Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-31, 17:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Fortfarande sommar, men...

...men nog märks det att augusti tar slut nu. Bland annat ser vi dag för dag hur grekiska sommargäster åker härifrån. Igår vinkade vi av ett syskonbarn som besökt sin farmor, och den lilla flygplatsen var full av barn i olika åldrar som förmodligen haft sommarlov hos sin Jaja och Pappous.

Under sommaren har vi haft två stora färjor emellan Rodos och Pireus, och Kalymnos tog emot detta med stor glädje, annars har vi tre förbindelser per vecka om vi inte gör oss omaket att åka till Kos , där fler färjor passerar.

Att ta sig till de näraliggande öarna är inget problem, Nisse och katamaranerna Dodekanisos Pride och Dodekanesos Express finns ju. Till Kos tar vi oss ledigt med de tre snabba båtarna och den långsammare bilfärjan.

Vi är ju beroende av båttrafiken inte bara för folktransporter, utan för att i stort sett ALLT utom honung, fisk och grus måste komma hit per båt!

Jag satt en kväll på väg hem i kurvan uppe i backen där man ser ner över Pothia, och såg "Kriti 1" lasta hundratals passagerare och hur många bilar som helst. Det var förra måndan. Samma scen dagarna därpå enligt min svägerska som har utsikt över hamnen.

Märkligt nog finns det en massa folk nere på centrala kaféerna ändå. Året runt, faktiskt...

Nu hoppas turistberoende företagare på klättrarna, som brukar komma när vädret svalnar något. Man är bekymrad över att Ryan Air har avkortat sin säsong i höst, något strul med kommunerna om avgifter...mycket man inte vet...

Som tidigare år ser man att det är dags för skolorna att börja, alla skolväskor som hänger utanför butiker med pennor och böcker och sånt. Två veckor till räcker sommarlovet här, och jag vet en del mammor som räknar dagarna...

Själv kokar jag vindruvsmarmelad och städar i trädgården. Skräpvirke ska bort, och det är inte första gången som jag avundas folk som har kaminer. Tyvärr finns det ingen möjlighet att montera en skorsten här, så nån annan får glädje av alla brädstumpar och sånt som visar min makes flit som snickare.

En liten mus stack förskräckt iväg när jag lyfte på lite bråte. Hur den har klarat sig bland 14 katter undrar jag. Men förresten, proppmätta katter ska det stå!

Inget regn i sikte ännu på våra östliga breddgrader.
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 17:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Fortfarande sommar, men...

I morgon är det en vecka sedan jag lämnade ön och längtar redan lite tillbaka! Folkmyllret i Pothea är alltid härligt och få uppleva :-) Speciellt bak på din moppe Monica :-) Det blir nog en massa vindruvemarmelad, så mycket goda vindruvor som ni har :-) Jag åt dom sista samma dag som jag åkte, mums!

Ha det så bra!
Riitta
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 17:51
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tack snälla du för att du delar med dej av din vardag. Alltid lika roligt att läsa.
Inger
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 18:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Som vanligt, så levande beskrivet. Jag ser allt det du skriver om utspela sig framför mina ögon. Tack, som vanligt, för härlig läsning Monica.
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 18:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

TAKK, Monica
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 19:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Syskonbarnbarn menar jag...klipsk kille som haft en äventyrlig sommar : kolonivistelse, besök hos mormor i Kavalla, flög ensam, sommarstuga på Evia med sin far och sen hos sin farmor här på Kalymnos, flög ensam...påse med papper runt halsen, ledsagare, förall del. Jag såg en del oroliga ansikten på flygplatsen, tårfyllda avsked. Men hur ska föräldrar lösa problemet med det långa sommarlovet när de måste hålla fast vid sina jobb med alla medel...

Och om du inte har nån Jaja inom flygavstånd?
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 19:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Monica, jag kan fortfarande minnas vyn ned mot Pothia, fast det är 30 år sedan.
Våra vindruvsklasar är delvis sönderblåsta, men de druvor som finns kvar hamnar i yoghurten till frukost.
Tack för nytt inlägg / Jannis
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 21:42
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är alltid fint och trevligt att läsa dina vardagsrapporter! Vi är på Amorgos nu för 16:e gången. Varje år samlar vi också vardagshändelser,som ibland överträffar de vanliga sevärdheterna.
Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag sällar mig till hurraropen! Du kan verkligen skriva så att bilder blir överflödiga.
Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 12:20
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

A l l t i d , Monica!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.