|
||||
|
||||
Bas på östra Kreta
Vi ska under en dryg vecka utforska östra Kreta. Vi har lite bryderier på vad vi ska välja: bo i olika byar längs vägen, eller ha en by som hemmabas. Om vi väljer det sistnämna, vilken by är bäst att ha som bas?
|
|
|||
|
|||
Sv: Bas på östra Kreta
Bäst vet jag inte, men en by som är väldigt mysig är Mochlos, mellan Sitia och Agios Nikolaus. (Inte att förväxla med Mohos i bergen ovanför Malia.)Ligger dock en bit från "stora" vägen, men det tar inte många minuter att köra.
På den lilla ön utanför finns utgrävningar. |
|
||||
|
||||
Jag skulle nog åka runt och bo i olika byar med hyrbil. Men jag har som sagt aldrig varit på Kreta...
|
|
|||
|
|||
Avstånden på Kreta är oftast längre än man tror, bergen är höga och många, och vägarna inte alltid i bästa skick.
I ert ställe skulle jag definitivt lägga upp en preliminär rutt runt ön och välja att bo i byarna längs vägen. Senast redigerad av inkfish den 2007-09-30 klockan 22:18. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
Citat:
Har nu bestämt att följa ditt råd. Tack! |
|
|||
|
|||
För 2 veckor sedan hyrde vi bil och åkte från Makrigialos till Vai via Sitia. Vi passerade då en by som hette Palekastro. Den tyckte både min man och jag verkade vldigt trevlig.
|
|
|||
|
|||
.. og Sitia var en by etter vårt hjerte
|
|
|||
|
|||
Önskar er en härlig vistelse på underbara Kreta. Ta god tid på er på det arkeologiska museet, där finns så mycket vackert att se. Ska bli så roligt att följa er resa här på sajten. På Kreta har jag varit ca 25 gånger sedan 1978 och känner alltid när jag åker till andra öar att det fattas något. Kreta är Kreta.
"Kreta heter ett land mitt ute på blånande djupet vågomsvallat och bördigt och skönt......" Homeros |
|
|||
|
|||
Hej!
Jag tycker att ni ska köra till Xerocambos...igenom hela "byn" och sedan så långt österut ni kan komma. Sista biten får man gå, men sedan hittar ni "paradis stranden". Vi höll på att missa denna härliga sandstrand, men fann den innan vi åkte!! Ett annat "glömt" ställe är Kambos bay, och stränderna där!! Det finns två, båda är stenstränder, den längst bort tycker vi bäst om!! Inte skyltat precis så man får vara beredd på att svänga ner direkt efter att man passerat Kambos bay! Ser mest ut som en fasansfull backe ner!! Men efter sommarens resa älskar jag dessa vägar!! Marie Senast redigerad av inkfish den 2007-10-06 klockan 15:25. Anledning: Ändrad på Maries begäran efter lite geografisk förvirring |
|
||||
|
||||
Ag. Nikolaus ligger bra till. Har själv använt denna håla=guldmånglarstaden tre ggr som bas. Det är omgivningarna som räknas.
|
|
||||
|
||||
Välj att bo i en by längs vägen.
Det finns så mycket att uppleva i byarna inte minst på kvällarna och varför då återvända till samma by eller stad varje kväll. I 20 år har vi valt det här upplägget och fått uppleva fantastiska människor och ställen. Första året med egen bil avverkade vi nästan 2000 mil bara på Kreta under 4 månader................och fortfarande hittar vi nya smultronställen. På fredag bär det av igen för nya äventyr! lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Jo men det skall inte vara 4 månader utan 5. Ibland hittar inte fingrarna rätt tangent.
Kollade av nyfikenhet milantalet, det blev 1.816 mil. lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
Ja det är klart att ni fortfarande hittar smultronställen. Första året snittade ni ca 120km om dagen så då kan ni inte ha upplevt mycket !Puh! Hoppas de senaste nitton åren har varit lite lugnare?
Men visst ska Kreta upplevas under en längre tid så Jannes och Camillas planering verkar vara optimal. Jag jobbade själv på ön i fem månader -83 och fick uppleva en hel del. Trevlig resa till er också, lars. |
|
||||
|
||||
Det låter mycket men betänk att bara fram och tillbaka till Elafonissi från Chania är det drygt 16 mil. Och som sagt på Kreta gäller ju inte fågelvägen direkt utan det blir mycket snirklande i bergen.
Fram och tillbaka i en vecka till Kastellos efter dagar med vindruvor eller oliver, jo milen rullar fort. Vi kom också fram till vilka delar av Kreta vi ville spendera mer tid på än kanske andra. Var och varannan dag tog vi upp liftande kretensare och gissa om det gav oss många upplevelser och vi fick chansen att lära oss litet mer av språket. Milen springer ju fort när man roligt, det gäller ju här hemma också. En tur till skogen för svampplockning och vips så har bilen rullat ett 10-tal, åtminstone när man som vi bor i den lilla storstan Malmö. Den här gången blir det relax och bläckfiskjakt som gäller på Kreta, bas Chania.. lars Kriti sti kardia mou |
|
|