|
|||
|
|||
Tuff trafik Grekland
Såg ett inslag i går på tv:n, Joppe i programmet Motorist visade trafikstatistik.
Blev mkt förvådad att Grekland låg så illa till angående antal trafikdödade/år. Sverige 2.000 pers. (tror jag) Spanien 12.000 Grekland 20.000 !!!!! Det var trist då vi tänkt hyra vespa i år då barnen är större. Det får nog bli bil i stället. Dyrare men säkrare känns det som. Har ni för övrigt några tips om hur man ska bete sig i den "grekiska trafiken". Har de några inhemska trafikregler eller oskrivna regler som gäller? Och en fråga: Varför har de så bråttom i trafiken? Det har vi ju märkt tidigare och förstår att det har nog med den trista statistiken att göra. De är ju så lugna och fina i grund och botten som människor. Det är en ekvation som jag inte får att gå ihop. Konstigt att det dessutom att det skiljer sig så oerhört mellan 2 medelhavsländer. Var förresten på väg till Makrigialos för ett par år sedan. Bussen stannade vid en rastplats intill en bensinstation. Han parkerade nära bensinpumpen strax utanför dörren och busschauffören slänger ut sin cigarettfimp precis utanför dörren. Hu! Det gick bra som tur var, men vilken rysare. |
|
||||
|
||||
Sv: Tuff trafik Grekland
Från vägverkets websajt:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
En regel jag aldrig förlikar mig med att man Inne i rondellen lämnar företräde...
Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag såg delar av samma program "Motorist" och hajade visserligen till när de visade den där statistiken.
Jag har inga siffror om antalet döda i trafiken men Sverige hade åtminstone ett av de lägsta dödstalen i trafiken 2005. Har för mig att det inte var fler än drygt 400 under året. 2.000 döda i svenska trafik har aldrig förekommit. Det var antagligen antalet skadade siffrorna betydde, inte döda. Hasse |
|
||||
|
||||
Den som är intresserad kan se programmet här: http://www.svt.se/svt/road/Classic/s...49619&a=582495 (inslaget börjar efter 11 minuter).
Så här säger de i en ruta (efter 15:07): Antal döda i trafiken per 100 000 invånare: Sverige 5,9 Spanien 12,7 Grekland 20,0 |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det är lika skruvat som i Frankrike. Om jag inte missminner mig har även där den som ska in i rondellen förkörsrätt. Det fungerade i alla fall utmärk i Place Concorde i Paris. 6 till 8 bilar i bredd och även bussar.
Chras |
|
|||
|
|||
Några tips för dom som ska köra i Grekland:
Huvudregeln i Aten är: Först i kurvan väljer spår. Håll uppsikt framåt och åt sidorna. Ingen i Grekland checkar trafiken bakåt. Stanna aldrig vid en stoppskylt. Du blir påkörd bakifrån. Stanna aldrig vid gult ljus. Samma sak här. Om folk skriker åt dig i trafiken finns det ett sätt att få folk att tystna (i varje fall om dom kan engelska): svara med ett leende och skrik "I love you too". Jag har erfarenhet av att detta fungerar bra. Folk slutar omedelbart att skrika åt dig. Jag har skrivit en del om detta i min Skiathosblogg. Det bästa rådet: skaffa en grekisk chaufför! |
|
|||
|
|||
Hyr du bil eller moped ute på öarna är det inga problem. På de mindre öarna hittar du få rondeller och ta det lugnt, på Kreta kan det var lite hetsigare. Jag brukar vara den som kör och har aldrig varit orolig/rädd. Däremot så skulle jag tänka både 2-3ggr innan jag gav mig ut i Athen.
Se det positivt, det finns länder som är mycket värre. Var en tid i Tunisien och arbetade och där fanns "den som är i rondell lämnar företräde" vilket ibland orsakade totalkaos med bilar i en klump och då körde man på trottoarer och refuger. |
|
|||
|
|||
Avisen Athens News oppgir i siste nummer følgende tall over trafikkulykker:
Døde per år: Ca 1500 Skadde: 20.000, en femtedel av dem med alvorlige skader. MEN de høye tallene skyldes ikke bare villmannskjøring. I følge avisen bruker bare 40 % av grekerne bilbelte i forsetet, 15 % i baksetet. Grekerne topper dermed den europeiske statistikken over ikke-bilbelte-brukere, noe som selvsagt bidrar til de høye dødstallene. Antall døde og skadde per år er fallende, grunnet stadig bedre veier og større bevissthet blant sjåfører. Bare i påsken i år var det 17 - 18 prosent færre uhell i forhold til i fjor. Det avisen ikke sier noe om, men som jeg ser hele tiden, er all fyllekjøringen... |
|
|||
|
|||
Citat:
Om du väntar som du beskriver, hur många signalhorn har du bakom dig som tutar i kör då ?? Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Mitt bästa tips är att själv "köra som en grek"
När vi (min man bakom ratten) körde i Heraklion förra sommaren så blev vi stående i en korsning hur länge som helst... Tillslut vevade mannen ner rutan, sträckte ut armen i sin fulla längd och höll upp handen som en stoppskylt . Funkade! Folk stannade och släppte ut oss.. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|