Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-23, 16:47
Tor Tor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sporaderna eller Kykladerna

Hej!
Hittade denna bra sidan alldeles precis!

Vi är två par som skall ner till Grekland i slutet av veckan i två veckor.
Det är första gången vi är där och har några funderingar som vi hoppas att någon kan svara på.

Vi kommer att utgå från Aten och sedan ta oss ut till några öar.
Men vi är lite osäkra på vad vi skall välja. Vi har pratat om sporaderna eller Kykladerna. Skiathos är en ö som vi har hört mycket gott om men hur tar man sig bäst dit från Aten?

Så valet är alltså att först åka till Skiathos och sedan vidare till dess grannöar, eller först till Paros och vidare mot amorgos.

Några tankar och idéer?

Tack för en bra sida!

/Tor
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-23, 17:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Hej och välkommen till Kalimera!

Först och främst: oavsett vilket av alternativen ni väljer så kommer ni till härliga öar och får säkert en underbar resa. Skiathos och Skopelos är perfekta att kombinera för att de har olika karaktär och detsamma gäller Paros och Amorgos.

Från Aten till Skiathos åker man antingen inrikesflyg eller buss till Agios Konstantinos och sedan båt. Jag har inte koll på restider och priser men tror du kan hitta en del i gamla trådar om Skiathos för frågan har varit uppe förr.

Som sagt; vilket ni än väljer så blir det säkerligen toppen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-23, 22:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Med tanke på att ni kommer ner precis mitt i värsta högsäsongen så vill jag påstå att ni ska hålla er till Kykladerna, Naxos och Paros är exempel på öar där det borde gå att finna boende även om ni inte har förbokat.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2007-07-23 klockan 22:37. Anledning: justering
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-23, 22:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Det har Janérik rätt i. Jag tänkte inte alls på det när jag svarade. På Skiathos är det så gott som omöjligt att obokat hitta någonstans att bo de närmaste veckorna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-24, 15:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Det dessutom något enklare att ta sig ut till Cycladerna via Pireus, Rafina eller Lavrio, än det är att ta sig till Skiatos.

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-07-24 klockan 15:08. Anledning: Felstavning.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-24, 15:22
Tor Tor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Tack så mycket för svaren!

Jag anade lite att det skulle kunna bli svårt att finna boende pga högsäsongen. Men då får det bli Kykladerna som vi åker till.
Vartifrån är det smidigast att åka ifrån, det enda jag har hört talas om är Pireus. Jag har även läst lite om ön Anti-Paros kan den vara någonting?

Eller är öarna Paros och Naxos de som kan rekommenderas i högsäsontider?

/Tor
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-24, 20:38
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Hej Tor!
Jag och en kompis luffade ett år från Pireus! Tog färjan till Naxos, sedan till Paros, Sifnos, Egina, Agistri..och tillbaka till Pireus. Vår resa var 2 veckor och det var en jättebra rutt så när som till Egina där vi bara stannade ett dygn pga att det var svårt att få bra boende. Vi åkte i juni, var på Paros till midsommar, så hur det är på dessa öar i juli-augusti vet jag inte, men tror att det är svårare att hitta boende. Egina är iaf bara en ö att ta sig vidare till och från isåfall. Du kan lägga till eller dra ifrån öar från denna rutt, men Naxos Paros, Sifnos och Agistri är jättebra! Från Egina når du Agistri på en halvtimme och Pireus på 2 timmar. Se andra trådar om öarna på Kalimera!

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-25, 20:40
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Kolla här på färjetider

http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

så vet ni vilken hamn som passar er bäst, men köp biljetter på flygplatsen innan ni åker till en snabbfärja i ex Rafina. När vi försökte köpa biljetter ca 5 timmar före avgång (från flygplatsen) så var ekonomklass full, så det fick bli den stora färjan från Piraeus istället. Eftersom ni åker den här tiden kanske det är smart att förboka båtbiljett hemmifrån redan?

En annan sak som folk brukar tipsa om här är att i högsäsongtider ha med sig lite telefonnummer till olika boenden och ringa och kolla priser från båten.

Antiparos trivs vi (barnfamilj) bra på eftersom vi gillar småskaligheten, nära till allt.

Ha det så bra nu i värmen...

/Marianne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-26, 11:43
Tor Tor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Sporaderna eller Kykladerna

Tack för alla svar!

Ja att boka färja i förväg verkar ju nästan bli nödvändigt.
Det verkar trots allt som att vi åker till Paros och Naxos, så får man väl hoppas på att man får lite tak på huvudet för att skydda sig mot solen, verkar inte direkt vara kyligt!

Det skall i vilket fall som helst bli underbart att slippa detta trista vädret!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT