Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-13, 10:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Svag till måttlig

...växlande vind
Vackert väder
Klart

Det finns viss poesi i väderrapporten. Gamla ångradion hade en sjörapport som var rena nöjet att lyssna på . För en jämtlänning var namnen rent exotiska. Skagerak och Kattegatt, Ölands södra udde, Holmögadd, Malören.

Att vara metereolog på sommaren här i Grekland måste bli lite enahanda.
Sol, sol, sol. Nån intensiv sommarstorm. Sol, sol, sol.

Eftersom det är hav runt om och mycken båttrafik ingår det alltid information om vindriktning och vindstyrka i Beaufort. 3-4 räknas som lugnt väder. 5-6 betyder ganska blåsigt, inte bra för småbåtar. Kanske seglare gillar detta väder. 7-8-9 , nu blir det osäkert om alla mindre färjor och båtar får gå ut från hamnen. TV visar då bilder på kajer som tar emot enorma duschar.

Det mesta jag varit med om är 9 Beaufort. Inget badväder precis.

När vi campade på Peleponnessos alla dessa somrar på 80-och 90-talet märkte vi att varje storm räckte i tre-fyra dagar, sen var det jättekraftig dyning i tre dagar till. Baksuget vid vår strand var livsfarligt. Det såg mysigt ut, folk hoppade i för att leka i vågorna, innan de visste ordet av var de långt ute på väg mot Italien, och min man och min son fick snabba på med simfenorna och dra iväg och rädda dem. Till och med jag med min måttliga simförmåga räddade några (idioter) som inte fattade hur farligt det var.

Tro inte att alla var så tacksamma, en del bara stack iväg, lite chockade antar jag.
Underskatta inte havets kraft! Fråga lokalbefolkningen om det finns baksug. Använd fenor!

Mer råd: låt inte barn vara helt barfota , det finns sjöborrar och borstmaskar, glasskärvor , maneter. Plastsandaler eller moderna badskor i mjukt material säljs överallt.

Men nu över till denna veckas väder: Svaga nordliga vindar, temperatur från 18-35 grader.
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 12:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Svag till måttlig

Låter härligt med vädret..och skrämmande med den ignorans som många visar mot havets krafter....
Jag har själv upplevt farorna med detta indirekt, då en ev mina elever för många år sen på Kreta miste sin pappa, som försökte rädda en turist som struntat i flaggvarningen och som skrek på hjälp. Pappan, en god simmare kastade sig i vattnet för att rädda, men hans hjärta klarade inte detta utan han drunknade inför ögonen på sin familj...Turisten??? Han hade bara skämtat med sina skrik och simmade själv i land!
Detta hände vid Kato Stalos på Kreta och det är kanske därför jag själv aldrig kunnat bo där....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 15:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Om Du får abstinens så kan Du höra smhi´s sjöväderprognosen här
Digital ångradio eller ej men den låter som förr!

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 15:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

I en annan väderrapport i ungdomens dagar informerade man alltid om vädret på Pokalfjället... Jag undrar fortfarande var det ligger...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 15:50
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
I en annan väderrapport i ungdomens dagar informerade man alltid om vädret på Pokalfjället... Jag undrar fortfarande var det ligger... Peter
Hahahaha Peter. Det kanske ligger i närheten av byn/staden Abonnerad dit många bussar verkar gå. Finns det något sevärt där tro?
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 17:37
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Peter & Kikh! Eller i närheten av orten Avliden, där tecknade älgen Hälge bor?

Moster
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 19:19
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Och: "-Spridda skurar..." Men var någonstans...? Här hemma har han/hon aldrig skurat, det får vi göra själva.
Eller som i ishockeyfinalen, som just pågår: "-Och pucken går till Ajsing..." Men den där Ajsing har aldrig gjort något mål. Och vilket lag spelar han i...?

Senast redigerad av Rasmus den 2007-05-13 klockan 19:22. Anledning: Bättring
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 22:15
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

... och varför heter alla stationer på Roslagsbanan "Nyponstigen", undrade min yngste son, när han var liten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.