|
|||
|
|||
Det här med resebrevet...
Sitter just nu och knåpar på resebrevet från julresan till Aten. Men det är jättesvårt och nu har jag definitivt fått en mental spärr att fortsätta. Å ena sidan vill jag ju inte att det ska bli ett politiskt resebrev, samtidigt är det stört omöjligt för mig att inte landa i krisen eftersom jag ju hade tre uppdrag under resan också. Hur ska jag göra; Kan man skriva ett brev om hur jag upplevde Aten nu och med de effekter av krisen jag såg, det (iofs mycket lilla) arbetet jag gjorde på plats men med alla de berättelser jag fick under min vecka och flera av de mskor jag mötte som drabbats outsägligt hårt.
Eller ska jag bara skriva ett resebrev om jolly good och alla vackerheter jag också såg. Jag vill ju göra reklam för Aten och syftet med ett resebrev är ju att locka fler att resa dit. (Jag har absolut tillräckligt många superfina och glada upplevelser av Aten, även efter denna resa, för att sanningsenligt kunna göra det.) Samtidigt; För mig är det viktigt att båda sidor kommer fram trots att min erfarenhet är liten jämfört med många andras, som varit på plats längre. Att folk får veta hur illa det faktiskt är på sina håll och hur hårt besparingspaketen slår (av det förhållandevis lilla jag såg då vill säga). Det skulle samtidigt kännas fel och orättvist att inte dessa människor får komma fram alls. De är ju nästan som en ny och osynlig "klass" för oss här uppe i Norden eftersom media så sällan ger deras bild eller erfarenheter. Blandar jag och mixar så blir det rörigt och alltför långt. Ska jag skriva två. Men då blir ju det ena inte ett resebrev riktigt. Och Kalimera är ju trots allt inte ett politiskt forum utan ett reseforum. Kan ni gamla skribenter hjälpa mig på traven här. Hur ska jag göra? Eller tänker jag för mycket nu igen. Senast redigerad av Thira den 2016-01-12 klockan 21:20. |
|
|||
|
|||
Sv: Det här med resebrevet...
Jeg skjønner problemet. Kan du skrive et tradisjonelt reisebrev om alt det fine du så, og et vanlig innlegg med "politisk" innhold? Tror den siste er veldig viktig, vi trenger å vite om elendet også, men skjønner det er vanskelig å kombinere "vakre Athen" med "krise og fattigdom".
|
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har tyvärr aldrig skrivit något resebre, trots många resor till Grekland. Alltså kan jag bara uttala mig om vad jag skulle vilja läsa. Helt klart, skulle jag vilja läsa ditt långa brev, med din HELA upplevelse av Athen. Möjligen skulle du kunna skriva ett mkt kort "turistbrev" också, men för mig känns inte det nödvändigt. Situationen är som den är och den kan / bör man inte bortse från. Maria (som faktiskt även sett en hel del lidande, även på öarna). |
|
|||
|
|||
Det där klarar du galant Thira...har ju läst dina andra fantastiska resebrev.. kanske du kan göra två separata resebrev..en om krisen och sen ta fram det bästa av Aten som du upplever staden..så hade nog jag gjort!
|
|
||||
|
||||
Thira. Nu blir jag jättenyfiken. Du MÅSTE skriva om resan...
|
|
|||
|
|||
Min uppfattning är, att du ska skriva om det du upplevt! Det gör man väl vid alla resebrev? Jag har ju tom. berättat, att Paleochora inte var i min och mina vänners smak!Det är väl inte meningen att smöra ett resmål, utan att berätta både + och -?! Jag vill gärna läsa om de problem, som finns i Aten men som vi inte upplever på Kreta. Många frågar oss här i Sverige, hur det är i Grekland, men får alltid ge vår bild från Kreta.
Jag väntar på ditt utmärka resebrev hur du än gör! / Jannis |
|
|||
|
|||
Håller med Ylva A,skriv om det Du har upplevt!
Ser fram emot ditt resebrev. Monica😍 |
|
|||
|
|||
Jo även för mig är det viktigt att båda sidor kommer fram. Båda är lika sanna.
Det jag funderade över och fastnat i är själva upplägget av det hela. Det är alltid skönt och motiverande att höra hur andra, med liknande erfarenhet och tankar kring situationen, skulle gjort. Det lossnar nog så småningom och någon sån där jättespeciell upplevelse hade jag ju inte. Utan mer diskbänksrealistiska (mitt favoritord) sådana. Alltså, vardagliga och tyvärr något jag tror de flesta som reser till Aten kan hitta idag bara man vänder sig om eller pratar med dem som bor där. Jasg fick bara bekräftat det jag redan visste egentligen. Tack för era svar och goda råd. |
|
||||
|
||||
Jag tycker att du ska skriva ett resebrev, och då ta med allt du har upplevt.
|
|
|||
|
|||
Skriv ärligt om det du har upplevt, försköna ingenting till överdriven form även om upplevelser kan vara svåra att kontrollera, så att säga.
Negativa upplevelser ska enligt min åsikt få plats likaväl som positiva. Hur du än skriver så kommer du aldrig att få positiva reaktioner från ALLA, en upplevd resa som berättas i skriven form är trots allt en förmedling av känslor. Och det kan vara svårt med avvägningen när man i efterhand så gärna vill prestera och ge andra någonting roligt att läsa. Därför, stressa inte fram någonting halvhjärtat. Låt det ta sin tid, läs om och om igen och gå tillbaka om det behövs. /Hasse |
|
|||
|
|||
Jag tycker precis som de flesta här: ta med både det positiva och det inte så roliga. Det är din upplevelse som räknas. Ett resebrev behöver inte vara som en reklambroschyr. Anser i alla fall jag.
|
|
|||
|
|||
Skriv rakt från hjärtat! Alla vill ju ha upplevelsen just författaren av brevet har.
Kanske att ta det dag för dag? Skriv rakt av bara du skriver underbart och det kommer att bli ett fint resebrev! Aten HAR så många sidor och det svåra ser man hela tiden LIKSOM det vackra. Den underbara stämningen och gästfriheten och gemenskapen mitt i det svåra. ALLT finns! Att åka till Aten och bara se turistattraktionerna tror jag inte man kan göra längre... Vi ser fram emot Ditt resebrev! Lissi |
|
||||
|
||||
Jeg synes og du skal skrive om turen slik du opplevde den dag for dag
Evt kan du skrive en kort innledning om dine planer/ opplegget ditt for denne Athenturen! Thira, jeg synes du er veldig flink til å skrive Legg det opp slik du føler er best/minst arbeid for deg |
|
|||
|
|||
Skriv allt för Guds skull!
|
|
||||
|
||||
Thira, skriv utan att tänka/censurera alltför mycket!
Jag är jättenyfiken på ett resebrev där allt får komma fram, inte bara det vackra och fina. Ju mer dokumentär känsla, desto bättre. Jag vill jättegärna läsa om hur det är i staden nu, både positivt och negativt. Det fungerar dessutom som ett viktigt tidsdokument - tänk om 5 år när vi läser det igen. Då vill man ju läsa hur det verkligen var och inte en snygg och tillrättalagd version? Jag älskar verkligen Aten - min favoritstad i världen. Hälsar Delfi |
|
||||
|
||||
Håller med!
Vill gärna läsa dina upplevelser från din julresa till Athen här på Kalimera Din upplevelse skulle jag uppskatta både det fina och det jobbiga. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Tack för svar alla. Glömde av denna tråd alldeles och har dfr inte svarat er.
Jodå ett resebrev kommer så småningom. Denna gång har jag levt enligt premissen "Siga Siga" på just resebrevsfronten Har bara helt enkelt haft så in i bängen mycket att göra med jobb, extrajobb, tonåringarnas skolarbete etc etc. Ja ni vet allt det där vi alla gör för att få livet på topp även här hemma. I helgen ska jag fortsätta skriva. Sen så... |
|
||||
|
||||
Birgitta |
|
||||
|
||||
"Den som venter på noe godt....." heter det jo