|
||||
|
||||
XP Home och XP Professional
Var där det för skilland mellan dem? Någon som vet?
|
|
||||
|
||||
Sv: XP Home och XP Professional
Vet i alla fall att Acces inte ingår i "Home" men i Professional.
Lefteris |
|
||||
|
||||
När jag ställde samma fråga en gång för flera år sedan fick jag svaret "P tar en massa plats på datorn och en massa prestanda för några få finesser som ingen vanlig människa behöver". Det räckte som svar för mig (eftersom det kom från en person vars datorkunnande jag har stort förtroende för). Men det räcker kanske inte för dig
|
|
|||
|
|||
I Prof ingår även massa nätverkshantering och delning av resurser eftersom det är tänkt att gå i kontorsmiljö. Tar plats och resurser och behövs normalt sett inte i hemmamiljö.
Peter |
|
||||
|
||||
Som sagt. Ingen skillnad i Operativsystemet. Det finns ett par tilläggstjänster i Professional. IIS, stöd för multipla processorer och lite annat. XP Home Edition räcker troligtvis gott till dig.
Kolla på http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home_vs_prof essional.asp Arne PS: Det går också att med slug beräkning stoppa in en pirat- XP Pro i burken och sedan inhandla till extrapris en legal dito. Svenska Microsoft bombarderar alla med pirat-XP detta facila erbjudande. Priset hamnar runt 1300 Sek inkl moms o frakt. Läs mer på Sv Microsofts hemsida. Senast redigerad av Arne den 2007-04-16 klockan 15:21. |
|
||||
|
||||
Citat:
Till Arne: Du svarade samtidigt som jag skrev. Grejen är att jag inte kan välja om jag vill ha just denna dator, den kommer bara med Pro. Det är inte lätt att hitta datorer som inte har Vista. Och Vista vill/kan jag inte ha. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Absolut inte. Pro är Home med extra lull-lull som man normalt sett inte behöver hemma. Den lilla extra belastningen är egentligen försumbar med tanke på att de flesta datorer idag har mycket kräm... Man kan säkert stänga av en hel del av de extra funktionerna som man inte behöver.
Citat:
Du har väl Home på någon maskin hemma? Du kan ju även ta bort Pro och installera en gammal Home på den och sedan uppdatera den ordentligt. (Som du väl gör redan idag... ?) Har du en äkta XP så är den väl redan registrerad? Att sedan samma Licensnummer ligger på två maskiner spelar nog ingen större roll om du inte försöker uppdatera bägge samtidigt. Passar burken dig så köp den! Peter |
|
||||
|
||||
Du märker garanterat ingen skillnad på prestanda mellan home & pro på en ny pc. Om Du har ett nätverk så är det dock lite enklare att ha samma version på samtliga burkar, det går att blanda men kräver då något mer handpåläggning med rättigheter om Du tex vill komma åt resurser på de olika enheterna.
Lefterist! Du tänker på Officepaketet standard eller pro, det är där Access hör hemma. Känns pc´n rätt så köp! //PO |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Lefterist! Du tänker på Officepaketet standard eller pro, det är där Access hör hemma. //PO[/QUOTE]
Du har så rätt! Ibland blir lusten att delta/vara hjälpsam för stor. Lefteris |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||