|
||||
|
||||
Zucchiniplättar
Zuccini är en av mina favoritgrönsaker och jag har tillagat olika varianter med biffar genom åren vanligtvis utan eller med mycket lite mjöl. Brukar bli jättegott men knepigt att hålla ihop. Lättare blir det med mer potatis och mjöl i smeten. Det här är en variant för den som gillar tydlig löksmak.
350 gr zucchini 350 gr potatis 1 gul lök 1 röd lök 100 gr fetaost 1 tjock skiva vällagrad getost typ chévre 3 ägg 1 1/4 dl vetemjöl salt efter behov smaka av noga efersom osten är salt, mätte tyvärr inte vitpeppar basilika finhackad efter tycke och smak Riv potatis och zucchini halvgrovt. Finhacka löken och smula sönder osten. Vispa äggen lätt, blanda ner alla ingredienserna inkl salt och kryddor i äggsmeten. Se till så att mjölet inte klumpar sig. Grädda plättarna gyllenbruna i lika delar olivolja och äkta smör. Eva Senast redigerad av Eva L den 2007-03-04 klockan 10:08. Anledning: stavfel |
|
||||
|
||||
Sv: Zucchiniplättar
Tack Eva, det ska testas. Det kanske dröjer, men jag lovar att lämna omdöme så småningom.
Abi |
|
||||
|
||||
Har nu gjort två omgångar, det är nästan så man får lite begär på dem. Jag hoppade rödlöken och osten och tog lite extra feta istället, smaskens!
Ett tips är att vispa ägg och mjöl först och sen blanda i resten. |
|
||||
|
||||
Kul att du gillade plättarna. Går att variera ganska mycket ex att hoppa över rödlöken. Bra tips att röra ner mjölet i äggsmeten så har jag nog gjort ibland när jag gjort liknande plättar med andra grönsaker. Kryddningen går ju även den att variera efter eget tycke och smak.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|