|
||||
|
||||
Tvätt
Nu är det akut!
För nästan 10 år sedan diskuterade vi vad man skulle ta med för tvättmedel på resan. Jag har alltid tagit med Y3, men har aldrig tyckt det fungerar bra. För nära 10 år sedan diskuterade vi detta och många föreslog en slags tvål som tvättmedel. Vad heter den? Vi kommer att behöva tvätta när vi kommer till Fourni. I hamnen finns det ingen tvättinrättning, bara uppe i Chora. Så då behöver vi vaska av lite kläder. Vi åker iväg på tisdag, men ska handla imorgon,lördag. Kan jag få tips? Birgitta. |
|
|||
|
|||
Sv: Tvätt
Jag har använt flytande tvättmedel (Via) och det tycker jag funkat bra. Kan det ha varit galltvål som rekommenderades? Det finns både i fast och flytande form om jag inte har helt fel för mig....
|
|
||||
|
||||
Hej Yannis!
Varför krångla till det där med tvätten? Varför köpa tvättmedel i Sverige när det finns även i Grekland? Köp ett paket vanligt pulvertvättmedel, kostar kanske ett par euro. Jag lovar...det duger alldeles utmärkt! Om du inte gör av med allt så ge resten till er hyresvärdinna eller lämna i studion/rummet. De gånger jag åkt till öar så har jag bara handtvättat vissa saker och då använt duschcreme eller tvål, funkar alldeles utmärkt förträffligt bra! Kram Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi köper flytande tvättmedel i Grekland. Funkar perfekt! |
|
||||
|
||||
Jag märker nu att jag har krånglat till det hela. Det verkar inte vara några problem. Man får bara vara lite uppfinningsrik.
Problemet för mig ligger nog att när vi kom ut till skäret första gången i år efter vintern. Jag skulle värma vatten för att diska morgonen därpå. Inget diskmedel. Jaha. Ingen flytande tvål. Jaha. Inget tvättmedel. Jaha. Ingen såpa. Jaha. Inget hårschampo. Jaha. Blomgödning, tandkräm eller rödvin har jag nog ingen framgång med. Jag blev då lite desperat. På ön finns ingen affär, samt inga grannar. Vi skulle vara där i tre dar, så Arne fick åka färjan till fastlandet (och den går inte ofta i lågsäsong). Men nu har jag fått tips, tack! Janne, på Agathonissi behöver vi inte tvätta. Det finns ingen tvättinrättning i hamnen på Fourni, enligt Nikos och Jenny, bara uppe i Chora. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Det var det där med Chora jag undrade över. Var ligger det?
|
|
||||
|
||||
Du menar kanske i Chrisomilia, Birgitta?
Jag vet inte om det finns tvättinrättning där, men du ska vara uppmärksam på att det är 564 steg att gå trappan upp om du åker dit med båt. Om jag minns rätt (och räknade rätt). Ta med lite vanligt tvättmedel i en påse hemifrån, om det bara gäller en enkel tvätt! Önskar er en fantastisk resa! |
|
|||
|
|||
Tvål som tvättmedel.. Hm - jag tänkte genast är det Galltvål du tänker på?! Den har varit på tapeten förr i forumet minns jag. Vi brukar ta med en bit galltvål varje resa. Den är dessutom perfekt att ha tillhands om man vill få bort fläckar från kläderna!
En liten skärva av galltvålen räcker till mååånga tvättar |
|
||||
|
||||
Ja , Janne. alla säger i hamnen "dom däruppe". på Fourni. Kanske dom inte säger "chora". Men när dom alltid säger " där uppe" har jag liksom uppfattat det som chora.
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Aha, då är jag med.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|