Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-07, 11:13
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard 6/6 = hössnuva

Nu är det dax igen, 2 veckor tidigare än förra året..
ALLERGI = plooenallergi = gräspollenallergi

Både jag och min son (11år) har problem att vistas ute, vi har både gräspollen allergi. Tur i oturen, vi kanske slipper detta till midsommar som brukar vara förknippad med stora problem.

Nästa år skall jag försöka att vara på Kreta, då slipper jag dessa problem. Gräset blommar inte där på samma sätt som här.

Nico
snyft...
Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 11:37
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: 6/6 = hössnuva

Tips! Testa Kestine tabletter - de har hjälpt oss väldigt mycket, bäst av alla tabletter vi har testat. Jag och sönerna har också pollenalergi (björk, gräs, gråbo etc).

Nu har pojkarna genomgått Hyposensbehandling som tar 4 år (!) men det har gett resultat, de är inte alls lika plågade av pollenet som tidigare.
Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 12:44
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Tabletterna funkar också bra mot moskito-bett, så ta med er några ner till Grekland! Kliandet och svullnaden minskar med en gång. Jag och dottern kör med Loratadin. Billiga och bra!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 17:56
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej

Ville bara fråga om,det är så att myggbetten blir lindrigare med dessa allergimedel? Min son och sambo har mkt ont av myggor o nu när vi skall ned till grekland igen,så vore ju det bra att ha nåt som lindrar.
Är lite tveksam till att kleta in sig i medel med varningstrianglar!
Men det kanske inte är så farligt?
Men är det så att man hela tiden skall äta tabletterna,för att förebygga då?
Nu när vi var nere i somras o pojken blev mkt biten,så hade vi salubrin som lindring...fick badda på betten.

Hälsn kattis

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Tabletterna funkar också bra mot moskito-bett, så ta med er några ner till Grekland! Kliandet och svullnaden minskar med en gång. Jag och dottern kör med Loratadin. Billiga och bra!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 21:24
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av puttelino Visa inlägg
Ville bara fråga om,det är så att myggbetten blir lindrigare med dessa allergimedel?
Jag har märkt att man får både färre och lindrigare bett om man äter allergitabletterna. Men också att de dämpar om man redan blivit biten och fått stora kliande bett. Köp ett paket för säkerhets skull, de är ju receptfria, billiga och inte skadliga på något sätt. Det finns ju dyra typ Clarityn, men jag tycker de billigare varianterna varit bättre för oss.

I Supermarkets i Grekland finns bra myggmedel man kan smeta på om man blivit biten. Svider inte så mycket som salubrin.

Mia

Senast redigerad av Zanét den 2007-06-09 klockan 22:18. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 15:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Det finns en salva som heter Phenergan som är bra mot alla typer av bett. Finns receptfritt på alla Apotek och kostar ca 1,5 €.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 19:34
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ville bara fråga om,det är så att myggbetten blir lindrigare med dessa allergimedel? Min son och sambo har mkt ont av myggor o nu när vi skall ned till grekland igen,så vore ju det bra att ha nåt som lindrar.
Ja, klådan och svullnaden är en allergisk reaktion mot giftet i myggbetten. Dels finns det flera olika typer av allergimedicin, dels finns det olika fabrikat av samma medicin, men fråga på apoteket så hjälper de er säkert. Jag tror att Zyrlex (eller en kopia, billigare) är bäst mot insektsbett. Det är iallafall vad min man har fått rekomenderat som förebyggande mot getingstick.

Medlen har ingen varningstriangel, men vissa personer blir trötta av dem. Man äter en gång per dygn, så äter man innan sänggång brukar man slippa tröttheten.

Citat:
Nu när vi var nere i somras o pojken blev mkt biten,så hade vi salubrin som lindring...fick badda på betten.
Det finns en liten "penna" med ungefär en "roll on kula" i ändan på apoteket som heter "after bite". Fungerar jättebra mot myggbett, om man inte redan har kliat - då svider det infernaliskt.

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 20:39
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det finns även en liten roll on som heter fenistil på grekiska apotek.
Har prövat mig igenom alla salvor men den här tycker jag funkar bäst.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 20:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Det finns även en liten roll on som heter fenistil på grekiska apotek.
Fenistil är suveränt bra. Köper alltid med mig hem Fenistil Gel till Sverige för att få snabb lindring vid diverse insektsbett etc.

//Zanét
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.