|
||||
|
||||
Hur många av er har en greksallad på julbordet?🥗
Nu står julen strax för dörren! Många håller på att greja för fullt.
Hur många av er har en greksallad på julbordet? Jag brukar alltid ha en stor greksallad på julbordet och det uppskattas mycket av min familj. Vi tycker det är så gott tillsammans med övrig julmat. Ja, Birgitta, Jannis o övriga Kalimerianer som befinner i Grekland över jul, förmodar jag äter en god greksallad i jul!😊 God Jul från julstöket i Örby. Maria |
|
||||
|
||||
Sv: Hur många av er har en greksallad på julbordet?🥗
Vi har inte greksallad, men väl rödbetssallad med fetaost, kapris och valnötter. Indränkt med olja och balsamico. 😋
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Låter jättegott det oxå!
Maria |
|
|||
|
|||
På julaftonen ska vi grilla calemares och lamm tillsammans med "bonussonen". Det gröna kommer att bestå av rödbetor med olja och vitlök samt klassisk greksallad med färsk grön olivolja. Naturligtvis sitter vi ute. Sillen har vi redan ätit upp tillsammans med andra vänner. Julskinkan (Scan) har vi ätit upp det mesta av. Dyr var den också! 500 kr för 2 kg och var beställd från Chania. Oj, nu kom jag ihåg, att jag ska köpa grisfötter hos slaktaren på lördag!
God helg / Jannis |
|
||||
|
||||
I år har vi inget grekiskt på julbordet.
Det har blivit lite mer av "go all in grekiskt" då och då under året istället. Ja den där rödbetssalladen lät mumsig. Den måste jag testa nån gång. / Kajja |
|
|||
|
|||
Nej, julafton och juldagen är reserverade för svensk tradition.
Men desto godare blir med, vad vi kallar "grekbord" som vi brukar servera efter nyår. Grekbord, för oss, innehåller tzatziki, bröd, greksallad, gigantes, lammracks, oliver och bakpotatis. Mums för oss Ibland växlar vi med Youvetzi (släpar alltid hem youvetzi-pasta dvs Misko's risoni large när vi är i Grekland) självklart med lammgryta med zucchini som bas. Ett sätt att starta ett nytt "grekiskt år" Ha en härlig Julafton, alla Kalimerianer! 🎄 Catlady, som blev hungrig nu........ |
|
||||
|
||||
Ingen grekisk sallad även om idén inte är dålig alls. Men lite inspiration från det grekiska köket kan det bli någon dag. Men vad har jag ingen anng om i detta skede.
Citat:
God matjul alla! / Anne |
|
|||
|
|||
De sjudes i c:a 2 timmar med salt och hela pepparkorn och får sedan svalna i spadet. Ätes sedan (man håller i med händerna) med lite ättika och kryddpeppar på. Är nog en gammal svensk sed, som håller på att försvinna. Men vår slaktare här säljer hela året.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Vi har nu bestämt att uppesittarmaten ikväll ska bestå av grillad kyckling, tzatziki, spanakopita och fräscht bröd. Allt givetvis hemlagat från grunden.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/ Anne som har ledigt idag och har julskinkan i ugnen (vedeldad förstås så el slösas inte)! |
|
|||
|
|||
Det bli XORTA också! Idag på morgonpromenaden började vi titta efter maskrosliknande växter, som nu börjar dyka upp bland allt annat grönt. Ylva har ögon för allt smått och nu på hemmaplan har vi en kasse full. Hon har redan börjat sköljandet och rensningen. Vi blev inspirerade av en granne som i söndags ryckte upp växter utanför vårt hus, som han gav till oss. Han fick några glas raki i stället. Den tillagade xortan smakade utmärkt och hamnar nog oftare på middagsbordet i framtiden!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Sv: Hur många av er har en greksallad på julbordet?
Vi är traditionella och har inget grekisk på julbordet. Dock blir antal rätter färre och färre för varje år.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|