Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-12-22, 16:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Himerini Kolimvites

För några år sedan hörde jag Himerini Kolimvites (stavas på hundra olika sätt) sångare Argiris Bakirtzis och föll direkt för hans märkliga röst. När vi åkte hem från Aten i höstas köpte jag Himerini Kolimvites senaste skiva
"To Perasma Sou". Det dröjde ett tag innan jag lyssnade på den, nu - efter triljoner lyssningar - har jag blivit beroende av skivan, och av rösten. Sitter nu och kollar på www.musical.gr och funderar på att köpa alla deras skivor. Innan jag gör det vill jag dock höra om det är någon annan här som gillar Himerini Kolimvites, någon som vet hur deras andra skivor är. Är de lika bra?

Senast redigerad av Kalimera den 2007-12-22 klockan 16:05.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-12-22, 17:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Så spännande det låter! Vilken typ av musik är det?? Rembetika??..eller som ö-musik eller typ "Ludovikos"?... eller Dalaras /Alexiou???Kan Du ge en ledtråd??

Lissi- alltid nyfiken på bra grekisk musik

Senast redigerad av Lissi den 2007-12-22 klockan 17:15. Anledning: Fel i texten
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-12-28, 20:06
abaas abaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 19
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Vi hörde "vinterbadarna" för 5-6 år sedan för första gången på I Klimataria på Naxos och när vi frågade den unge kyparen vad det var för särpråglad musik och sångare sa han att det var mycket gammal musik. så gammal kanske den inte var för oss men mycket bra.
Dom finns representerade (om jag minns rätt) p Rough Guide to Greek music och med en låt på en samlingsskirva med mycket bra musik som vi fått av kretensiska vänner och som heter (med reservation för translittereringen) sto tragoudia tin oxthi. Bägge skivorna innehåller så mycket bra att dom är värda att lyssnas på även om dom bara innehåller ett bidrag av kolomvites. Ser fram emot att höra om fler skivor av gruppen.

Bästa hälsningar
abaas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-12-29, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Citat:
Ursprungligen postat av abaas Visa inlägg
Ser fram emot att höra om fler skivor av gruppen.
Köp den senaste, kan vara den bästa grekiska skiva jag har hört! Ska inhandla alla deras skivor efter nyår.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-12-29, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kan Du ge en ledtråd??
Musiken är unik och måste höras, går liksom inte att förklara. Sångarens röst är mycket speciell, som om Tom Waits sjöng från en nedgrävd tunna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-12-29, 12:22
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Himerini Kolimvites

[quote=Lissi;111699]Så spännande det låter! Vilken typ av musik är det?? Rembetika??..eller som ö-musik eller typ "Ludovikos"?... eller Dalaras /Alexiou???Kan Du ge en ledtråd??

Hej Lissi

Om det inte strider mot några regler på Kalimera kommer här en länk till en sida där du kan ladda ner eller lyssna på just den sista skivan som Janne nämnde. Hoppas det fungerar så. Är inte bra på att ladda ner själv.

http://www.music-bazaar.com/main.php...id=8610&lfs=gr

/Ingegerd
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-12-29, 18:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Citat:
Ursprungligen postat av il Visa inlägg
Om det inte strider mot några regler på Kalimera kommer här en länk till en sida där du kan ladda ner eller lyssna på just den sista skivan som Janne nämnde.
Låt nummer 14 är min favvis. Kan inte sitta still när jag hör den, dansade halva natten igår till den, den och låt nummer 7.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-04, 09:40
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Har nu fått hem "To Perasma Sou" från www.musical.gr. Kan bara hålla med tidigare talare, en riktig höjdare.
Att sångarens röst är "mycket speciell" är väl bara förnamnet. Framförallt är den musikaliska kvaliten mycket hög och känslan är grym.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-04, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Kan bara hålla med tidigare talare, en riktig höjdare.
Kul att du gillade den! Har du hört någon av deras andra skivor? Jag hörde den märkliga rösten första gången när han gästsjöng på en CD med Loudovikos Ton Anogion, också den är kanonbra. Alla deras skivor är för övrigt mycket bra, har tre stycken med dem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-04, 10:52
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Himerini Kolimvites

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kul att du gillade den! Har du hört någon av deras andra skivor?
Om jag hade hört nåt med gruppen (sångaren) tidigare skulle jag definitivt ha känt igen den rösten. Skall nu leta mera alster med dom. Alla förslag är välkomna.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT