|
||||
|
||||
Flyget bokat!
Efter mycket letande hit och dit har vi äntligen bokat flygbiljetterna ner till Karpathos i sommar. Åker ner den 28 juni och hem 26 juli, fyra hela veckor, hurra!!!
Nästa steg är att hitta någonstans att bo, men det ordnar sig; vi har tentaklerna ute... Karin som LÄNGTAR!!! |
|
||||
|
||||
Sv: Flyget bokat!
Grattis med bookingen! Også fire uker, da....Sukk. Heldige dere!
Da er jeg der (som vanlig) IKKE samtidig med dere. Jeg reiser allerede 13.mai. Har dere funnet noen interessante bosteder? Margrethe |
|
|||
|
|||
Lyllos dig - fyra veckor på Karpathos... garanterad fullmåne under den tiden! Jag tycker vi skålar för det - den 30:e juni...
Gita |
|
||||
|
||||
Karpathos minsann! Någon som blir förvånad?
Gunilla |
|
||||
|
||||
Vi reiser 22. juli. 14 dager på Fani i Pigadia (Bodde der i fjor også) :-) Gleder meg :-)
Tror faktisk vi blir ca 16 personer i reisefølget denne gangen. Men - vi skal IKKE bo på samme sted alle sammen da hehe... |
|
||||
|
||||
Här är vi några till som ska besöka Karpathos. Det blir första gången som vi besöker denna ö och vi reser med Apollo den 28 juni. Vi har bokat boende på Apollo club aegean village. Någon som har erfarenheter från detta ställe?
Vi åker denna gång med en av våra söner med fru och två små barn (5 och 2 år). Olle |
|
||||
|
||||
Citat:
Margrethe |
|
||||
|
||||
Hej Margrethe!
Vad snabb Du är på att svara! Jag vet ju att Du är en stor vän av K och tar gärna emot information om hur det är att bo på hotellet och om det finns något att aktivera två små flickor med på området. Tar gärna också lite tips om mysiga tavernor som brukar servera goda grekiska rätter. Är utbudet på tavernor i Amopi begränsat eller är det gott om valmöjligheter? Tar gärna också emot lite "allmänna" upplysningar om Amopi och vad som "hör till" att veta och kanske se när man som första besökare är där en vecka. Tackar på förhand för Ditt visade intresse. mvh Olle |
|
|||
|
|||
Nora verkar sova , så då rycker jag in här. Hon får fylla i det som jag glömmer...
Aegean Village är ett jättefint hotell. Vissa rum har en sk karpathisk säng, trevligt. Hotellet har en liten affär där du kan köpa färskt bröd varje morgon samt annan frukostmat, dricka, godis, chips etc. A/C är bra att ta, då sover man bättre. De har en bra pool och en liten barnplaskpool. En poolbar som serverar lunch, glass, kaffe etc. Närmaste stranden (ca 50m) är Lakki Beach, där kan man snorkla, Stranden är stenig. Stränderna lite längre bort är kanske mer anpassade till barn, först kommer nudistranden, sedan Votsalakia (sten) och sedan Amopistränderna (sand). Solstolar på stränderna, de går åt när bussen från Pigadia kommer på morgonen, se till att ni är på stranden före kl 10 ungefär. Vid sandstranden - Amopi - finns vår favoritrestaurang Golden Beach. Fråga bara efter dagens, det är alltid gott. (Stuffed Tomatoes, Moussaka, Gigantes i tomatsås...) Vill du fira lite extra, beställ in deras Pepper Steak. (Tack Nora för tipset! Ingen "vanlig" Pepparstek, precis...) Annars kan man gå upp till vänster från hotellets reseption och där finns ett par små affärer som säljer frukt, ägg, bröd etc samt ett par restauranger. En av dem heter Four Seasons. Man sitter helst uppe på taket... De har god mat och trevlig personal. (Ät gärna deras Gigantes i olivolja, citron o lök...) Om ni tycker om att laga egen lunch och vill handla i en lite större affär, ta taxi in till Pigadia och be dem att släppa av er vid BUSSstationen (ej taxistationen, vilket de alltid vill envisas med). Där finns en bra mataffär, man kan köpa väldens bästa korvar, feta, oliver i lösvikt. Vi fyllde ryggsäckarna och kassarna och tog en taxi hem (efter att ha ätit middag i Pigadia, förstås!) på kvällen. Taxi kostade 7 euro Amopi - Pigadia. Vad mer... jo, köp surfskor i Supermarket åt alla, så kan ni bada på stenstränderna. Ta med AfterBite ifall ni råkar på maneter (det gjorde vi en dag, sonen blev bränd. Tydligen ganska ovanligt) Ni kommer att ha det jättebra... |
|
||||
|
||||
Tack Gita för informationen den kommer säkert att vara till nytta! På Din beskrivning så verkar det väl vara ett helt OK ställe att bo på.
Det är ju inte utan att man börjar känna att det redan nu retar en del i den gamla reskroppen. Så en liten fråga, vad är Gigantes i olivolja, citron o lök...? mvh Olle |
|
||||
|
||||
Gigantes är stora, goda vita bönor! Smaskens!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Takk for at du steppet inn, Gita! Jeg har ikke sovet, men på vei hjem fra ei venninne satte jeg meg fast med bilen midt ute i ingenmannsland i en diger snøfonn! Midt på natta! Og jeg hadde akkurat sett en skrekkfilm på tv, så pulsen min har enda ikke stabilisert seg... Huff, for en opplevelse. Over til noe MYE koseligere, nemlig Amopi! Tror Gita fikk med seg det viktigste. Fyller inn med at det ved steinstranden i Amopi ligger en taverna som heter Calypso. Den er absolutt verdt et besøk (selv om jeg har hørt noen rykter om at kokkene der flytter til en annen restaurant til sommeren.. I Pigadia.. ). Nydelig mat og fin atmosfære. Golden Beach nevnte du, ja. Et must,altså. Har ikke tall på hvor mange ganger vi har vært der. Den ligger på den store Amopistranden, som er en veldig barnevennlig strand.
Four Seasons bare MÅ dere få med dere, bare gå litt oppover veien fra Aegean, så kommer dere dit. Utrolig god mat, og kjempebillig pizza. Og verdens vakreste og snilleste betjening.. Ingenting slår å sitte der oppe på takterassen dersom det er fullmåne, den speiler seg så nydelig i havet. Stille og rolig, ingen trafikk. Selve Aegean Village er flott, de har også en stor gressplen som er et ganske sjeldent syn på Karpathos. Der kan jo ungene springe rundt og leke, når de ikke er i poolen! Vil du vite mer, så bare fråga på! (Yndlingstemaet mitt, å snakke om dette her... ) Mange hilsener fra Margrethe |
|
||||
|
||||
Tack Gunilla för Din förklaring. Kan inte komma ihåg att vi har varit i kontakt med Gigantes på några menyer, men det kan också vara ett förbiseende.
Däremot när vi var på Naxos för två år sedan och bodde påp ett nytt ställe som heter Antony Studios vid St George Beach så stod det på bordet i vår lägenhet när vi en dag kom hem från beachen Ett stort fat med stora vita bönor Ett stort fat med typ spenat samt 2 stekta ägg Det blev en härlig sen lunch på vår balkong och jag skulle konna tänka mig att det skulle kunna vara dessa Gigantes, eller vad tror Du? mvh Olle |
|
||||
|
||||
Det var ju också en upplevelse att efter att ha tittat på en skräckfilm bli sittande fast i en snödriva ute på landet i mörkret. Jag kan förstå att det tog en stund innan Du fick normal puls igen.
Tackar för Dina tips och kommer med all säkerhet att prova på Era föreslagna matställen för det låter som om de är lite över det vanliga. Det är ju många som skriver om hur blåsigt det är på Karp och att man undrar var man kommit när man väl har landat. Det är väl så att det dom senaste åren har blåst mer än vanligt nere på öarna i Medelhavet, har kanske att göra med pågående diskussion om väder och vind. När vi var på Kreta förra året och även året innan på Naxos så tyckte vi att det var kraftigare vindar och även vissa dagar badförbud på vissa stränder. Men det är klart det hindrar ju inte alla oss som älskar vårt grekland och då framför allt hela den grekiska övärlden. mvh Olle Senast redigerad av inkfish den 2007-02-23 klockan 13:29. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
Ja, det blåser en del på Karp. Men det som er fint med Amopi, er at man stort sett alltid kan finne en strand som ligger i le. Og sjøen er som regel rolig pga fralandsvinden. EN gang har jeg opplevd at sjøen var opprørt der, og da blåste det for en gangs skyld pålandsvind. Dette var utrolig sjelden, og det varte bare en dag. Også spørs det litt når på året man reiser. Tidlig sommer og tidlig høst er det minst vind.
Hilsen Margrethe |
|
||||
|
||||
Vi har också flyget bokat nu. Vi flyger Fly me till Rhodos och sedan lutar det åt att vi flyger till Karpathos med Olympic. Matilda har ju varit där 2 gånger så hon får visa mig runt. Vi åker i slutet av juni och stannar i två veckor. Ska bli härligt!!!!!
Mia |
|
||||
|
||||
Antagligen var det gigantes ni fick. Jag gissar att "typ spenat" var horta, samlingsnamn för "vilda grönsaker". Efter en vinter på Kreta, hade jag "oförskämt bra värden" på den årliga hälsokontrollen. Åt horta ett par gånger i veckan vilket säkerligen bidrog till det.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Om ni är kvar på Karp när vi har anlänt, så lär vi ses där. På Pelagos, om inte annat, för DIT kommer Matilda att ta dig, det garanterar jag! Och så får du träffa Vasilis!!! Karin |
|
||||
|
||||
Ja, Karin! Vi lär nog stöta på varandra. Vi är kvar några dagar när ni har kommit ner. Vasilis verkar inte vara så lätt att undvika om jag har förstått det rätt ...har hittills bara pratat med honom i telefon. Nu gäller det att hitta boende, ska börja ringa runt till olika ställen snart.
Mia |
|
|||
|
|||
Citat:
Hilsen Malou |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|