|
||||
|
||||
En liten perle av en bok om Hellas
På internettsiden til den Norsk/Greske foreningen fant jeg denne interessante boka som jeg nå, etter å ha kommet halvveis i den, gjerne tipser videre om
Det er jo ganske mange norske medlemmer/lesere på Kalimera og mange svenske som kan/vil lese norsk og En klassisk norsk reiseskildring Emil Smith Sol og søyler «For meg var denne lunsjen også litt av et eksperiment; jeg tenkte, tåler min reisefelle dette, tåler hun alt.» Professor Emil Smith var en Norges fremste eksperter på antikkens Hellas. I 1954-55 bodde han i Athen sammen med sin kone Ragna (i boken omtalt som ”min reisefelle”). Under oppholdet sendte han jevnlig reisebrev hjem til Dagbladet. Med glimt i øyet fortalte han om strabasiøse reiser til Kreta og Peloponnes, samtidig som han skildret ulike sider ved det greske samfunnet – fra forlystelseslivet i hovedstaden til kvinnens stilling i etterkrigstidens Hellas. Artiklene ble høsten 1955 samlet og utgitt i boform under tittelen «Sol og søyler». Dette er en nyutgivelse av denne klassiske, norske reiseskildringen. «Personlig vet jeg ingen artikler i norsk presse som har gitt meg en sånn berikelse. Samlet gir de en enda mer – som rimelig er når grunnlaget av viten er så solid og oppdagergleden likevel så frisk.» Johan Borgen Hf. kr. 128,- ISBN: 978-82-7889-104-9 At forfatteren elsker Hellas, som v i gjør er sikkert - et kort sitat fra boka som bekrefter det : " Min reisefelle sa :" Dette glemmer jeg aldri" Men det sier vi jo hver dag i dette under-vidunderlige Hellas" Boken kan kjøpes på Frifant.no og Haugenbok.no Kari |
|
|||
|
|||
Sv: En liten perle av en bok om Hellas
TACK för tipset!
Jag ska genast beställa den...Härligt att läsa om sina favoritplatser och få reda på om livet förr... Lissi |
|
|