Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-31, 16:25
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Extrem värme!

Hej alla!
Är det någon som befinner sig på Zakynthos eller någon annan ö där det tydligen är runt 36 grader? Hur fixar man detta? Man klarar väl knappast av att göra annat än bada Vädersajten VARNADE för denna värme som kommer hålla i sig minst en vecka
Vi brukar åka i september för att det brukar va lagom varmt...tjii fick vi!!! Vi åker på fredag och jag hoppas sååå att det inte blir outhärdigt!!
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 16:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Extrem värme!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Är det någon som befinner sig på Zakynthos eller någon annan ö där det tydligen är runt 36 grader? Hur fixar man detta? Man klarar väl knappast av att göra annat än bada
Jag är som väl är inte där, för så varmt vill jag inte ha. Vi var på Zakynthos i juni ett år, och då var det över 40 grader några dagar. Det var hemskt. En dag, då det var 43 gr, satt vi inne på rummet med AC på för fullt. Det gick inte att vara ute.
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 16:56
Kajjas avatar

Huuu så hemskt, Janne!!! Väskan blir lätt denna resan. Alltid nåt att glädjas åt.. !!
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 17:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

...och vi hade 43 grader på Lefkas i juni 1993....

Hoppas det blir lite svalare!!! I väderrapporten i går sa nog meteorologen att det skulle komma svalare väder västerifrån över Italien och Grekland nu under veckan...men vädret lever ju sitt eget liv verkar det som.
Jag är själv lite orolig att det blir för varmt i slutet av september på Kreta....Men det blir nog uthärdligt.
Hoppas ni får en underbar resa oavsett!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 17:09
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Jag åker till kalymnos på fredag ...för en stund sedan kom ett foto upp på facebook, på en termometer...47 grader varmt idag...hua mig...

...verkar som att denna hetta ska hålla i sig ett tag...alltså...pool-häng och strand-häng verkar vara det som gäller om dagarna...

...med lite tur satt denna termometer i lä mot en vägg i direkt solsken...

...och så har jag då fått svar... ...34 grader i skuggan...

Senast redigerad av Maggy den 2015-08-31 klockan 17:16.
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 17:17
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...och vi hade 43 grader på Lefkas i juni 1993....

Hoppas det blir lite svalare!!! I väderrapporten i går sa nog meteorologen att det skulle komma svalare väder västerifrån över Italien och Grekland nu under veckan...men vädret lever ju sitt eget liv verkar det som.
Jag är själv lite orolig att det blir för varmt i slutet av september på Kreta....Men det blir nog uthärdligt.
Hoppas ni får en underbar resa oavsett!!

Lissi
Du har så rätt Lissi! Jag tittade ut på regnet här hemma och konstaterade att det kommer att bli uthärdligt Vi ska bo på stranden så det blir till att göra "Sälen":vältra sig i vattnet och hasa upp i skuggan bara Ha det fint på underbara Kreta
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Meteoalarm varnar för höga temperaturer i bland annat de Joniska öarna, Dodekaneserna, Östra Egiska öarna samt delar av fastlandet. Varningen gäller för i morgon.
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 18:33
Kajjas avatar

Maggy, "bara" 34!!! Bättre än 47 i alla fallTur!!! Ha det så skönt!!!
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 19:05
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

...det är ju sant Kajja ...visst fixar vi väl detta...

...finns ju gott om "vatten" att både förtära och att bada i...

Tack, vi åker ju samma dag fast åt "vart sitt håll"... Ha det så skönt du också!!

/ Maggy
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 22:27
Trishas avatar
Trisha Trisha är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2012

Jag är på väg tillsammans med min familj till Egina. Vi kommer att vara där 19-26 sept. Är det någon som vet hur vädret brukar vara då? Kollar många sajter. Men som oftast så överensstämmer de inte alltid med verkligheten. Ja skulle lätt kunna tänka mig dryga 30 grader då jag är en riktig värmeälskare.
Tack på förhand Helen
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 22:34
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Här nere i Koroni trakterna på Peloponnesos har vi haft mellan 35-43 i juli och nu senaste veckorna jättevarmt igen,idag +38 och lovas ännu varmare de närmaste dagarna.
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Trisha Visa inlägg
Jag är på väg tillsammans med min familj till Egina. Vi kommer att vara där 19-26 sept. Är det någon som vet hur vädret brukar vara då? Kollar många sajter. Men som oftast så överensstämmer de inte alltid med verkligheten. Ja skulle lätt kunna tänka mig dryga 30 grader då jag är en riktig värmeälskare.
Tack på förhand Helen

Vi tycker att september är en perfekt månad för Egina, liksom för övriga Grekland. Du har lysande chanser att få dina 30+! Hoppas att ni får en alldeles underbar vistelse på vårt älskade Egina!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 23:21
Trishas avatar

Tack Masse för svaret.
Jo jag börjar bli medveten om att vi är på väg till ett litet paradis.Vi som är på väg ner är 15 st förväntansfulla.
Vi har sett till att alla barnen ( 4 st ) och deras respektive och 6 barnbarn i alla åldrar ska få chansen att få se det underbara Grekland som vi varje år reser till.Ingen av barnbarnen har rest utomlands tidigare.Ungdomarna har nog lite extra pirr i magen. Välja de godaste bröden, kanske välja en spenatpaj.
Hälsa med ett glatt Kalimera till de som vi möter under vägen till och från.
Jag kan bara längta till värmen då jag får sitta med de yngsta och bygga sandslott med de mindre barnen. Jag vill visa min underbara familj vart det är jag längtar till varje vinter när kylan slår till med full kraft.
ha det bra // Helen
Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 17:29
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Tyvärr kommer det tom. att bli varmare på fredag och extrem hög luftfuktighet. Jag brukar använda mig av den här Grekiska vädersidan: http://www.meteo.gr/meteoplus/cf.cfm?city_id=13 eller denna som används av marinen http://www.poseidon.hcmr.gr/weather_...php?area_id=gr

Ingela
Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 17:34
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Tyvärr kommer det tom. att bli varmare på fredag och extrem hög luftfuktighet. Jag brukar använda mig av den här Grekiska vädersidan: http://www.meteo.gr/meteoplus/cf.cfm?city_id=13 eller denna som används av marinen http://www.poseidon.hcmr.gr/weather_...php?area_id=gr

Ingela
Oj oj!!
Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 22:04
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

På Amorgos var det 27 idag. Dagen började med moln över bergen som blev till sol och en lätt behaglig bris. Perfekt!
Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 01:23
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Här på Lesvos har vi haft det varmt i dag med....35 härliga grader i skuggan och jag har bränt mej överallt...trots 30-50 i solskydd
Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 09:45
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

En solfjäder är oumbärlig! Hade mycket nytta av min i augusti när termometern var uppe på 42°gradersstrecket 😰
Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 12:09
Trishas avatar

Har man sagt hur länge som värmen kommer hålla i sig. Ska ner till Egina den 19e. Vill ju uppleva lite mera än vad vi har haft här hemma. vi kan ju inte ens skryta om en varm o fin sommar. Nu hägrar Egina för alla....Från den största till den minsta.
Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 12:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
och jag har bränt mej överallt...trots 30-50 i solskydd
Solskyddskrämer tror jag inte på.. det bästa är att skydda sig med kläder eller sitta/vara i skuggan under den tiden på dagen när solen är som starkast dvs mellan 11.00-15.00 cirka.

Men härligt att höra att du har det bra!..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.