Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-11, 13:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sommarstorm

Hela natten stod min sovrumsgardin rakt ut, nej in, in i rummet. Det blåser en varm sommarstorm som tar extra fart i vår dalgång , när vinden ligger på från det hållet. Jag blev överraskad när jag öppnade ytterdörren, det var varmt, nästan hett. Inne är det fortfarande svalt, så lätt lurar man inte våra stengolv.

Vi har fönsterluckor och myggnät, ändå fladdrade gardinen vilt, då kan du ju förstå.

Jag hade lite ärenden på stan. På med hjälmen och jumpaskorna, lättklädd däremellan. Motvinden fick mig att köra extra försiktigt, det är kurva efter kurva och vindriktningen ändras därefter.

I sista svängen där vägen bär ner mot stan slog värmen emot mig med en kraftig lukt av barrträd, rena sommarhettan.

Jag åkte till Masouri och köpte glass, gick sen alla 77 stegen ner till havet och njöt av utsikten: Telendos, hav, vågor. Ingen badade ,men några vitbenta äldre personer fotograferade och poserade för varann.

Den andra vägen opp igen har 88 trappsteg, nu vet jag det. När barnen var små bodde vi i några rum vid torget i Masouri och allt såg annorlunda ut då, men det var lika jobbiga trappor.

Då var Armeon tomt på hus. Masouri och Myrthies fortfarande inte ihopbyggt.
Jag har gamla foton som bevis.

Lite vemodig och nostalgisk får jag vara. Små barn, korta perspektiv: bada, äta, sova. Så klart i minnet fast det har gått trettiofem år.

Var det bättre då? Inte materiellt. Vi hade allt vi behövde men inte mer.
Vi själva var förstås "bättre" då, unga, energiska, obetvingliga. Livet fullt av göromål: försörja sig, fostra barn, planera en oändlig framtid.

En versrad ur en grekisk sång: och livet som en ocean framför oss

Ta vara på dagarna, de ramlar iväg med hisnande fart.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 16:12
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Sommarstorm

Monica, du skriver fint, som poesi...

Och så får du en att tänka till, det är fint!

Dagarna rinner iväg - jag skall njuta av denna dag!
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 20:30
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tack för de fina orden, fick även mig att tänka till!
Och vilken mysig stund med glassen =)
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 18:00
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tack igen Monica,
så likadana känslor som jag själv har, även om jag bor här i Norden, men våra tre barn har också flugit från hemmet och man blir äldre och äldre. Just i denna ålder är det så viktigt att leva i nuet, njuta av livets små saker, om man bara kunde ! Just såsom du gjorde där oppe!
Men "små barn, små bekymmer, stora barn, stora bekymmer" eller hur lyder det på svenska!! I Grekland firas väl inte "morsdag" såsom vi i morgon i Finland då mödrarna får rosor och små gåvor med kort från barnen? Det är en mycket gammal sed hos oss. Dock har köpmännen uppfunnit senare också "farsdagen"
på hösten (jämställdhet??!!)

Ha en solig söndag! (eller skulle ni behöva ovillkorligen vatten?)
Eiija
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 20:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Eija, vi behöver vatten, men personligen älskar jag värmen.
Mors dag firas här också. Min kompis förskolegrabb hade gjort en fin blomma åt henne . Själv är jag inte mycket för firande av någon sort, en riktig tråkmåns. Här medför varenda namnsdag mängder av bakelser, jag tror det är en konspiration mellan sockerbakarskrået och kyrkan...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.