Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-28, 17:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Arnaldur Indridason

Är det någon som läst hans böcker. Funderar på att inhandla Mannen i sjön. Låter som en intressant författare.
Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:06
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Arnaldur Indridason

Hej!
Jag har två av A I:s böcker på finska och tycker, att han är en mycket intressant författare. Han är ju den populäraste författaren i Island för tillfället och har fått många uppskattade litteraturpriser. Han är historiker och har tjänstgjort som journalist och filmkritiker och säkert också därför är hans böcker passande för att filmas såsom har planerats.
Jag tycker att hans böcker är mycket annat än bara kriminalromaner, dom är mycket djupgående berättelser om människors och samhällets hemligheter, alltså dom är ganska samhällskritiska, tycker jag. Det har varit ganska svårt för mig att läsa alla sidor i böckerna, i synnerhet i hans bok Grafarbögn (vet inte hur den har översatts på svenska).
Men jag rekommenderar nog hans böcker och hoppas att du ska ha intressanta läsestunder!

Hälsningar Eija
Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:18
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag tycker att hans böcker är mycket annat än bara kriminalromaner, dom är mycket djupgående berättelser om människors och samhällets hemligheter, alltså dom är ganska samhällskritiska, tycker jag.
Det är just därför han intresserar mig så mycket. Jag ska definitivt köpa en eller två av hans böcker och ha med på nästa resa. På svenska finns Glasbruket, Kvinna i grönt, Änglarösten och Vinterstaden utgivna. Vet inte vilken av dem som är Grafarbögn. Kanske Änglarösten?

Tack för ditt svar Eija!
Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 18:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Grafarbögn är Kvinna i grönt - den enda Indridason som jag har läst. Den var ruggig och mycket bra. Genren kan man väl kalla kriminalroman med tonvikt på realism.

Att jag inte läst fler av honom beror inte på jag inte gillade honom, snarare att jag blev mätt på deckargenren (och är fortfarande...)

Förresten: jag beställde böcker i går och tog med två deckare för att försöka komma in i krimläsandet igen. De var av Arne Dahl som jag aldrig läst förut. Nån som kan beskriva honom?

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-28 klockan 18:48.
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 10:42
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Arne Dahl är Jan Arnalds pseudonym; Arnald är litteraturkritiker och författare. Jag har aldrig läst Arne Dahl-deckarna (det har säkert någon annan!), däremot tycker jag att Arnald är en mkt. bra kritiker!
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 10:51
Paulinas avatar

Så tokigt - först nu såg jag "kopplingen" Arnald och Arnaldur! Komiskt! Kanske Arnaldur är Arnalds isländska författarego...
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 16:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Arne Dahl är Jan Arnalds pseudonym; Arnald är litteraturkritiker och författare. --- däremot tycker jag att Arnald är en mkt. bra kritiker!
Jag vet det - och håller med
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 19:13
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De var av Arne Dahl som jag aldrig läst förut. Nån som kan beskriva honom?
Har läst tre av hans böcker. Gillade två av dem väldigt mycket, den tredje tyckte jag inte var så bra. Minns inte vad den hette. Jag tror att det är en fördel om man läser böckerna i ordning. Det är inte måste, men det hänvisas ibland till tidigare händelser.
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 19:18
inkfishs avatar

Jag valde två ur hans senare produktion men de ska tydligen hänga ihop i en serie om några poliser som heter A-gruppen. De jag beställde var de två första om just den enheten. Så vi får väl se vad det blir.

Paulina - förresten: Har du läst Idéernas grotta av Jose Carlos Somoza? Vi pratade om den häromdan i en av de andra boktrådarna. En deckare för filosofer! Jag rekommenderade den till en kompis som är filosof men hon var i slutstadiet av sin avhandling just då så hon fick utslag bara jag nämnde "läsa böcker om filosofi"
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 19:50
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
De jag beställde var de två första om just den enheten.
Det är just dem jag läst.

Citat:
Har du läst Idéernas grotta av Jose Carlos Somoza
Den håller jag på med nu.
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 21:55
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det någon som läst hans böcker. Funderar på att inhandla Mannen i sjön. Låter som en intressant författare.
Janne, jag har läst alla hans böcker och jag skulle rekommendera att du läser dem i kronologisk ordning, eftersom man får läsa inte bara om olika kriminalfall, men också om Kriminalpolis Erlendur Sveinsson, om hans liv, tankar och hans barn. Det händer en hel del i hans liv också...

Den första boken heter Glasbruket. Jag gillar den lite kusliga och karga stilen i böckerna...
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 22:32
Paulinas avatar

Citat:
Paulina - förresten: Har du läst Idéernas grotta av Jose Carlos Somoza? Vi pratade om den häromdan i en av de andra boktrådarna. En deckare för filosofer! Jag rekommenderade den till en kompis som är filosof men hon var i slutstadiet av sin avhandling just då så hon fick utslag bara jag nämnde "läsa böcker om filosofi"
Ja, jag såg att den diskuterades... Jag har den i min bokhylla (köpte den en gång via bokklubb) men har ännu inte läst den! Det kan ju ha att göra med att jag också är i slutet av min filosofiavhandling...

Och förresten, om du har en kvinnlig kompis som skrivit avhandling i filosofi så lär det nog inte vara någon helt obekant! Vi är inte så många i Sverige... tyvärr!
Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 22:39
inkfishs avatar

Citat:
Ja, jag såg att den diskuterades... Jag har den i min bokhylla (köpte den en gång via bokklubb) men har ännu inte läst den!
Den är faktiskt jätteunderhållande! Och för en ickefilosof är det kul att fundera över en sak och hur idén om en sak förhåller sig till själva saken osv. Säkert filosofisk förskolenivå men för oss oinvigda är det kul.

Dessutom är den begåvat skriven, spännande med en del av historien som bara berättas i fotnötter.

Janne - hoppas du gillar den bättre den här gången!

Citat:
Och förresten, om du har en kvinnlig kompis som skrivit avhandling i filosofi så lär det nog inte vara någon helt obekant!
Nejdå, ni känner varann, jag har redan kollat med henne. Hon har samma initial som du och är alltså helt nydisputerad. Då vet du
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 19:57
Paulinas avatar

Ja, men då ska jag ta itu med den! När jag hinner...! Fasen, jag gillar ju fotnötter!

Citat:
Nejdå, ni känner varann, jag har redan kollat med henne. Hon har samma initial som du och är alltså helt nydisputerad. Då vet du
Ja, då vet jag verkligen!!! Hihihi, så komiskt! Lilla Götet...
Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 10:00
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Janne, jag har läst alla hans böcker och jag skulle rekommendera att du läser dem i kronologisk ordning,
Tack Gita! Då gör jag det.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 13:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Janne, jag har läst alla hans böcker och jag skulle rekommendera att du läser dem i kronologisk ordning,
Kunde inte låta bli att börja med den första. Kanonbra! Håller redan på med den andra: Kvinna i grönt. De andra två tar jag med mig till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 13:51
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vad kul att höra att du tyckte om dem, det är inte alldeles lätt att ge boktips, smaken är så olika.

Han skriver lite annorlunda, om man jämför med engelska deckarförfattare. Jag väntar på att hans femte bok i serien skall översättas till svenska... hopp - nu ser jag att den redan har kommit, i april. Den heter Vinterstaden, vad trevligt att ha det läsandet framför sig...
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 13:59
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Han skriver lite annorlunda, om man jämför med engelska deckarförfattare.
Exakt! Plus att miljön är så annorlunda mot vad man är van vid. Mycket bra!
Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 11:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Håller redan på med den andra: Kvinna i grönt.
Har nu läst ut den också. Mycket bra! Vill läsa de andra två direkt, men sparar dem nog till resan.
Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 11:41
inkfishs avatar

Jag fick hem ett par böcker häromdan som jag inte börjat på än men som jag tror kan passa som förströelse på din resa. Båda är deckare/spänning men sägs ha mer djup än genren oftast har:

Philippe Claudel/Grå själar är den ena. Har fått fina recensioner och sägs vara en sån bok som man saknar när den är utläst.

Olav Hergel/Flyktingen är den andra. Handlar om en dansk journalist som tillfångatas i Irak och därefter fritas under mystiska omständigheter. Utvecklas tydligen till att handla om dansk flyktingpolitik vilket ju är ett brännande ämne.

Båda finns i pocket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.