Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-06, 22:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Påskfirandet på Tilos.

Sänder en hälsning från Tilos som nyss vaknat ur sin vintersömn, och nu ska fira påsk. I kväll (långfredag) gick vi därför till kyrkan för att se när de bar ut ett blomsterklätt epitafium, något som ska symboliserar Jesu grav. Vi följde sen processionen som gick till kyrkogården där prästen gick runt och bad för de som gått bort under det gångna året. Därefter fortsatte processionen vidare ...
På några ställen längs vägen stod människor, några med rökelse, andra med rosenvatten som de skvätte på oss och sa något jag inte hann uppfatta - men ska ta reda på ...
I morgon får vi ha en rejäl siesta för att orka med kvällen och natten - i alla fall en bit in på natten.
Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 13:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Påskfirandet på Tilos.

Så kul att få en direktrapport från påskfirandet just på Tilos. Vi har länge varit sugna på att uppleva det IRL, men aldrig kommit till skott. Kan tänka mig att Tilos är en lämplig plats för det, eftersom ön är så liten och det gör det nog lättare att komma nära inpå själva påskfirandet. Och ni känner väl lite folk där, vilket ju också är en fördel.

Hur är det i övrigt på ön så här tidigt på året? Är våra stamhak Omonia, Armenon och Nautilos igång redan?

Glad Påsk!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 15:10
sjöborrens avatar

För att göra en lång historia kort. Eftersom den grekiska påsken är tidig i år, bestämde vi oss för att inte, åka till Tilos. I stället bokade vi en vecka i Aten, (17-24mars) en stad vi aldrig tidigare besökt, men som vi blev förtjusta i. Efter närmare en vecka tänkte vi: varför åka hem till snö och kyla? I stället tog vi resväskan (liten eftersom vi skulle vara borta en vecka) och klev på bussen till Nafplio på Peloponnesos. En härlig stad där vi stannade i tre dagar. Sen tog vi bussen tillbaka till Aten/Pireus där vi bodde några dagar. Och därifrån var det inte långt till Tilos och den grekiska påsken. Så nu åker vi hem den 18:april - tre veckor senare än planerat.
Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 15:19
sjöborrens avatar

Mer om påskfirandet kommer efter kvällen/natten. Nu siesta ...
Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 21:52
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
För att göra en lång historia kort. Eftersom den grekiska påsken är tidig i år, bestämde vi oss för att inte, åka till Tilos. I stället bokade vi en vecka i Aten, (17-24mars) en stad vi aldrig tidigare besökt, men som vi blev förtjusta i. Efter närmare en vecka tänkte vi: varför åka hem till snö och kyla? I stället tog vi resväskan (liten eftersom vi skulle vara borta en vecka) och klev på bussen till Nafplio på Peloponnesos. En härlig stad där vi stannade i tre dagar. Sen tog vi bussen tillbaka till Aten/Pireus där vi bodde några dagar. Och därifrån var det inte långt till Tilos och den grekiska påsken. Så nu åker vi hem den 18:april - tre veckor senare än planerat.
Så underbart! Det är precis så jag tycker att den optimala resan ska vara! En enkelbiljett ut och ingen, inte ens jag själv, vet varthän det bär eller när jag vänder hem igen.

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 19:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Efter närmare en vecka tänkte vi: varför åka hem till snö och kyla? I stället tog vi resväskan (liten eftersom vi skulle vara borta en vecka) och klev på bussen till Nafplio på Peloponnesos. En härlig stad där vi stannade i tre dagar. Sen tog vi bussen tillbaka till Aten/Pireus där vi bodde några dagar. Och därifrån var det inte långt till Tilos och den grekiska påsken. Så nu åker vi hem den 18:april - tre veckor senare än planerat.
Låter ju helt fantastiskt! Tänk att kunna resa så spontant! Heja er!

Hälsa Tilos från mig.
Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 20:42
sjöborrens avatar

På Påskaftonen förbereder kvinnorna kvällens Mageritsa (soppa gjord på inälvor) och barnen tillverkar en Judas-docka. Själva tar vi det lugnt eftersom vädret är på dåligt humör, vilket gör att vi får uppleva ett kraftigt åskväder som varar i tre timmar - slutar då det är dags att gå till kyrkan.
Utanför kyrkan står folk med ljus i handen, och bakom kyrkan kastas påskbomber som får både mig och en katt att hoppa högt. En kyrkobesökare som kommer 15 minuter före midnatt är premiärminister Alexis Tsipras. Klockan 24.00 kommer prästen ut och förkunnar - Χρήστος Ανέστη! Kristus uppstånden! Därefter sprids det heliga ljusets låga till folket mellan vars kindpussar det hörs -Χρήστος Ανέστη!
Nu ringer kyrkklockorna med en gladare klang samtidigt som vi bjuds på ett färgsprakande fyrverkeri. Det är många ljuslågor som fladdrar i mörkret när vi vandrar hemåt. Och några svärtar ett kors med ljuset ovanför dörren då dom kommer hem, för att välsigna huset.
Nu bryt fastan.
Vi är bjudna till vår hotellägare för att knäcka ägg (vinnaren lyckas ha ägget helt längst) och äta Mageritsa. Sen blir det fyra timmars sömn innan det är dags att ta sig an geten ...
Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 20:50
sjöborrens avatar

Jag skriver med indrag i vänstra marginalen, men när texten läggs in på kalimera fungerar det inte. Undrar varför? Jag skriver och kopierar, om det har någon betydelse ...
Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 21:21
Masses avatar

Citat:
Jag skriver med indrag i vänstra marginalen, men när texten läggs in på kalimera fungerar det inte. Undrar varför? Jag skriver och kopierar, om det har någon betydelse ...
Jag förstår inte problemet! Strunt i indrag och utdrag, marginaler och text hit och dit. Det som vi här på Kalimera tycker är viktigt och som vi uppskattar är att du skriver och berättar hur det faktiskt är med påskfirandet på Tilos. Så .... vi på Kalimera (skit..) förlåt, struntar i marginalerna! Bara skriv du och berätta i lugn och ro! Ser fram emot din intervju med Tsipras!

Tack för rapporterna!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ser fram emot din intervju med Tsipras!
Masse
Jag också.

Men om det inte lyckas önskar jag er en trevlig fortsatt vistelse på Tilos!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 17:04
sjöborrens avatar

Masse! Glömde besvara din fråga angående Nauftios, Armenon och Omonia. Eftersom det är så få turister på Tilos vid den här tiden, så öppnar de flesta tavernor inte förrän i mitten/slutet av april. Vilket är trist! Men vi är glada att Gorgona, som ligger ovanför Eleni, och som har en fantastisk utsikt över hamnen har öppnat. Ägaren Nikos är en mycket trevlig man som dessutom lagar god mat. Det tror jag även familjen Tsipras tyckte där dom satt vid bordet bredvid. Tja, vad pratade vi med Tsipras om ... han berättade att han skulle fira påsk på Tilos, och frågade varifrån vi kom, och sa då att han var god vän med Stefan.

Jag håller tummarna att Omonia öppnar innan söndag då vi lämnar Tilos. Men chansen är liten ...
Janne! Jag ska hälsa Maria och Michalis på Omonia. Och vet vad Maria (som alltid) kommer att säga - När kommer Janne ...
Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 17:41
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det går inte att skriva i exempelvis word och klistra in texten i forumet. Formateringarna följer inte med. Funkar inte ens på Facebook.

Citat:
Tja, vad pratade vi med Tsipras om ... han berättade att han skulle fira påsk på Tilos, och frågade varifrån vi kom, och sa då att han var god vän med Stefan.
Tog du hans autograf?

Citat:
Jag håller tummarna att Omonia öppnar innan söndag då vi lämnar Tilos. Men chansen är liten ... Janne! Jag ska hälsa Maria och Michalis på Omonia. Och vet vad Maria (som alltid) kommer att säga - När kommer Janne ...
Jag håller också tummarna för ett besök på Tilos är inte riktigt fullbordat utan ett besök på på Omonia. Hälsa från mig om du träffar dem.
Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 22:58
sjöborrens avatar

Annandag påsk.

Redan före solens uppgång börjar förberedelserna inför eftermiddagen fest. På grillen som skuggas av den stora benjaminfikusen roterar geten som under ett antal timmar ska hålla fyra män sysselsatta med att veva tills den är färdiggrillad. Tilos-minnen, historier, skratt, sång, musik från en ukulele blandas med grekiska drycker. Fem timmar senare sitter vi runt det dukade bordet. Och på muren intill grillen sitter grannskapets katter. Nu är stilla veckan slut. Festen och dansen kan börja. Jamas!

Några timmar senare ringer kyrkklockorna. Det är dags att bränna Judas ...
Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 23:06
sjöborrens avatar

Annandag påsk.

Redan före solens uppgång börjar förberedelserna inför eftermiddagen fest. På grillen som skuggas av den stora benjaminfikusen roterar geten som under ett antal timmar ska hålla fyra män sysselsatta med att veva tills den är färdiggrillad. Tilos-minnen, historier, skratt, sång, musik från en ukulele blandas med grekiska drycker. Fem timmar senare sitter vi runt det dukade bordet. Och på muren intill grillen sitter grannskapets katter. Nu är stilla veckan slut. Festen och dansen kan börja. Jamas!

Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 23:11
sjöborrens avatar

Tack! Alala. Vi har det fantastiskt bra här på Tilos.
Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 10:30
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag hoppas verkligen att jag någon gång kan vara på Tilos under påsk!

Tack för att du berättar!

Omonia då?
Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 03:12
Masses avatar

Citat:

Jag har ett starkt minne av att ha sett en del videos från grekiskt påskfirande där man väljer att skjuta med hagelbössa på "Judas", men så är det alltså icke på Tilos. Där väljer man att elda upp honom. Vilket som är mest humant är väl mera oklart.

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 18:18
sjöborrens avatar

För några år sedan sköt dom med gevär på Judas - helt galet! Att bränna honom är i alla fall- med tanke på omgivningen- lite mer säkert. 😳
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.