Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-10, 10:22
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Elafonissos..Vilken dröm

Jag satt o bläddrade lite här och fick se bilden på stranden.
Jag känner ju nu att vi MÅSTE dit. Det såg helt underbart ut.
Frågan är nu bara hur tar man sej dit ?
Det verkar vara en bra bit från Agia Marina.
Är det helt knasigt att hyra vespa?
Hyrde på cypern med vänstertrafik o det gick bra
(2 ggr körde de andra på fel sida trodde jag, men det var ju jag själv ).
Är det "dålig" väg dit? Är det svårt att hitta?
Finns det turer dit med nån arrangör (inte researrangör) utan nån lokal sådan.
Hoppas nån har svaren på mina frågor.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Elafonissos..Vilken dröm

Du har rätt, Elafonissi är en drömstrand. Du tar dig dit med buss, bil eller på arrangerad utflykt (de flesta charterarrangörer anordnar utflykter dit). Moped är bara att glömma, det är för långt. Med buss eller bil tar det cirka två timmar från Chania, man kör mot Kissamos och följer sedan skyltarna mot Elafonissi. Bussen utgår i Chania och stannar bland annat i Agia Marina längs vägen.

Jag skrev om Elafonissi på BloggaMera i höstas. Vi åkte då från Paleochora. Du kan läsa inlägget här...

Senast redigerad av Kalimera den 2008-01-10 klockan 10:52.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 11:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

"Och följer sedan skyltarna" Jo, jag tackar jag!!! Möjligen om man är underkunnig i grekiska bokstäver....

Vi hyrde för cirka tio år sedan en liten bil att ta oss till Elafonissis. Vägen från Kissamos till Elafonissis var svår att hitta hela vägen fram.
Jag mig till minnes drager att vi körde fel vid minst två tillfällen och hamnade helt åt h-e i någon avsides belägen apelsinlund där en förvånad ortsbo kunde lotsa oss ut på den rätta vägen.

Mer än risig var vägen, men vackert var det. Detta både längs vägen och framme vid stranden.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 12:39
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi hyrde för cirka tio år sedan en liten bil att ta oss till Elafonissis.
Vägnätet - och vägarna - har förbättrats sedan dess Arne.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 13:21
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Det finns två vägar att åka från Chaniakusten.
Jag åkte förra sommaren från Platanias till Elafonissi på dryga timmen. Då åkte jag inlandsvägen genom bergen. Det var bra väg. Mötte bara några bussar vid ett par besvärliga passager.
Hemvägen körde vi längs med den nordvästa kusten upp mot Falassarna. Detta är en mycket vacker väg kvällstid, kanske den vackraste utsikten som jag skådat i Grekland. Denna väg är mindre och betydligt mera kurvig. Hemresan tog närmare 3 timmar inkl. ett glass-stopp !
Ett tips bara. Kör inte denna väg ner mot Elafonissi. Vägen är smal, och att köra på "stup-sidan" mot havet vid ett möte efter vägen är inte kul. Möter du en buss på de smalaste partierna, så har du bildäcken precis vid stupet, det är även sparsamt med vägräcken. (Det känns då tryggare att slicka bergväggen istället).
Men otroligt vackert är det. Kör även försiktigt för det går mycket bergsgetter både vid och på vägen.
Rekommenderas även att intaga en fisk-middag längs hamnpromenaden i Kissamos.

/Homeros
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 13:23

Ok.. Då lägger jag ner vespaidén och satsar antingen på bussen eller arrangemang.
Men åter till arrangemang från arrangör.
Jag vill helst inte åka med mitt charterföretag.
Har många ggr upplevt att det brukar vara både billigare och bättre med lokala företag. Så vet någon om det finns i Ag Marina.
Och bussen. Går den från Chania via Ag Marina raka vägen till Elafonissos eller måste man byta buss. Är det dyrt med buss?
Måste verkligen tacka för alla bra svar man får på denna sidan.
Snabbt o bra.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 13:45
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av wognsen1 Visa inlägg
Går den från Chania via Ag Marina raka vägen till Elafonissos eller måste man byta buss. Är det dyrt med buss?
Jag åkte buss dit för några år sedan och var då tvungen att byta i Kissamos, men bara på vägen hem till Chania igen. Priset är ungefär 6-7 € enkel väg.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 13:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Japp den vägen Du menar Homeros har vi åkt dit flera ggr,även den är lite svår att upptäcka skyltningen till,vill minnas att skylten sitter placerad under ett ganska stort träd,visst är det den vägen man kommer igenom den där tunneln med trafikljus(som funkar ibland?)Den andra vägen mot Kissamos åkte vi när vi kom från Paleochora förra våren,också den mycket vacker väg.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 14:01

Jag läste nånstans (tror jag) att det gick båt dit från kissamos. Nån som vet nåt om det?
I-M
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 14:12
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av wognsen1 Visa inlägg
Jag läste nånstans (tror jag) att det gick båt dit från kissamos. Nån som vet nåt om det?
Det kan jag inte tänka mig, det är väldigt långt sjövägen. Däremot går det båt till Balos från Kissamos.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 14:23

Då har jag nog blandat ihop det.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 15:13
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad

Hit måste vi bara åka när vi är iväg....
Undrar även - var exakt ligger Fallasarna? Läste att stranden där skulle vara super fin!!! LIgger det i väst? Långt från Chania????Kanske allt för långt att köra?

Nu har vi 3 utflykter redan inplanerade

Elafonissos
Balos
Fallaserna (om körvägen inte är för lång?)

Har ni Kreta experter andra förslag på fina stränder inte allt för långt bort från Chania? 1 - 2 timmars resväg är helt ok....!!!!

/Emelie
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 15:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Vägen till Falassarna är samma väg som till Balos..bara en liten bit kvar till Falassarna när NI svänger av mot Gramvoussa och Balos.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 17:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Falasarna ligger på Kretas nordvästra kust, precis där halvön Gramvousa sticker upp mot norr. Falasarna till väster och Kasteli/Kissamos strax öster om denna halvö.

Elafonissi ligger precis i Kretas sydvästra runda hörna.

Till Elafonissi kan man även komma på ett mycket behagligt sätt. Med en liten båt, som heter Elafonissos, från Paleóchora. Den går kl. 10 och tar ca en timme.

Bussen från busstationen i Chania (rekommenderas att åka inne från Chania om man vill vara helt säker på sittplats - vilket också rekommenderas!). Jag skulle inte tveka en sekund, jag skulle ta buss eller taxi in till busstationen om jag bodde vid turistorterna mellan Chania och Kasteli/Kissamos för att vara säker på en sittplats - och helst en plats långt fram i bussen så man ser bra. Men det är klart, ska man byta i Kasteli/Kissamos i alla fall, så byter man kanske ståplats med sittplats. Jag minns inte om man ska byta buss där när man ska till Elafonissi, har åkt den vägen någon gång till Paleóchora och menar inte att vi bytt buss då, men vi kanske gjorde det till Elafonissi.

Tunneln är inte på den allra västligaste sträckan, men på den vägen som de flesta väljer (söderut strax öst om Kasteli/Kissamos).

Marianne - föredrar båt från Paleóchora!

Senast redigerad av Marianne den 2008-01-10 klockan 17:27.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 19:10

Båt låter ju kanon! Då ska man bara ta sej till pale... Hur nu de stavas..Måste kolla in kartan var det ligger..
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 19:28
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad

Tack för infon om var Falaserna ligger!!!
En liten, kanske dum fråga till...läste någonstans att vattnet vid Elafonissos är ovanligt kallt? Om det stämmer, är det även så mitt på sommaren? Eller är det bara att det tar lite längre för just vattnet vid den udden att värma upp sig !!!??

Tack igen...
Emme76
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 20:09
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Det finns två vägar att åka från Chaniakusten.
Jag åkte förra sommaren från Platanias till Elafonissi på dryga timmen. Då åkte jag inlandsvägen genom bergen. Det var bra väg. Hemvägen längs kusten upp mot Falassarna. Detta är en mycket vacker väg!
Ett tips bara. Kör inte denna väg ner mot Elafonissi. Vägen är smal, och att köra på "stup-sidan" mot havet vid ett möte efter vägen är inte kul. Men otroligt vackert är det.

/Homeros
Jo, tack jag vet det, där var andra tillfället jag luktade handsvett i handflatorna (första var i Rjukan i Norge) .
Men det var det värt, vi åt dessutom en underbar lunch (och billig) precis invid vägen i Sfinari .

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 20:40
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Okejj, måste lägga mig i lite...
Det är ALDRIG för långt att köra moppe nånstans
Det är nog 14 år sedan jag, och min flickvän (sedemera hustru), körde till Elafonissi (och Falassarna och Kissamos...) Vad jag kan minnas var det helt OK! Resan är ju som bekant en stor del av upplevelsen.
Minns en resa några år senare från Paleochora. Vi hade legat och badat på en liten enslig strand strax en halvmil öster om Paleochora, när vi tittade på kartan och hittade en röd väg (de är de bästa ) över bergen för att att vi skulle ta en liten genväg och sedan komma ut på stora vägen till Chania.
Grus, sten och stora högar av detsamma...
Vi mötte några vägarbetare som bara stirrade på oss och såg ut som om de såg i syne...
DEN resan tog tre timmar...

/Sven
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 21:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Paleóchora ligger på södra kusten, en timmes båtresa öst om Elafonissi.
Det tar ca 2 timmar med buss till Paleochora från Chania (3 timmar om man väljer den avgång som kör över Kissamos/Kasteli).
Båtresan till Elafonissi passar alltså bäst om man bor i Paleóchora, men även om man bor på norra kusten kan det rekommenderas med någon natt i Paleóchora som omväxling.
Själv har jag inte upplevt vattnet kallare i Elafonissi, ofta har vi varit där på höstkanten då det varit 25 grader i vattnet även där.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 23:00
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad

Vattnet är lite kallare på Kreta tidigt på sommaren.
RÅD! Åk inte moppe till Elafonissi från Agia Marina!
Har du körkort? Är ni några stycken?
Hyr bil och slipp tänka på att bussen går hem, minns inte om det var halv 4 eller 4 från Elafonissi. Då får ni njuta av hela trippen. Heldagsutflykt och en troligt vacker solnedgång nånstans på vägen hem! Och, mycket riktigt bästa vägen är "landvägen" strax väster om Platanias. Se till att ha en bra Karta och var noga med att du är rätt. Då får ni en kanonutflykt!
OBS! Bor du i Agia Marina skall du alltså inte åka till Paleochora för att ta båt till Elafonissi. Det är nästan lika långt att köra bil till Paleochora som till Elafonissi. Men bo gärna nån natt i Paleochora om ni ändå har tänkt att åka runt. Men, den sydvästra delen är lite "enslig" och jag skulle uppleva det drygt att ta mig fram med moppe här. Ta hellre bussen om ni inte har körkort.
Håkan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.