|
||||
|
||||
Hyrbil på färja i Grekland
Har någon erfarenhet av att ta med hyrbilen på bilfärja? Vi tänkte åka till Ithaca t o r fr fastlandet och vissa bolag tillåter och andra inte. Testade lite snabbt och hittade Green Motion (någon som testat dom) och i villkoren stod det att färjeresa kräver skriftligt intyg och kostar €30 extra per resa. Dvs 60 € för oss isf. Sen tar dom extra betalt på 24 € vid trafikförseelser???
Gärna tips om ngn vet ngt bra bolag runt Preveza, Lefkada. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Hyrbil på färja i Grekland
Vi har tagit med oss bil från Paros över till Antiparos, och från Nidri till Meganisi. Dock frågade vi inte om vi fick göra så. Vilket vi egentligen borde ha gjort, för försäkringen gäller oftast bara på den ö man hyr bilen.
När jag var på Antiparos för några år sedan hyrde jag moppe där. Jag frågade uthyraren om jag fick ta med den över till Paros. Ja, sa han, det får du, men försäkringen gäller inte där. Jag chansade och åkte över. Som väl var hände inget. |
|
||||
|
||||
Det brukar stå så i de flesta hyreskontrakt, men svårt att tänka mig att inte försäkringen gäller
|
|
||||
|
||||
Tänk på att om du får fel på bilen och är på "fel ö" så kan det vara svårt att få hjälp, förmodligen kan det gå lättare om du väljer en uthyrare som är med i någon av de stora kedjorna.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
För ett antal år sedan vi just till Itacha, o hittade ingen av de större som tillät öresor.
|
|
|||
|
|||
Hyr du i Aten finns en firma som heter ACR som tillåter man tar bilen på färja inkluderat, har för mig autounion tillåter också mot en avgift.
Jepp bryter man mot villkoren gäller inte försäkringen, står klar o tydligt, lite synd jag inte får ta min hyrbil på färja, man spar ju halva kostnaden tex om man tar bilen på färjan Rio-antiro mot bron, Och ja man får betala för förseelser de behöver administrera, samt vid skada oavsett vems fel, ganska standard, Se till o ha ett bra kreditkort o betala resa o hyrbil med, mitt täcker självrisk och övr upp till 10.000, så behöver man inte ta den dyra fullförsäkringen utna kan nöja mig med CDW och självrisk på ett par hundra euro |
|
||||
|
||||
Föreslår att du ställer frågan till ett företag som ex.vis Autoeurope.se, de representerar många hyrbilsfirmor o bör kunna ge svar i frågan
|
|
||||
|
||||
Kan meddela att det var så krångligt och struligt med ev tillstånd att vi hyrde två olika bilar. Visserligen dyrare, men betydligt lättare.
|
|
||||
|
||||
Klokt!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|