Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-15, 22:03
mihaii mihaii är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2015
Standard Hjälp mig välja resa!

Hej!

Nu måste ni ge mig tips!
Vill boka en veckas resa till Grekland för mig och min flickvän.
Vi vill åka till någon ö som man kan åka runt i dvs inte vara på en och samma plats.
Det som vi önskar (eller flickvännen) är SOL, klarblåa stränder att bada i - wow känsla vill vi ha! , det ska vara liv men inte "för mycket ungdomstrams".

Har tittat på lite olika öar så som Skiathos, Karpathos, Naxos och Kefalonia. Men jag vet inte riktigt vilken av dem som kan nå till de förväntningar vi har av vår semester. Därför tänkte jag att ni som rest mycket till öarna kanske kan ge tips!

Mvh

Senast redigerad av mihaii den 2015-07-15 klockan 22:21.
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 23:00
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Hjälp mig välja resa!

Naxos, Paros, Ios...
Hyr moped en vecka och åk runt, besök lugna stränder, bo på olika ställen, o s v.
Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 23:05
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Naxos eller Paros tror jag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 23:41
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Naxos og Paros er toppen - de ville j e g valgt bort om det bare er en uke man har til disposisjon - ellers må man trekke fra m y e reisetid .Men så klart; om været er bra og om ferjene går som de skal får man i det minste nesten fem dager . Skulle selv gått for en øy med flyplass for så kort ferie. Mye å velge mellom
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 23:49

Finns dessa som charter resor?
Vad säger ni om Karpathos då? Ser riktigt härligt ut!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 01:21
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Alla finns som charter men för en veckas tripp skulle jag välja Skiathos eller Karpathos. Är sandstränder krav är det Skiathos, om inte båda två.De är bägge suveräna att upptäcka med scooter och har härliga stränder. Direktflyg vilket innebär kort transfer. Om det är två veckor skulle jag lägga till Naxos.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 01:29
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Jag kan - som vanligt -inte låta bli att säga min älskade Pythagorion på Samos, eller för all del annan ort. Liten smidig flygplats och du är på stranden på nolltid efter du landat. Underbara människor som bor där, och inga stora hotellkomplex
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 07:22
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

För en veckas resa så välj en ö med flygplats, vid båtresa kan om man har otur upp till två dagar gå bort i att man får vara på "flygplatsön" istället för resmålet om man har otur med väder tex, eller bara med flyg/båttider

Skiathos eller Samos som tidigare nämnts är värda o titta på, Kefalonia vär även vädigt trevliigt, de sistnämda kanske är lite mer att åka runt på också

Trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 08:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Håller med föregående talare: Skiathos har nog allt ni söker! Bor ni i Megali Ammos så vill jag rekommendera hotell Gallini som ni bokar via Apollo. Titta på mitt album! Trevli resa!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:27

Okej!
Ska kika mer på Skiathos då!
Men, hur tycker ni stränderna är jämfört med andra öar.
Är det Skiathos som har mest utbud av det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:38
Kajjas avatar

O ja!!!! Det finns en tråd om Skiathos i forumet. Välj funktionen"Sök" så finns det massa info.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Stränderna på Skiathos är i en klass för sig! Ingen annanstans i Grekland finns det så många fina stränder på så liten yta.

MEN - om det är med bil ni tänker åka runt, så är Skiathos alldeles för litet. Cykel eller moppe är det absolut snabbaste man bör färdas på om man inte vill vara tillbaka på hotellet efter en liten stund! Det finns i stort sett bara två-tre vägar som är lämpliga för bil och de är inte många km.

Busslinjen längs södra kusten är enkel att ta sig till många stränder med och om man gillar att promenera så är småvägarna över till norra sidan fina att gå.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:53

Tack så hemskt mycket!

Nu vill jag inte göra det jobbigt! Men vad säger ni om Kefalonia eller Lefkas? Eller slår Skiathos det med. Fy vad svårt med så många öar! Men man får börja någonstans och besöka nya för varje år !
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 10:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Om du med åka runt menar med egen bil eller skooter så rekommenderar jag varmt Karpathos. Ön har jättefina stränder, både sand och mjuka runda klapperstenar. Välj att bo i Pigadia där ni också har lite liv och rörelse om kvällarna utan att det blir stökigt. I Amopi och Lefkos är alltför lugnt åtminstone för min smak. Passar nog fint för småbarnsfamiljer. Ön har fantastisk natur och många fina små byar att besöka.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 10:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Lefkas är perfekt för att köra runt på med bil eller mc. Stränderna på västra kusten är bland de vackraste i världen, men de är inte sandstränder så om det är sådana man vill ha är Lefkas inte det bästa valet.

Till Kefalonia har jag inte varit men den ön är ju känd för sina fina sandstränder.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 10:50
Kajjas avatar

Vi har varit både på Lefkas, Kefalonia, Karpathos och Skiathos och det sistnämnda ligger på 1:a plats!! Alla jättefina öar men skulle jag välja sååå...
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 11:05
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Jag hade valt enligt följande:

Skiathos om ni vill ha bad fina ständer mm men inte åka runt så mycket
Kefalonia om ni vill åka runt mer ok utforska, som tidigare talare sagt är det inte så mycket att åka runt på på Skiathos men destomera på Kefalonia

Jag har inte varit på Kefalonia sen 15 år sedan sedan i yngre dagar, men då tyckte vi alla att det var väldigt fint, satt o funderade vart vi skulle åka nästa år här för någon helg sedan och Kefalonia var det första mina föräldrar sa som tips, även om vi funderar lite på Chios som kan bli en fin kombo med Lesvos, dvs återbesök på vår favoritö nummer 1, (om ni blir "greklands bitna" så får ni inte missa Lesvos på en framtida trip )
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 11:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Jag hade valt enligt följande:

Skiathos om ni vill ha bad fina ständer mm men inte åka runt så mycket
Kefalonia om ni vill åka runt mer ok utforska, som tidigare talare sagt är det inte så mycket att åka runt på på Skiathos men destomera på Kefalonia
Jeg er h e l t enig i din vurdering, Mahava
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 13:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag kan - som vanligt -inte låta bli att säga min älskade Pythagorion på Samos, eller för all del annan ort. Liten smidig flygplats och du är på stranden på nolltid efter du landat. Underbara människor som bor där, och inga stora hotellkomplex
Håller med.. SAMOS är en jättefin ö!..
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:23
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av mihaii Visa inlägg
Det som vi önskar (eller flickvännen) är SOL, klarblåa stränder att bada i - wow känsla vill vi ha!

Har tittat på lite olika öar så som Skiathos, Karpathos, Naxos och Kefalonia. Men jag vet inte riktigt vilken av dem som kan nå till de förväntningar vi har av vår semester. Därför tänkte jag att ni som rest mycket till öarna kanske kan ge tips!

Mvh
Har bara varit en gång vardera på dessa öar (alla är de fina och lever nog upp till era förväntningar) men den som gett MIG absolut mest "WOW-känsla" (pga vissa stränder där) är Karpathos / Simetra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.