Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-06, 19:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Trevligare planer... eller?

Något trevligare än planerna på att anlägga en golfbana och bygga ut flygplatsen så den blir större än den på Rhodos (!), är den upprustning och utveckling man håller på med inne i Pigadia.

Amfiteatern har fått träsäten! (En klar förbättring mot att sitta på stenplattorna, vilket vi gjorde under en utomhuskonsert förra sommaren.) Gatan från amfiteaterns övre kant till torget framför Pot Pourri har stenlagts och gjorts om till gågata. Bänkar, blompottor och lyktstolpar ska göra sitt för att hindra motsträviga bilister att ändå ta sig fram. Själva torget har fått ett mönster av enorm kompassros, så man vet var man är... Sedan ska gatan från torget ner förbi caféerna också bli likadan, med stenläggning och förbjuden biltrafik. Det står stora anslag runt om i stan om vad man håller på och bygger och hur mycket det kommer att kosta. Vid stenpiren håller man på och anlägger en marina för gästande båtar. Borgmästaren satsar verkligen på att göra staden mer turistanpassad i syfte att få dit ännu fler turister.

Samtidigt är jag inte odelat positiv, av totalt egoistiska skäl. Visst blir det fint i stan, och visst behöver ön fler turister; det var sorgligt att se att flera tavernor och caféer hade slagit igen sedan förra sommaren. Men samtidigt är jag rädd för vad det kan föra med sig. Det kan bli FÖR stort också, så att Pigadia tappar sin själ...

Karin
bakåtsträvare som tycker att stan är alldeles lagom stor som den är...

Senast redigerad av karinafp den 2005-08-06 klockan 19:58.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-06, 20:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Trevligare planer

Aj aj aj... alla får sluta göra reklam för Karpathos! Borgmästaren vill väl saluföra staden för att få fler turister, men hoppas att det inte växer för fort och fel så det blir ytteligare en semestertivoli för turister...

Resa till Karpathos preliminärbokat hos Apollo den sista juni 2006 idag...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-06, 20:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Sv: Trevligare planer

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Resa till Karpathos preliminärbokat hos Apollo den sista juni 2006 idag...
Wow!!! Och jag tycker att JAG brukar vara tidig när jag bokar i oktober! Hur länge hade du tänkt stanna? Vi brukar åka ner i mitten av juli. Av någon fånig anledning vill jag gärna vara i Grekland under fullmåne...

Karin
romantisk (det kunde man inte tro!!! )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-06, 20:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Trevligare planer

......håller mä dej, Karin....
Samtidigt ligger ön, turistiskt sett, en aning avigt, vilket kanske rent av blir en välsignelse, ety förändringarna sker lixxom i mer lagom takt....
Nu har ju jag inte så många öar att jämföra med som ni andra, förstås....
Vill minnas att när jag kom dit så snackades det om att stenlägga gatorna med kantställda stenar, som på Rhodos. Kompassrosen som du nämner såg ganska bra ut när jag var där, fast den inte var riktigt färdig.
Däremot var det lite trist att dom tog bort den lilla lekparken som låg vid Italienska Huset.Där har dom också plattsatt hela framsidan och fischat upp huset också. Nedanför Italienska Huset, d.v.s dess ammunitionsförråd, som fordom inhyste den numera avdöda lilla segelklubben, där är det en taverna.
jag får intervjua Andreas när jag kommer ner för att höra vad som mer är på gång.......
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-06, 20:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Trevligare planer

Citat:
Wow!!! Och jag tycker att JAG brukar vara tidig när jag bokar i oktober! Hur länge hade du tänkt stanna? Vi brukar åka ner i mitten av juli. Av någon fånig anledning vill jag gärna vara i Grekland under fullmåne...

Karin
romantisk (det kunde man inte tro!!! )
Planen är två veckor, om inte himlen ramlar ner på oss eller annat galet sker, för det vet man ju aldrig. Jag tycker om att boka tidigt, då kan man gå omkring och "gotta sig" hela vintern...

Planerar du så att du prickar in fullmåne? Det låter romantiskt, fniss fniss... En annan kan ju inte sova om det är fullmåne, varulven vaknar...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-06, 20:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Sv: Trevligare planer

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Däremot var det lite trist att dom tog bort den lilla lekparken som låg vid Italienska Huset.
Ja, och anlaggt en betongpark med några planteringar och en STATY i mitten! Var det inte bättre att barnen fick vara där och leka? Men "mitt" vackra hibuskusträd fick i alla fall stå kvar i sitt hörn.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Där har dom också plattsatt hela framsidan och fischat upp huset också.
Det såg rätt trevligt ut. Och det innebär förhoppningsvis att man börjar använda platsen också, det har varit väldigt dött och mörkt när vi har varit där tidigare. Men nu såg vi ett par gånger att man hade stora evenemang på det torg som blev. Massor av folk, mängder av mat och så var prästen där. Vi stannade aldrig och utforskade närmare; vi var alltid på väg mot middagen, och det var liksom mera akut...

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Nedanför Italienska Huset, d.v.s dess ammunitionsförråd, som fordom inhyste den numera avdöda lilla segelklubben, där är det en taverna.
Har du provat den? Den ligger så avsides att man glömmer bort att den finns, men den kanske vore värd ett besök.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Jag får intervjua Andreas när jag kommer ner för att höra vad som mer är på gång.......
Gör det och berätta sen vad han säger. Han vet nog mer vad som egentligen är beslutat. Jag misstänker att byskvallret som vanligt har en tendens att blåsa upp alla fakta tills de når elefantstorlek precis som överallt annars i världen!

Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-06, 20:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Trevligare planer... eller?

Pigadia behöver ju en uppfräschning så det är bra att de fixar till det i centrum tycker jag. Och en kompassros låter ju jättefint! En sån vill jag också ha på infarten
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-06, 21:00
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Trevligare planer

Helt enig med deg, Karin, jeg vil også ha Karpathos sånn som det er... Vi må nok ikke skrive og snakke så mye positivt om øya lenger. He, he. Det er bare det at det er helt umulig å la være! Men jeg har også booket neste års reise, juni 2006. Her tar vi ingen sjanser. Dessuten blir det veldig fort fullt på Aegan Village.
Hilsen Nora (bare 3 uker til aller siste tur for i år..Jippi!)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT