Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-26, 18:35
Tingstad Tingstad är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Varför Grekland?

Hej alla!
Jag undrar vad det är som gör just Grekland så otroligt populärt bland svenskar. Det verkar inte finnas någon motsvarighet till den här siten som handlar om något annat turistmål. Givetvis är det så att Kalimeras skapare gjort ett fantastiskt bra arbete med att skapa och marknadsföra siten, men det kan knappast vara hela förklaringen. Svenskar har ju tydligen älskat Grekland som sommarmål långt innan internet ens var uppfunnet. Så vad handlar det om?

Givetvis kan man säga "det blå vattnet" eller något annat som är sant men ändå "klyschigt". Det blå vattnet finns ju inte bara i Grekland. Varför blir en site som denna så populär? Jag är inte kritisk till kalimera.se - tvärt om jag älskar den eftersom jag älskar Grekland...
Men rent intellektuellt och analytiskt så förstår jag inte alls...kan någon hjälpa tíll....?
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 23:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför Grekland?

Jag har ju inte så mycket att jämföra med, har bara varit på Kanarieholmarna, Israel och i Sri Lanka förutom Grekland. I Grekland så är det på något sätt så enkelt med allting fast ingenting fungerar som man hade tänkt, dessutom är ju lokalbefolkingen väldigt trevliga och gästvänliga. Till Grekland kan man dessutom åka mång gånger utan att åka flera gånger till samma ställe, det finns ju så många platser i vårt älskade land.
Fast egentligen vet jag inte svar på frågan, det är något magiskt som det inte går att ta på.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 00:28
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

För mig är Grekland tillräckligt långt bort för att det ska
kännas att man är hemifrån men ändå nära nog för att inte kosta skjortan.
Exotiskt för att vara Europa men ändå fungerande trygghet.
Nerlusat med kultur, historia, musik och demokratins vagga.
Maten, Ouzon, Retsinan.
Människorna, öarna, vattnet.

Det räcker för mig.

//PO

Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 06:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Nerlusat med kultur, historia, musik och demokratins vagga.
Maten, Ouzon, Retsinan.
Människorna, öarna, vattnet.
Det räcker för mig.
//PO

Ja. det täcker väl i stort sett allt. Mer behövs inte sägas; kan kanske inte sägas.

Så, inte magiskt egentligen, utan mycket konkret. "Kultur" och "retsisna", konkreta storheter.
Nästa fråga.

Lefteris
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 08:46
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tänk, den frågan har jag ställt mig själv många gånger! För min del finns det tre svar:

1, Det finns så många ställen, öar och fastlandet, att upptäcka. Många av mina vänner säger: Grekland - där har ni ju varit så många gånger. Har ni inte sett allt? Nej, svarar jag alltid! Trots att antalet öar/ställen på fastlandet nu snart närmar sig 30 st. finns det alltid nytt att upptäcka. Och vissa favoriter som man måste återvända till. Alla ställen skiljer sig åt och upptäckandet behöver inte alltid vara sevärdheter utan kan vara vardagslivet som man får ta del av.

2, Känslan av att komma hem - fast man är borta! Jag har fördelen att ha släktband till både Danmark och Finland förutom Sverige. När jag är där känner jag mig hemma och jag kan länderna och kulturen. Det finska språket är dock som rena grekiskan för mig ! Samma känsla av att känna mig hemma får jag också när jag kommer till Grekland. När jag landar i Grekland och kliver ut från flygplanet känner jag även en mental landning och blir lugn i kroppen.

3, Allt som gör en semster bra har Grekland - d v s sol, värme, bad, god mat, trevliga människor, försenade båtar, båtar som kommer/avgår i tid, olika svar när man frågar, getter, ett blått hav, doften av timjan och mycket mer. Trots resor runt om i världen ligger Grekland kvar i topp !
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 12:46

Ystersysters första punkt är säkert en stor förklaring. Det är något särskilt med vatten och öar. De flesta av oss svenskar är ju vana vad att ha vatten av något slag på nära håll, nästan var i landet vi än bor (Finns det någon här som vuxit upp utan närhet till åtminstone något vattendrag?).

Här är några fakta (från kustguide.net) som jag tror förklarar varför vi gillar vatten, öar och båtar:

-Sverige har totalt 8000 km strand, ung. 1 km/invånare
-Vi har 60 000 öar
-95 000 farbara sjöar
-1,3 miljoner fritidsbåtar (var 6:e svensk har en)

Jag tror att svenskar helt enkelt har vatten och båtar i sig av födsel och ohejdad vana. Vi gillar öar. Det kan också förklara varför det är så trögt att få de svenska turisterna att "upptäcka det grekiska fastlandet", som det ibland uttrycks - det verkar inte lika lockande när man sitter där och planerar sin resa...
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 13:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag tror att två faktorer har lite större betydelse än de andra när det gäller varför svenskar är så förtjusta i Grekland.

* Det är "lagom" exotiskt. Inte som hemma fast ändå inte farligt och ociviliserat.

* Det grekiska kynnet, livsstilen. Där svensken är privat, systematisk, inrutad, välorganiserad och lydig är greken social, spontan, lever i nuet, oorganiserad och gör precis det han vill. Det där är oemotståndligt lockande - fast bara ett par veckor om året. Efter ett par veckors lössläppthet är det allt skönt att komma hem till rutinen igen där allting är rättvist och allting går att överklaga i en systematisk ordning.
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 17:45

Kul att få svar på en tråd man startar. Särskilt om man som jag inte brukar synas i nätforum av något slag innan jag hittade detta förträffliga...

Sant inkfish - det är "lagom" exotiskt. Varför kom jag inte på det själv...hm
Känner mig plötsligt lite ironisk när jag tänker på det, inte minst självironisk...Det lättsamma kynnet är nog också tilltalande för oss i lämpliga doser. Instämmer helt i vad du skriver.

Det som ändå förbryllar mig är att både det lagom exotiska och den sorglösa attityden kännetecknar många länder (resmål) om man jämför med Sverige. Alla europeiska medelhavsländer till att börja med...

Om vi ackumulerar tillräckligt många förklaringar här så har vi till slut kanske en teori som förklarar all varians inom de svenska resmålspreferenserna... Nu var jag inte ironisk, men kanske naiv.

Fler bidrag eller preciseringar?
Jag tycker att frågan är jätteintressant...
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 19:44
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Jag tror jag inte jag kan komma svaret närmare, däremot förvirra mer...

2 gånger i början på det här seklet (1 vecka var gång) var jag på Azorernas huvudö Sau Miguel. Det är en ö, havet är salt, de har fantastisk mat, mycket fisk, naturen är fantastisk, folket är vänligt o s v

MEN trots allt detta - mot slutet av den andra veckan fick jag Greklandabstinens och sa "Nästa gång vill jag tillbaks till Grekland!" Då hade det gått 5 år sen vi var i Grekland sist.

I somras var vi äntigen tillbaks, då hade det gått 7 år sen sist och ja: naturen är inte lika fantastisk, fisken inte lika exotisk och billig, servicenivån är lägre (GMT) - MEN det var mer "rätt" - jag var "hemma". Det var en semester där inget "fattades mig"

Jag ångrar inte mina Azorernatrippar. Jag hoppas jag kan komma tillbaks och se fler öar, men nån liten billig sistaminutentripp till Grekland vore bra att få in i planeringen ändå det året... Annars blir det abstinens...

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:44
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tingstad
"klipp"
Här är några fakta (från kustguide.net) som jag tror förklarar varför vi gillar vatten, öar och båtar:

-Sverige har totalt 8000 km strand, ung. 1 km/invånare
"mera klipp"
Jag undrar om inte kustguide kom av sej lite då de räknade oss svenskar, jag är ganska säker på att vi är fler än 8000
Det rätta torde väl bli att vi har en meter strand per person gissar jag.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:49
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Jag älskar öar! Får jag sen turkosblått/grönt vatten och skön värme så är lyckan gjord.
Har man som jag lite svårt att orientera sig och lätt går vilse, så......ja, på en ö är man begränsad och kan inte gå hur vilse som helst, eller hur?

En del i det hela kan vara vädrets inverkan....dvs molnen och de annalkande lågtrycken går inte ut över havet. Så var det under alla år som jag var båtägare och tillbringade varje helg i den svenska skärgården.
Jag kom solbrun till arbetet på måndagen för att upptäcka att mina kollegor som befunnit sig på fastlandet klagade över den regniga helgen.

Drar jag mig till minnes över mina svenska semesterresor så tillbringas de flesta på öar. I somras en vecka på Gotland. Visingsö i Vättern är vackert och att ta båten från Landskrona till Ven, hyra en cykel och trampa runt den vackra ön.....det är bara det turkosblåa då...förståsss..som saknas...
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 21:33

Intressanta och inspirerande synpunkter ovan - eller nedan; hur man nu valt att visa sin tråd...
Janérik: Du har förstås rätt. Kollade upp kustguiden igen, närmare bestämt http://www.kustguide.net/sjo_batliv_i_sverige.html
och det står faktiskt som jag skrev. Ickedessmindre är det fel. Jag la inte märke till det förut. Om det sedan är det totala antalet strandmeter eller själva uträkningen som är fel, det vet jag inte...
Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 00:35
Janériks avatar

Jepp, visst står det så på kustguiden, tyvärr var det lite dåligt med kontaktuppgifter på sidan så det gick inte så lätt att klaga heller, sidan är ju några år gammal också så det är inte säkert att de ändrar det även om man skulle hittat adress till dem.

Edit: Hittade adress, jag skickade klagomål till webbmaster.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2006-08-28 klockan 00:40. Anledning: Komplettering
Svara med citat
Gammal 2006-08-30, 13:30
Ottiss avatar
Ottis Ottis är inte uppkopplad

Har ni inte sett filmen "Mitt stora feta grekiska bröllop"? Där finns svaret....
"Det finns två sorters människor, de som är greker och de som VILL VARA greker".... Inte konstigt att vi alla vill till Grekland!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.