Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-12, 15:45
cedersu cedersu är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Första gången till Samos

Hej på er som har känner Samos!
Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter . Vi är ett medelålders par som planerar resa i slutet på maj o har tänkt bo i Pythagorion - är det ett bra val? Vilket hotell rekommenderar ni? Vi behöver inte bo lyxigt, men i sköna sängar . Trevlig personal på hotellet känns också alltid bra. Vi vill gärna cykla - är det att rekommendera på Samos? Vandrar gör vi också gärna - var på ön hittar vi vandringsleder o fina vyer? Övriga tips tar vi också gärna emot! Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 19:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Första gången till Samos

Pythagorion är bästa valet, ja.
Rekomenderar Kalimeras guide till Samos, köp den till att börja med.
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 19:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Håller med Erik om att Pythagorion är bäst. Har dock inga förslag på hotell, bor alltid på små familjepensionat när jag är där. När det gäller cykel så funkar det bra i närområdet. Det är en bergig ö, och mycket populär att vandra på, bland annat i den vackra näktergalsdalen.
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 19:30
xenoss avatar

Då rekomenderar jag Samaina på ena sluttningen i staden och Fisherman House vid det gamla torget, tio steg från allt.
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 10:19

Tack för snabba svar . Verkar vara 'vår ö' - cykla, vandra, båtutflykter....
Vi behöver absolut inte bo på hotell, men vi reser från Finland o flygstolen är åtminstone ännu ganska dyr, så vi får nästan inkvartering för samma pris. Tipsa ändå gärna om flera trevliga pensionat, om stolen skulle bli billigare . Härifrån fick jag också tipset om Afendoulis på Kos . Kan vi beställa Samos-guiden till Finland? Restaurang-tips tas också emot
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 11:39
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Vi bodde på Remezzo studios, som gör reklam här på Kalimera, i maj i fjol. Där trivdes vi alldeles utmärkt. Det ligger alldeles på hamnpromenaden med fantastisk utsikt över havet och hamnen. Sängarna tror jag nog var ganska "typiskt grekiska" dock, dvs lite hårda. Samma ägare av hotellet har ytterligare ett hotell som heter Remezzo hotel lite högre upp i byn, det kan man boka via Fritidsresor. Vi fick en visning där och det såg också jättemysigt ut. Mycket trevliga ägare och där vi bodde hade vi Elias taverna som granne, där åt vi väldigt god mat.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 12:37

Hoppsan, nu har prisen på flygstolar lämpligen gått ner, så nu måste jag på allvar kolla inkvarterings-möjligheter eller egentligen först boka flyget Satte redan mail till Samaina.... Låter som ett typiskt grekiskt familjehotell. Vi vill absolut ha utsikt mot havet, hamnen, så Remezzo låter också fint.
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 13:17
xenoss avatar

Remezzo, förstår att Fritidsresor gått på en nit.
Initialt, förhållningsregler. Kanske vi påminde om luffare - öluffare. Alrternativt har de dåliga erfarenheter.
Den frukosten kan du inte lägga till eller dra ifrån något, och är lite överraskande kanske jag ska säga. Förbryllade mig.
Interiören pastellfärgad balanserande mellan psykedelisk och gullig. Klart skrämmande.
Hel outstanding i Pythagorio om man säger så .
Samma gata som mer levande Samaina.
Tycker jag alltså.
Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 03:23
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Jag älskar pool å mitt i byn mitt val är Athina eller Antonios på fritidsresor. Mjuka sängar får du genom att be om extra täcken de finns undanstoppade efter vintern och går att få hur många som behövs
Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 11:06
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av cedersu Visa inlägg
Kan vi beställa Samos-guiden till Finland?
Tyvärr inte. Det beror på andra skatter och krånglig bokföring.
Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 23:38
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag håller just på med en "inventering" av för oss spännande och lämpliga vandringsleder/-stigar/-vägar på Samos. Flertalet kommer att prövas med början av juni. Redan nu står det klart att vi inte hinner med "alla" så vi "tvingas" nog till att återkomma och fortsätta med prövningen.

Ni kan redan nu få tips om vandringsleder, men innan är det bra att veta vad ni tror er att mäkta med - i tid, längd och höjdskillnad, som på Samos är betydande. Allt för att kunna tipsa om det viktigaste; en väl avvägd och upplevelserik vandring. Allltså utan inslag av prestationshysteri.
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:15

Jaa du, en bra fråga - hur långt vi är beredda att gå - allt beror på 'lutning', väder, terräng osv osv. Hur som helst är det dagsturer det är fråga om o vackra vyer/natur/växtlighet eller ett mål med vacker utsikt, Om möjligt inte retur på samma väg. Inte heldagstur - alltså från tidiga morgonen till seeena kvällen. Vilken karta/bok ska vi köpa o var, om vi ska iväg o vandra på Samos?
Just före jag kom in på Kalimera hade jag tänkt för mig själv att vi skulle kunna bo halva veckan på en grann-ö, men en vecka är nog säkert för kort tid att dela nu när jag hör att det finns fina vandringsleder o att det går bra att cykla på Samos också
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:37

Måste ändå fråga er som känner 'trakten', skulle ni välja Patmos eller Ikaria för några dygns vistelse?
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:49
xenoss avatar

Citat:
Måste ändå fråga er som känner 'trakten', skulle ni välja Patmos eller Ikaria för några dygns vistelse?
Ikaria, vandringsön så klart! En timmes båtfärd Karlovassi-Evdilos. 20 minuter till byn Armenistis. Flera varierande utmärkta vandringsleder i Raches kommun.
Granska Ikaria i kortvrsion här å Kalimera. Också utmärkt hemsida.
Patmos är nog bra för att cykla.

ikariaveteran
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:51
Ingrid Gunillas avatar
Ingrid Gunilla Ingrid Gunilla är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag har vandrat på många av öarna i Kykladerna och fått jättebra tips på hemsidan til mrWalker, som du finner här på Kalimera. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 13:51
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Inte på en vecka, det är för mycket att se o. göra på Samos. Dela hellre tiden mellan två olika boenden, även om man lätt når hela ön från Pythagorion med bil.
Vill man väldigt gärna åka båt, går det ju bra med en dagsutflykt .

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 15:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vilken karta/bok ska vi köpa o var, om vi ska iväg o vandra på Samos?
Terrain Maps och Anavasi har bra vandringskartor över Samos.

Citat:
Just före jag kom in på Kalimera hade jag tänkt för mig själv att vi skulle kunna bo halva veckan på en grann-ö, men en vecka är nog säkert för kort
Alldeles för kort tid, tycker i alla fall jag. Första och sista dagen går åt till att komma fram ock åka hem. Om vandring är viktigast skulle jag ha valt Ikaria i stället.

Citat:
att det går bra att cykla på Samos också
Det är en stor och bergig ö, så cykla funkar inte överallt, såvida ni inte är vana vid att cykla i berg.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Granska Ikaria i kortvrsion här å Kalimera.
Som numer är en långversion.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.