydväst som vi upplevde som lite för exploaterade för vår smak, men i mitten av september var det relativt lugnt även där. God mat var det förstås överallt och därtill billigast på länge (medianpriset låg väl på runt 20 euro för en middag inklusive en halva vitt). På Limnos var det dessutom för det mesta gigantiska portioner. Resebrev kan komma framöver.
|
|
||||
|
||||
Sv: Hemma från Lemnos och Agios Efstratios
Låter väldigt fint! Och resebrev, yesss, det väntar jag ivrigt på!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Det ser jag verkligen fram emot. Menar du att stränderna på "Ai Stratis" var de bästa ni varit med om, eller skojar du? Låter helt otroligt.
Agios Efstratios är en av få öar som inte finns med på Kalimera, bara en sån sak. |
|
|||
|
|||
Nej, jag skojar inte! Nu har jag ju bara varit på c:a 25 olika grekiska öar, men rent strandmässigt så var det här den bästa av alla dom i alla fall. Nu var vi bara på två av stränderna på öns sydvästkust (varav Lidario var den allra bästa, men även Agios Dimitrios var mycket fin), men enligt lokalbefolkningen (och vad man kan se på tripinview) så verkar resten där hålla samma höga klass. Det ligger en hel radda badvikar där. Stränderna är alla 100-200 meter långa och det är sån där lite "tyngre" och mörkare sand på dom (vulkanisk, kanske man kan säja), sån där som inte yr runt för minsta lilla vindpust. Och vattnet var kristallklart! Nackdelen (fast det är väl egentligen inte en nackdel kanske) är att det krävs lite för att nå dom. Vi vandrade fram och tillbaka till den ena (AD, 2x6 km) och lät en av restaurangägarna köra oss till den andra (Lidario, 2x9 km). Man kan förstås även låta sej transporteras med någon av fiskebåtarna. Men det får bli nästa gång. För en nästa gång blir det! Överhuvudtaget var Ai Stratis en extremt avslappnad ö, där det "inte fanns nånting att göra". Skulle många säkert säja. Men vi gillade det alltså skarpt!
|
|
||||
|
||||
För några år sen talades det i media om Ai Stratis - det skulle bli den "gröna" ön med minimalt energislöseri o.s.v Var det någon som pratade om det?
|
|
|||
|
|||
Ja, jag hade läst om det innan vi åkte. Men inte märktes det så mycket av något dylikt där. Det skulle ju vara en helt klimatneutral ö, vad jag har förstått. Med enbart elfordon, bara förnybar energi, osv.. Visst fanns det lite solpaneler här och var, men inte mer än på nån annan ö. Vårt boende hade emellertid treglasfönster, vilket åtminstone inte jag har upplevt tidigare, annars alltså inget speciellt. Annars KAN detta ju vara ett av de projekt som lades i malpåse när krisen slog till. Vi frågade ingen om detta specifikt. Och ingen där tog upp det rent spontant.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Leser g j e r n e reisebrev fra denne, for meg, ukjente del av øyverdenen |
|
||||
|
||||