Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-11, 08:28
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Utan Ouzo i vinter?

Sitter här och funderar på favoritouzon jag brukar köpa hem för vintern. Nu när de nya säkerhetskontrollerna har blivit så exakta då det gäller flytande varor, så riskerar jag väl att min ouzo tas ifrån mig på Atens flygplats? Eller har jag missförstått det hela? Hjälp mig,snälla.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-11, 08:39
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Vi hade ouzon i resväskan... plus lite annat flytande... det var inga problem!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-11, 08:40
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Du får ha ouzoflaskan i resväskan och checka in den.Du får bara inte ta med dig det på planet,om det inte är köpt efter att du checkat in vill säga.Så du kan lugn köpa ouzo och ta med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-11, 08:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Du kan ta den i det bagage du checkar in men blir ansvarig om den går sönder och innehållet skadar andras bagage. Själv köpte jag ouzo på taxfreebutiken på Santorini och tog den i handbagaget. Fick den plomberad eftersom jag skulle flyga vidare i Sverige och inte ville lägga den i ryggsäcken som checkades in. Fungerade utmärkt även vid nästa säkerhetskontroll på Arlanda inrikes. Köpte en ouzo som jag fick med kraftig pappershållare runt flaskan en sån kan vara bra att ha om ouzon ska läggas i en ryggsäck som checkas in.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-11, 10:39
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Sitter och funderar....på Aténs flygplats finns det ju en liten taxfreebutik EFTER ! säkerhetskontrollen. Ja, då är man ju redan kollad och klar, eller?

/ JoLo
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-11, 11:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Taxfree butikerna ligger efter säkerhetskontrollen.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-11, 15:51
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

EvaL.... jaha, har de flyttat säkerhetskontrollerna då? Förra året låg de vid ingången mot den gate man skulle till.....och innanför där låg bl.a. servering, souvenirshop och en trång "taxfree"

/ JoLo
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-11, 16:43
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

De flesta taxfreebutiker ligger på "plan 1"/incheckningsplanet dvs innanför området där du behöver ha boardingkort för att komma in. Det du köper här plomberas så att det är helt ok att ta med på planet. Om du åker från gate A (viking och apollo brukar avgå härifrån) så finns säkerhetskontrollen strax innan gaten och innanför den finns en lite taxfreebutik men litet utbud.Men som sagt handla flytande varor är inga problem i de stora taxfreebutikerna innanför taxfreeområdet. Däremot kan du inte handla "flytande" varor i butikerna utanför boardingkortområdet om du inte checkar in det.(Ex. Korres)
Hälsa Poros!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-11, 20:28
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

I køen ved innsjekkingen (Dodokanesene) la jeg merke til at alle foran meg måtte sette igjen vannflaskene sine. Dermed gjorde jeg det samme før jeg gikk inn. Håndbagasjen min; identisk med en liten sekk som benyttes på dagstur, ble behørig gjennomlyst. Mannen i kontrollen spurte da på en svært høflig måte om jeg hadde honning i håndbagasjen. Nei, absolutt ikke. Honning hadde jeg så visst ikke kjøpt. Mannen var tvilrådig, jeg tilbød meg å pakke opp. Ikke nødvendig å lage kø. Han sa vi tar en runde til med gjennomlysning først. Det var til hjelp, takk for logistikken! Jeg har mine vaner - alt på nogenlunde samme plass hver dag. Og der, på 'drikke-stedet' var en liten boks med Mythos plassert. Den måtte bli igjen i Hellas. Så hvordan andre kan få med seg Ouzo når ikke en gang vann er tillatt, det er et mysterium.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-11, 20:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Malou det är inga problem med dryckerna om dessa är köpta efter säkerhetskontrollen. Inga problem på nästa flyg heller om påsen är korrekt plomberad. Det finns speciella påsar som taxfreebutiken använder för den som ska flyga vidare. Kvittot placeras så att säkerhetspersonalen på nästa flygplats kan se vad påsen innehåller. Du måste själv begära plomberingspåsen om du ska åka med flera flygplan.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-11, 21:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

På Atens flygplats ligger butikerna före säkerhetskontrollen, i alla fall i A-hallen. Vi behövde inte ens be om plombering, det verkar ske med automatik, alla som handlar där skall ju vidare med flyg, så det är nog rutin vid det här laget att påsarna plomberas.

Vid resa tidigare i sommar när jag handlade på flygplatsen i Amsterdam fick jag däremot frågan om Göteborg var min slutdestination, jag svarade ja, men påsen blev plomberad ändå. Man kan ju fråga sig vad det då var för mening att fråga efter slutdestinationen.
Sammanfattningsvis vill jag meddela att det är inga problem att få med sig drycker hem, förpacka dem väl bara...
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-11, 21:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

På Santorini skedde de inte med automatik men där ligger butiken efter säkerhetskonrollen. Kunderna fick säga till om de inte hade Arlanda som slutdestination.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-08-11, 21:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 000
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Sammanfattningsvis vill jag meddela att det är inga problem att få med sig drycker hem, förpacka dem väl bara...
// Helén


Precis, jag köpte inför resan en rejäl affischtub med lock, hade tunn skumplast och en tejprulle med mig. Se bara till att minimera luften när flaskan läggs i tuben, tejpa fast locken och så har man en absolut säker hemtransport av en flaska i stora resväskan. Tar lite extra vikt men det är ju inga mängder man kan ta hem på detta sätt.



Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-08-12, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Jag hade liten affischtub vid hemresa från Braslilien i vintras som fick plats i resväskan men med halvstor ryggsäck som var fullpackad efter tre veckors ö-luffande fungerade det inte vid Greklandsresan.

Hade nog kört fast i tankebanorna när jag skrev mina svar att alla har ryggsäck vid ö-luffning men så är det naturligtvis inte och då väskan är med är Hasses tips säkert bäst eftersom man då har ett större utbud än taxfreebutikens att välja bland.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-08-12, 08:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Jag har alltid lagt mina flaskor i ryggsäcken och inte en enda en har gått sönder. Jag rullar in dem i badhandukar och ser till att det ligger kläder runt om och framför allt att de inte ligger mot någon ytterkant av väskan. Har som sagt alltid funkat klockrent.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-08-12, 11:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Fast jag får inte plats i min. Med allt som numera måste packas där och en treveckors ö-luff den delen av sommaren när även varmare kläder måste packas ner räcker den inte till. Kunde lämnat ett par linnen hemma men saknade både regnjacka, paraply och ytterligare en varm tröja de kvällar som var kalla. Visst jag hade strålande sol och blå himmel nästan hela resan men en dag vräkte regnet och en annan strilade det halva dagen.

Visst jag klarar mig utan ouzo köpte bara ett par dl till mig själv resten går till grekiska vänner bosatta i Sverige.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-08-12, 22:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Utan Ouzo i vinter?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast jag får inte plats i min.
Hemligheten är att därhemma packar man ner en hopvikbar väska längst ner i ryggsäcken som man sedan till sin stora glädje hittar när kan sliter och svär över att inte få ned allt inför hemresan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT