|
||||
|
||||
Kalamataoliver är bland det nyttigaste du kan äta
En studie visar att Kalamataoliver är bland det mest hälsosamma du kan äta.
Bl a kunde en kraftig påverkan av det onda kolesterolet påvisas. Men att grekoliver är nyttiga är ju ingen överraskning för oss greknördar direkt. Det har vi vetat länge /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Kalamataoliver är bland det nyttigaste du kan äta
Som du skriver Wolfen så är det ju inte helt överraskande rön. Men intressant ändå att få det ännu mera bekräftat. Dock är ju underlaget i den här undersökningen alldeles för litet för att det ska komma att anses som signifikant. Men nu kör man ju en ny studie på 100 personer istället för 20. Kan ju vara intressant att se det resultatet också när det kommer inom kort. Då kommer det dessutom att vara testpersoner som redan medicinerar för sitt kolestorol. Eftersom du har koll på källan så får du gärna tipsa när det kommer.
Man säger inte heller något om mängden oliver som man knaprat i sig. Även om man är lite greknörd och behöver hålla efter sitt kolestorol så kanske kosten består av lite annat också. Masse |
|
||||
|
||||
Jag har alltid Kalamataoliver hemma :-)
Riitta |
|
|||
|
|||
Samma här alltid Kalamataoliver hemma!
Min mamma sa ofta om div poppis livsmedel med mycket ironi: Det är ingen ide att köpa hem för det går bara åt! Exakt så är det med oliver i detta hem! |
|
||||
|
||||
Och så är de ju så himla goda!
|
|
|||
|
|||
Vi gjorde pizza Napoletana med Kalamata bl. a ikväll och och kände oss väldigt nyttiga!
|
|
||||
|
||||
Det måste ju stämma! Vilken bra orsak att äta ännu mera Kalamataoliver.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Kalamata i all ära, egentligen gillar jag i stort sett alla sorters oliver i Grekland.
När man står framför ett olivbord som detta är det inte lätt att välja. |
|
|||
|
|||
OJ!
Kalamataoliver är en självklar favorit hos oss också. MEN på Kreta finns pyttesmå mörka oliver, som kan köpas rejält salta. Dessa är helt underbara, men tyvärr inte helt lätt att hitta. Lena |
|
||||
|
||||
Älskar dem jag också. Blir så glad när jag ser sådana oliver i salladen. Så himla goda!
|
|
||||
|
||||
Som en odlare av Kalamata eller Kalamon oliver som de heter håller jag absolut med
Även Extrajungfru oljan härifrån Messinia området sägs innehålla mer polyfenoler än oljor från andra områden. |
|
||||
|
||||
Citat:
Hur har ni haft det i vinter? Lika mycket regn som på Kreta och Karpathos? Jag tänker på hur det går med skörden om det regnar så himla mycket. |
|
||||
|
||||
Har varit regn till och från. Februari var nog blötaste månaden men inte som på Kreta. Har också varit ganska kyligt vilket är bra för olivträden.
Om det regnar mycket och är varmt så kan träden drabbas av en svamp. Just nu ser olivträden väldigt välmående ut. Vi håller tummarna |
|
||||
|
||||
När man talar om oliver, så kan jag berätta om de oliver jag åt på Thassos. Små och torkade och vansinnigt goda. Kanske de bästa jag någonsin ätit. DE bästa köpte man f ö på öns nunnekloster.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Netwolf; De små oliverna letade vi efter just på Thassos förra året, men hittade inte på något ställe.
Men vi var inte in på nunneklostret... Det var där dom fanns alltså! Lena |
|
||||
|
||||
Härligt! Då håller jag också tummarna.
|
|
|||
|
|||
Är det nån som vet vad dessa små goda oliverna från Kreta är för sort?
Systerdotra är på Kreta, jag tänkte ge henne en uppgift att shoppa... Lena |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|