Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-07, 13:50
Janet85 Janet85 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 3
Standard Nya greklandresenärer

Hejsan!!
Vi ska åka till Grekland i slutet av juli/början av augusti, men har ingen aning om vart....
Om någon spontant kan komma på en ö som passar på följande kriterier så räddar ni oss från mycket velande.

* Det måste vara varmt i vattnet
*Sandstränder föredras
*Ön får gärna vara liten så att man kan ta sig runt själv och upptäcka egna stränder och vikar
*Det får gärna vara lite hålligång på kvällarna, men vi undviker gärna köttmarknad och överdrivet fulla 17 åringar......

Vad säger ni? Finns det någon ö för oss??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-07, 14:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Rekommenderar gärna Skiathos! Men även Paros och Naxos skulle kunna passa, tycker jag.
(Njae, Naxos är ju inte liten, men fina stränder finns.)
Och välkommen till Kalimera!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-08, 10:23
Janet85 Janet85 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Tackar Skiathos är den enda grekiska ö jag varit på och jag älskade den så mycket att jag inte riktigt vågar åka tillbaka.....

Hur är det med Lefkas, skulle det kunna passa?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-08, 11:00
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Hej

Jag skulle rekommendera att åka till Egina ,en ö utanför Aten.
det tar ca 1 1/2 tim med färjan från Pireus.
En härlig ö som du kan ta dig runt med moppe tex,finns en del pärlor på ön.
Agia marina,är ett mysigt ställe med lagom hålligång o du ser inget av inkastare eller fulla ungdomar där. Mkt greker däremot,men det är väl det man vill....
Du har Egina stad,som du kan ta lokalbussen till o där har du lite mer rörelse,samt kan ta snabbfärjan ut till Agistri,ca 15 min.
En underbar ö med kristallklart vatten o många mysiga strandbarer/cafeer
Perdika,som ligger på ön är ett också ett kanon ställe ,speciellt om man gillar fisk o fina bad.
Portes,är ett annat ställe med härlig strand o absolut inga turister,där var vi många ggr o badade.

Sedan närheten till Aten är ett stort +.

Så denna ö kan jag verkligen rekommendera...vi skall själva tillbaks igen nu till sommaren.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-02-09 klockan 11:02. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-08, 11:28
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Låter precis som om det är Skiathos ni ska åka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-08, 11:55
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Om man jämför Lefkas och Skiathos så tycker jag skillnaden är milsvid.

Jag tycker om bägge öarna men på olika sätt !

Lefkas har mer stenstränder...finns dock några med sand men inte den sanden som finns på Skiathos.

På Lefkas bor du på öst-sidan och de finaste stränderna finns på västsidan så en vespa eller bil är att föredra........

På Skiathos som du vet så är det enkelt att ta sig runt ön utan att hyra vare sig vespa eller bil , bara att hoppa på bussen! Och vi har även hittat nästan egna stränder även fr busslinjen......

Jag har själv varit på Lefkas 2 gånger och just nu känns det som det räcker medans jag varit 4 ggr på Skiathos och dit vill jag MÅNGA gånger till !!!!
Det som jag föredrar Skiathos före Lefkas är stränderna ( vill ha sand ) STAN , det är ju bara hur mysigt som helst att gå runt i gränderna och hitta en restaurang i ett gathörn samt gå och flanera i nya och gamla hamnen.....
Sätta sig i kuddtrappan med en drink och titta på folk

Valet skulle var enkelt för mig ! SKIATHOS !!!!!

Även om du varit där förut så lovar jag att du kommer hitta nya saker denna gång ! Jag hittar nya saker varje gång jag är där !!!

Åhhh vad jag längtar tillbaka !

En gång Skiathosfan.....alltid Skiathosfan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-08, 13:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nya greklandresenärer

Vill bara säga att jag håller med MonicaC i varenda ord (utom kuddtrappan, den typen av cocktailbarer känner jag så här för: No offence, Monica, jag respekterar alla smaker.)

Jag har varit till Lefkas en gång och det är en jättevacker ö, men besvärlig att ta sig runt på. De fina stränderna är avlägsna och bil eller mc är ett måste.

Jag har också varit till Skiathos en gång och även det är en jättevacker ö - men där är det lätt att ta sig till många härliga stränder, både välbesökta och ensliga, oavsett om man väljer buss, bil, moppe, cykel eller apostlahästarna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT