|
|||
|
|||
Ryanair
Hej. Vi är ett gäng gubbar som skall åka till Alicante i maj o spela veteran VM i pingis. Vi har köpt flygbiljetter via Ryanair o betalat för bagagevikt 15 kg. Vad gäller betr. boardingpass? Får man det när man checkar in bagaget utan avgift eller måste man ta ut det personliga boardingpasset på nätet innan avresa?
Jag har som Du förstår aldrig åkt med Ryanair tidigare.......... |
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Hej
Du skriver ut boardingpassen själv på din dator Tobbe |
|
||||
|
||||
Jag har just hjälpt en kollega med samma resa....fast det blev SAS då det blev 1000 kr billigare. Ryan Air tar 316 enkel resa för en golfbag...
Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
Tack Tobbe
Vet Du om man kan ta ut boardingpass här hemma även för hemresan som är 9 dgr efter utresan?? |
|
||||
|
||||
Från Ryanairs hemsida:
"Passagerare kan checka in online för det ena eller båda flygen från 15 dagar och fram till 4 timmar innan flygets avgång enligt tidtabell. Observera – Online-incheckningen stänger 4 timmar innan flygets avgång. Alla passagerare måste checka in via internet på https://www.ryanair.com/och skriva ut sitt boardingpass utom om de använder ett mobilt boardingpass (du måste uppfylla kriterierna för att få använda mobilt boardingpass, klicka här för villkor)." Har man inte skrivit ut sitt boarding-kort kan det göras på flygplatsen, men det kostar € 15! Gå in på Ryanairs hemsida för mer info. MVH Outi |
|
|||
|
|||
Tack Outi
Det känns som jag fått svar på mina frågor |
|
||||
|
||||
Hallå, hejda hästarna nu!
Du laddar ned Ryanair-appen. Checkar in där och spara dina boarding pass i wallet-appen på din smartphone. Slut med papper å sån skit. Hur smidigt som helst. Se bara till att ha laddad smartphone, för annars står du dig slätt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Går det att ha digitalt boardingpass från alla flygplatser då? När vi åkte hem för 3 veckor sedan med Norwegian (från Chania) så kunde jag inte checka in på hemresan i appen som jag gjorde när jag åkte ner.... Jag var alltså tvungen att stå i incheckningskön trots att jag inte hade bagage som skulle checkas in. // Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad gäller digitalt boarding pass. Jag vet inte om alla flygplatser tillåter det, men jag har hittills inte hört motsatsen. Skulle väl vara nån obskyr flygplats i Katmandu, eller nåt isf /Netwolf |
|
|||
|
|||
Jag har bara SAS app och där har det funkat utan nät...Får fram mitt boardingcard utan att ha nätet på.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
SAS hade ju fingeravtrycket som boarding card innan, men jag vet inte om de slutat med det? Det var ju praktiskt, för det hade man ju alltid med sig. Men det kanske är säkerheten som satt stopp? Det är ju rätt lätt att förfalska. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
På Daskalogiannis airport i Chania funkar inte så mycket när det gäller datorer just nu. Vi vet! Därav tror jag Nilams dilemma. Ber till gudarna att det funkar när chartersäsongen verkligen kommer igång. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Ursäkta min okunnighet, jag skall alltså först ladda ner Ryanair appen och sedan föra över boardingpasset till en wallet app för att spara det? Jag måste alltså ladda ner även en wallet app?
|
|
|||
|
|||
Jag har bara SAS app och där har det funkat utan nät...Får fram mitt boardingcard utan att ha nätet på.
Lissi |
|
||||
|
||||
Fyller på med en okunnig fråga till.
Jag befinner mig vid gaten och det är dags för boarding. Om jag då har boardingpasset digitalt och mobilen behagar paja just då, vad gör jag då? Masse som än så länge har kört med stenåldersvarianten boardingpass på papper |
|
|||
|
|||
Du har ju checkat in eftersom du har boardingpass så du finns nog I deras dator.... De skriver antagligen ut ett nytt efter att du legitimerat dig..skulle jag tro.
Lissi |
|
|||
|
|||
Man kan alltid gå igenom en gate genom att visa personalen ett ID-kort/Pass om boardingkortet skulle ha tappats bort av ngn anledning.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Ja, om du kör Android. Tror inte att den finns med där by default. Har du iPhone däremot så är det med en wallet-app i operativsystemet. Du checkar in i Ryans app och får då frågan om du vill spara boardingkortet i wallet-appen. Hur smidigt som helst.
Citat:
Lite tips om man vill vara säker. - Fulladdat batteri - Stäng av WiFi - Stäng av bluetooth - Stäng av platstjänster - Dra ned skärmstyrkan - Slå på flygplansläge (fast då kan ju ingen ringa dig) - Ha ett extrabatteri till hand. Kostar nån hundring. Följer du dessa tips, klarar du dig ganska länge på en laddning. Givetvis finns det massor med andra saker att stänga av, men de ger oftast marginell effekt. Sen är det ju det här med papper.Du kommer fram till gaten och upptäcker att du tappat pappren. Vad gör du då? Sen ett litet extratips. Många har spräckta glas på smartphonen (och nästan alla är unga tjejer av någon anledning. Vad gör dom med telefonerna?). De scanners som används för att läsa av en streck- eller QR-kod kan få problem att läsa på en spräckt skärm. Oftast går det att lösa ändå, men till personalens irritation. Så byt gärna en spräckt skärmglas innan avresa. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Fantastiska maskiner!!!! Det borde ju vara livstids garanti på dem! ------------------------------------------------------------------------- Om jag upptäcker att jag har tappat min pappersbiljett så ber jag hustrun ta fram den pappersbiljett som jag gett henne i reserv. ..................... och skulle mot förmodan hon också ha tappat bort den, ja då är det väl ingen annan råd än att jag får hala fram min smartphone och visa upp min digitala biljett. Masse |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|