Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-05, 18:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Resebrev från Aten

Det var verkligen kul och se dessa bilderna från Aten. Vilken kontrast med snön och badbilder på samma vecka Utsikten från balkongen på Adonis var ju lite annorlunda än det brukar. Hur såg det ut i kvällsbelysningen?


Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-05, 18:25
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Resebrev från Aten

Häftigt !

Abi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-05, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Hur såg det ut i kvällsbelysningen?
Riitta
Riitta, det var jättevackert i kvällsbelysning, men tyvärr blir bilderna suddiga när man ska ta kort på kvällen. Vi hade inte vår bästa kamera med denna gång utan en liten digitalkamera. Tyvärr var den inte lika bra som den äldre fast den SKA vara bättre.....

Vi satt ute på balkongen på rum 401 några gånger , fast det var inte speciellt varmt sent på eftermiddagen när vi mest var där och vi var GARANTERAT de enda som satt ute på terassen och åt frukost!. Inne var så förskräckligt rökigt de flesta gångerna vid frukost..
Minos i receptionen var SÅ ledsen att vi inte fick bättre väder , men VI klagade inte..Vi hade en fin och OVANLIG vecka!!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-05, 18:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Resebrev från Aten

Kommer ihåg när vi satt på den balkongen den dagen när Gudrunstormen härjade som värst i SverigeVi hade så varmt och skönt där i solen
Hoppas och komma dit någon mer gång i detta livet

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-05, 18:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev från Aten

Vi ska dit nästa gång i oktober 2010 då vi ska kombinera Aten med Nafplion, som blivit favorit vid sidan av Aten. Har Du inte varit i Nafplion Riita så måste Du åka dit över dagen vid nästa Atenbesök.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-05, 19:42
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Resebrev från Aten

Jätte fina bilder, Lissi!!! Gillar alla dina (era) fotoresebrev från Aten! I sommar ska vi äntligen få se Aten!! Kommer att tillbringa min fördelsedag där, så det kan nog inte bli annat än bra intryck!

Senast redigerad av Siri A den 2008-03-05 klockan 19:45.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-05, 20:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
I sommar ska vi äntligen få se Aten!! Kommer att tillbringa min fördelsedag där, så det kan nog inte bli annat än bra intryck!
Nä det blir nog kanon, om det inte är alldeles förskräckligt varmt....men då finns kusten bara några hållplatser bort med metron!
Kul att Du gillar bilderna.


Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-05, 21:10
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Resebrev från Aten

Härliga bilder!!! Tänk att få uppleva hela spektrat av vinter och sommar på en och samma vecka!

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-05, 21:15
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Resebrev från Aten

Så roligt att få se Era bilder och det måste ju kännas speciellt att vara där och uppleva snön i Aten. Antar att snöhållningen där håller "skåneklass" . Måste erkänna att jag fastnade vid fotot från pärlaffären en stund, var var den? I Nafplio? Isåfall har jag precis fått ytterligare en anledning att åka dit
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-06, 00:20
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Resebrev från Aten

Härliga bilder, Lissi Kul att se Aten i vitt.

Barbro
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-06, 07:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Antouan Visa inlägg
Måste erkänna att jag fastnade vid fotot från pärlaffären en stund, var var den?
Pärlaffären, och det fanns flera i rad. ligger på den "basargata" Ifestou(?) som ligger "precis runt hörnet" åt vänster när man kommit upp från Metrostationen Monastiraki....(Går man åt andra hållet så kommer så kommer man in på Mitropoleos.) Jag har inte min karta tillhands nu och blir osäker på vad basargatan heter...Men Du kan inte missa den. Jag har aldrig sett så mycket SMÅ pärlor i hela mitt liv och affären var DJUP...även skärp, smycken, lampor etc ALLT gjort av pärlor.

Nafplion har andra mysiga affärer

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-06, 07:45
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resebrev från Aten

Härliga bilder,,,Tack för att Ni delar med Er..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-06, 15:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resebrev från Aten

Vilken vecka ni fick i Aten, Lisa och Claes.
Allt på samma vecka, vinter och sommar – jag måste erkänna att jag var bekymrad när jag såg hur flygplatsen stoppade alla landningar just när ni skulle landa. Skönt att det gick bra ändå!

Det ser så vackert ut med de vita bergen runt Aten och Akropolis med snö – det är härliga bilder!
Kul att det var precis så där gott på ”Ο Τζιτζικας κι ο Μερμηγκας” på Mitropoleos 12-14 just vid Syntagma, som vi hade hört. Vi hann inte äta där när vi var i Aten, men fick det rekommenderat som en helt speciellt god mezedopoleio. En krögare från en känd restaurang i en av de norra förstäderna, som hade öppnat en avdeling här, stämmer det – ni som kan Aten bättre? Frappe, Monica, Eirini, Admirala... andra?
Nästa gång ska vi dit!

Så här ser det ut utifrån:



En vecka i Aten kombinerat med en utflykt till Nafplion tycker vi också är ett bra val, det är så där lagom långt utanför, man kan välja att åka till Nafplion på en dagsutflykt eller kombinera med en övernattning eller två.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-06, 15:54
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Resebrev från Aten

Tack för alla fina bilder, Lissi! Hur ska vi klara av att vänta ett år Kanske, kanske får vi tillbaka på skatten...då blir det att få till den där höstresan också

I en av bilderna fanns det några vinterbadare. Du var väl inte en av dem, Lissi Du har ju badat i de kretensiska vatten i april, om jag nu inte minns helt fel

Ivi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-06, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
I en av bilderna fanns det några vinterbadare. Du var väl inte en av dem, Lissi Du har ju badat i de kretensiska vatten i april, om jag nu inte minns helt fel
Ivi
Ivi: TYVÄRR tog jag inte badkläder med då det ju var aviserat snöblask när vi åkte. Jag trodde inte att temperaturen skulle rusa upp så snabbt, annars hade jag GARANTERAT badat!

Marianne: TACK för bilden, vår kvällsbild var suddig! Det var ett mycket trevligt ställe med en gammal affärsinredning som angav tonen, med massor av gryn och bönor i diskarmed glaslådor som dekoration. Duken var vanligt brunt omslagspapper och bestick och servetter låg i bordslådan som man själv fick ta fram. Tsipouro/eller var det raki fick man medan man beställde, men vi var inte tillräckligt snabba så de tog ut den innan vi hunnit smaka, vi hade fullt upp med menyn Jag åt en så underbar rätt med lamm och ett mos av aubergine och potatis och köttet bara smälte i munnen. Rätten hette något i stil med Hungari...Claes tog träkolsgrillad kycklig med grillade grönsaker, även det mycket gott! Vi smakade givetvis båda rätterna... Det var väldigt prisvärt, något dyrare än andra ställen men ABSOLUT inte dyrt!!! Husets vin i karaff tog vi, det var helt ok. Vinet var väl annars om man skulle ha flaska rätt dyrt förhållandevis, men säkert fina viner.Vad vi förstod så finns 2 ställen till. Vi satt en trappa upp, nere var det en del bord för enklare servering verkade det som för de hänvisade oss upp när vi sa att vi skulle äta middag.

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-06, 17:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resebrev från Aten

Mums, det låter gott!
Det kanske är mest till smårätter (mezedes) i gatuplan då - ungefär som vi brukar äta på Athinaïkon? Jättegott där också!

Undrar var de andra två ställena finns - kanske i Kifissia? Någon som vet?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-03-06, 18:02
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Resebrev från Aten

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
En krögare från en känd restaurang i en av de norra förstäderna, som hade öppnat en avdeling här, stämmer det – ni som kan Aten bättre? Frappe, Monica, Eirini, Admirala... andra?
Nästa gång ska vi dit!
Hej Marianne

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, är nästan aldrig nere i Aten.
Håller mig till min stad där allt finns, men klart intressant att de har öppnat en i norra förstäderna, kan ju vara min stad.
Hör av dig om du vet vart, och jag lovar att göra detsamma om jag får nys på det.

Monica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-03-06, 22:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Resebrev från Aten

Tusen takk for kjempefint bildereisebrev fra Athen

- moro å se Athen og spesielt utsikten fra ADONIS i vinterskrud ,
men jeg har ikke behov for å se s n ø i Athen selv , snø har vi s å det h o l d e r her hjemme - jeg reiser ingen steder for snøens skyld, men tilbake til Athen på vinteren vil jeg gjerne, så muligheten e r jo der Kari
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT