|
||||
|
||||
Boktips!!
Du fick som du ville Elisabeth...
Kan passa på att ställa första frågan.. Söker bok-tips... Skönliteratur....(present) Alla tips är välkomna... |
|
||||
|
||||
Sv: Boktips!!
Vad är det för en person som ska ha boken? Och vad gillar personen för litteratur, tror du?
Frågar en tidigare biblioteksanställd |
|
||||
|
||||
hm, allt möjligt, men HATAR böcker som typ "Da Vinci-koden" (?)
vill inte läsa sånt som "alla andra"... |
|
||||
|
||||
Får jag rekommendera "Fölungen" av Rickard Fuchs. Det är en av de underligaste men ändå läsvärda böcker jag haft i min samling. "En vandring i solen" av Stig Claesson (Slas)är snäppet värre enligt min smak, mycket förrvirrande... Alla böcker av Per Anders Fogelström är läsvärda och informativa om man vill lära mer om sveriges historia. "Den Långa Flykten" av Richard Adams är både vackert skriven och spännande.
Lycka till! Kickie |
|
||||
|
||||
Siri A;
Har du läst Kapten Corellis mandolin ? En bok med Greklands-tema. Grymt bra om man bara traglar sig igenom de första kapitlen. |
|
||||
|
||||
Citat:
* Nedstörtad ängel av P.O. Enquist är en höjdare. Något för den som är lite poetiskt lagd och som inte har något emot lite obegriplighet. * Onåd av J.M. Coetzee är också bra. Något för den som gillar att tänka till lite på moraliska frågor men ändå fastna i handlingen. * Silke av Alessandro Baricco. Vacker, vacker, vacker. Tja, sen finns det ju naturligtvis en massa, massa mer... |
|
||||
|
||||
Ett boktips jag har är Idéernas grotta av José Carlos Samoza. Det är en deckare som utspelar sig i Aten på Platons tid. Låg och läste den i somras på Melitsaha beach på Kalymnos. Har inte sett att någon tipsat om den tidagare. Mycket spännande, blodiga mord och den har Greklandskänsla! (inte p.g.a morden ) Har sett att den finns i pocket också. Tror att de flesta kalimerafans skulle gilla denna bok!
Mia |
|
||||
|
||||
Den läste jag på Karpathos förra året! Den är jätteläcker. Fast man får vara beredd på att hjärncellerna får lite gymping annars hänger man inte med i svängarna.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
I Ideérnas grotta så är det ju två berättelser som pågår. En i nutid och en gammal historia. Blir snurrigt om man försöker läsa båda samtidigt. Den i nutid står med små bokstäver, så jag gjorde så att jag först läste den som utspelar sig i antiken och sedan den andra. Då är det mycket lättare att njuta och dras med i handlingen om man tar en berättelse åt gången, tyckte jag i alla fall. Tror tanken är att man ska läsa dom parallelt men det funkade inget vidare för mig. Blev lite snurrigt att hålla reda på handlingen. Annars är den jättebra! Det är inte ofta jag fängslas så av en bok som jag gjorde med denna.
Mia |
|
||||
|
||||
Jeiá soú!
Här får du ett tips på en mycket bra och spännande bok. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. (Köp den i pocket och ta med den på nästa greklandsresa) m.v.h lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Du läste alltså den lilla texten efter att du läst den stora texten? Funkade verkligen det.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tror faktiskt att jag ska läsa om den, just för att kunna bli imponerad av hans skrivsätt och inte låta hjärnan brottas med kriminalgåtan. Vindens skugga som sjöborren nämner har jag också läst nyligen. Började lovande men höll inte riktigt hela vägen, magin försvann. Dock var det spännande läsning. Inte helt olik Historikern av Elizabeth Kostova som jag håller på med just nu, fast Kostova är mer "vanlig" underhållningsroman i mina ögon. |
|
||||
|
||||
Hehe, tyvärr har "presentmottagaren" redan läst denna bok och tyckte då att den var för "babblig" men den kanske är nåt för mamma..???
|
|
||||
|
||||
Visst är det härligt att smaken är som baken. Men jag måste fråga Siri vad hon menar med att boken är babblig och att den är nåt för mamma?
Själv är jag mamma och läser mycket. Detta är en av de bästa böcker jag läst på länge. m.v.h. lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mia |
|
||||
|
||||
Citat:
Mamma har helt enkelt inte lika höga krav på böcker och nöjer sig gott och väl med lite mer "lättuggade" böcker som typ Camilla Läckberg...(tycker hon är jätte bra) så därför borde den nog passa henne rätt så bra el.?? Nu är det nog rätt lätt att förstå varför jag behövde boktips va?? Förresten med babblig bok menar (han) att det inte händer så mycket, den blir liksom lite "seg"... ingen konkret historia... men jag har inte läst den så... // |
|
||||
|
||||
Har sagt det förut, säger det igen: ni som tar med er litteratur får gärna lämna kvar böcker till oss stackare som inte har svenskt folkbibliotek att besöka. Lämpliga ställen är såna som förmedlar utflykter, en del caféer och hotellentréer eller varför inte till fastboende norbor ni träffar . Tackar hjärtligast i förväg!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|