Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-01-05, 01:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
...jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka.
Det ser jag som en kraftig övertolkning av inlägget i fråga. Mycket tydligt framgår det att det handlar om personens åsikt.

Att de inskickade fotona kan diskuteras generellt tycker jag är självklart - och det är inte mer rätt att ha positiva synpunkter på dem än att ha negativa. Gränsen går enligt min mening vid frågor och diskussion om specifika bilder. Sådant bör lämnas tills efter röstningen är avslutad.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-01-05, 10:41
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Tyvärr kan fototävlingar vara svåra att bedömma. Detta beroende på hur temat ska tolkas. Ett begrepp som är svårt är "GLÄDJE". Det hade varit mycket lättare om temat varit t ex Bilar, Hus, Båtar, Berg mm.
Det är faktiskt så att en "dålig" bild kan väcka trevliga känslor medan en mycket bra bild kanske inte gör det. Allt ligger i betraktarens ögon. Tänkte redan från början att temat GLÄDJE kom att väcka diskutioner om hur man ska tolka temat. Visst kan man ifrågasätta vissa bilder om de tillhör kategorn glädje men detta är helt personliga reflexioner och som alla vet är "baken liksom smaken delad".
Det är roligt att så många har nappat på tävlingen och det är som sagt den stora massan som bedömmer bilderna och det resultatet som blir får vi alla acceptera.
Bra kämpat alla som lämnat in bilder!
Chras
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-01-05, 14:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag svarar för att jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka.
Kan man ha ett diskussionsforum överhuvudtaget om någons åsikter ska tolkas så grovt som du gör nu? Var och en skriver sina åsikter. Jag också.

Vad jag skrev var det här men du citerade bara hälften:

Citat:
Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat. Därför är det bland sådana bilder jag kommer att bestämma vilken jag ska rösta på det.
Jag talar alltså om vad som styr mitt röstande. Ingen annans.

Ditt svar till mig andas förakt över diskussioner om fototävlingen. Men om du tycker att en diskussion om tävlingen är på det vis som du beskriver, att den "dissikerar bidragen in i varje millimeter, atom och pixel." - då behöver du ju inte delta i den? Din beskrivning är för övrigt kraftigt överdriven.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-01-05, 16:27
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag tycker att det är tråkigt att en tävlig i all vänskaplighet kan leda till sådana här diskussioner. Allt ligger ju i betraktarens ögon, även vad som är rätt och fel i ett forum.. Men för att hålla högt i tak och långt till dörren kan det vara bra att tänka på posta positiva och konstruktiva inlägg.

Jag tycker själv att det här är en intressant tävlig med ett spännande tema men i ärlighetens namn kan man inte tävla i varken musik, konst eller skrivade.. Men det hindrar oss inte från att försöka

Jag håller med Chras, "Bra kämpat alla som lämnat in bilder!"
och alla Ni som tar er tid att verkligen titta, känna efter och rösta!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-01-05, 18:18
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Se så......sluta bråka! Ödsla energin på att titta på bilderna och rösta, ni som vill!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-01-05, 18:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 841
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Se så......sluta bråka! Ödsla energin på att titta på bilderna och rösta, ni som vill!
Bra sagt!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-01-05, 21:40
zeus&heras avatar
zeus&hera zeus&hera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 18
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag kan inte annat än undra vad ni/vi alla är för sorts personer egentligen? Hur ni/vi är tillsammans med vänner, i familjen och på arbetet - när en sådan sak som en fototävling på ett forum på nätet kan väcka de här sidorna hos en del??! Har man inte gjort sig själv lite för stor och tar sin del i världen på för stort allvar om man känner att man måste reagera så MYCKET av att titta på folks fotobidrag i ämnet glädje?
Antar att jag själv gör samma fel nu, som ens anstränger mig att skriva ner vad JAG känner i denna fråga...så jag skäms lite!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-01-05, 21:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Temat är ju glädje,men tycker att "glädjen" av fototävlingen snart försvinner pga allt onödigt tjafs

Riitta
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-01-05, 23:46
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Nu har i alla fall jag röstat på en bild som jag tyckte uttryckte glädje och som jag blev glad och berörd av. Mvh Ann
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-01-06, 00:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Men snälla nån!!! Några få personer har olika uppfattning om en sak, och så kommer fem-sex stycken och uppmanar dem att sluta bråka
Vad är det som är så jobbigt med att några har olika uppfattning och diskuterar det????
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-01-06, 00:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Nu har jag röstat...SVÅRT var det...men de tre sista tittningarna gav samma bild...så nu är det gjort!!! Har man med en bild själv så bör man ju rösta själv också tycker jag ....

Det ska bli jättekul att se resultatet och sen att kanske också få svar på frågan om åsnan......och minsann..såg jag inte några bekanta från Leonido på Peloponnessos på en av bilderna?..det skulle jag också vilja få svar på så småningom

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-01-06, 11:20
Mini Mini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Visst måste det vara tillåtet att framföra olika åsikter i ett diskussionsforum. Vissa saker kanske man däremot ska hålla för sej själv? Jag tänker då närmast på kommentaren från skribenten som inte fann någon bild värd att rösta på. En minst sagt nedlåtande kommentar!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-01-06, 14:16
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Ja det var många fina bilder i denna kategorin och det finns alltid bilder som kanske anmälts fel, samt vad man anser nu om glädje.


Själv så tycker jag det fanns kort som inte enligt min betraktelse hör hemma i kategorin glädje, men som skulle kunna vara en av de bättre i Bästa bild

Det finns många sätt att tolka på som tex,vad är skillnad på glädje och roligt - jo man blir glad av att ha roligt

Jag tycker Janne kan lägga in de kriterier som fanns att läsa då anmälningen till tävlingen var aktuell och på så vis påminna vad bilden skall stå för.


Lycka till ni som är med!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-01-06, 20:36
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Nu har jag röstat, men tycker att bilden, jag röstade på, borde varit i kategorin bästa bild. Men "insändaren/fotografen kanske har skickat i ett riktigt triumfkort till bästa bild... Vi får väl se............
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-01-07, 13:04
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Nu har jag röstat, men tycker att bilden, jag röstade på, borde varit i kategorin bästa bild. Men "insändaren/fotografen kanske har skickat i ett riktigt triumfkort till bästa bild... Vi får väl se............
Menar du att du röstat på en bild i kategorin "Glädje" som "borde" varit i bästa bild

Vad är det då för mening med olika kategorier?

Eller menar du att den representerar glädje, men trots det hade gjort sig än bättre i Bästa bild

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2008-01-07 klockan 13:19.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-01-07, 13:15
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Åter igen framgår det helt klart att vi människor uppfattar saker och ting på många olika sätt. Men det är väl tur och väl det annars så skulle livet bli lite trist och inte så lite heller förresten.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-01-07, 17:24
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Eller menar du att den representerar glädje, men trots det hade gjort sig än bättre i Bästa bild

Mvh!
Japp!! precis så menar jag!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-01-08, 13:42
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag tycker det fanns många glädjefyllda bilder, ögonblick fångade i precis rätt sekund.

Angående åsnan:
Jag hajade till när jag såg bilden, tittade sedan till och tänkte "åh, den rullar sig ju, det är verkligen glädje". Svårt att veta om så är fallet, men det ser så ut. Hade den legat halvdöd tror jag inte att den hade haft så pass böjda ben som den har.. men jag är inte säker.
Dessutom tror jag knappast att någon skulle fota en döende åsna och skicka in den till kategorin glädje... hoppas inte det =)
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-01-08, 14:10
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Fototävlingen/Kategorin glädje

Jag tycker inte att det finns speciellt många bilder i kategori GLÄDJE som kan upplevas som just glädje men detta är min personliga uppfattning. Min "kritik" riktas ej heller till någon specifik bild utan om hur själva kategorin har uppfattats av tävlingsdeltagarna, är själv en av dem.

När jag läste om de olika kategorierna och den nu aktuella GLÄDJE, så förväntade jag mig också att bildernas budskap skulle ge direkt glädje men så har inte varit fallet. Jag hittade endast 3 bilder som jag kunde tolka utifrån mina förväntningar och kunde också väldigt snabbt lägga min röst på en av dem

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT