Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-27, 20:32
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Sandaler har jag inte på kvällen, utan då passar lite nättare skor bättre.
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 20:33
Wardakiss avatar

Och jag menar att jag har ankfötter! Platta och breda, bara simhuden som fattas!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 21:48
Wardakiss avatar

Jag har ett par såna men behöver stöd för hälarna. Skor är ett evigt problem för mig, när jag väl gått in dom är det dags att köpa nya.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??
Här är ett exempel. Eller varför inte köpa snygga skor du tycker om med "okej" uppbyggnad och sen köpa till inlägg. Jag har det till mina skor. Dock kostar det en slant. 250:- betalar jag för mina i läder, men man kan ju "flytta" runt inläggen i skorna så man behöver inte ett par till varje par skor.

Det finns snygga skor för breda fötter man det är kanske inte alltid så lätt att hitta. Om du kommer till Sthlm kan du kika in på Frövi skor i Gamla stan. Min mamma handlar där. Allt är i läder, och det är lite "tantigare/vuxnare" modeller än på t.ex. DinSko.

// Siri - ägare till 16 par skor!!
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 15:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Massor av grekiska tjejer som åt i bikini på strandtavernan...
Tror jag inte på. Har du bildbevis?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 17:51
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tror jag inte på. Har du bildbevis?

/Netwolf
Det har jag inte...fotar knappt på semestern Men ni får tro vad ni vill men jag märker aldrig de här olikheterna som ni talar om här mellan oss och grekerna

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 18:22
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack Malin jag ska göra detta och printa ut vad du skrev och visa för de yngsta.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 21:10
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har aldrig ens tänkt tanken att (snygga, rena) shorts skulle vara fel på en man/pojke på kvällen i Grekland ! Vi försöker handla nya, tunna shorts varje år, flera par, åt manfolket i familjen, så att de skall slippa svettas och bli ofrächa...

Och rena, nya T-shirts samt kortärmade, tunna skjortor, det har de med sig. Och byter varje dag, så att de är fina (och nyduschade) när vi går ut på kvällen.

Vi åker ju ofta i juli, så värmen kan vara uppåt 40-grader eller mer. (35-grader i skuggan - som att sitta i bastun! Tänk att ta på sig jeans då ) Tyckte väldigt synd om servitörerna vissa kvällar, när de sprang och serverade och svetten rann i floder. Tyckte nog att det det var lite ofrächt, men vad skulle de göra?

Men vi har aldrig fattat att männen i familjen skulle haft långbyxor på sig, det känns väldigt främmande när värmen är som den är i Grekland i juli. Vi har nog fnissat lite om vi har sett en turist i långbyxor och tubsockor, tyckt att de inte riktigt har fattat galoppen... faktiskt så pratade jag med en norrlänning som svettades i sina tubsockor och ojade, sa att han alrig hade varit med om sådan hetta, det var inget för honom. "Bättre hemma", sa han.

Och så har kanske grekerna fnissat åt oss, eftersom vi går tunnklädda. Men jag tror inte att vi kommer att ändra oss, bekvämlighet går nog före grekernas eventuella beundran av våra långbyxor. Vi är i alla fall rena och frächa! Och nog tycker jag att vi är fina...
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 01:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker.
http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 16:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

I vår värld, säkerligen i alla länder, finns många många människor som inte dömer andra efter deras kläder eller utseende och som inte behandlar människor olika beroende på det första intryck de fått av dem.

Även i restaurangbranchen finns dom.

Ni som bekänner er till att göra tvärtom och försvarar att andra gör det, borde kanske fundera över vilka värderingar ni står för och sprider.

Elisabet, som för första gången i Kalimeras historia önskar att en tråd ska raderas...
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 17:26
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Ja, Elisabet om du syftar till vad jag skrev så såg jag att det blev lite tokigt där i min formulering och att jag uttryckte mig otydligt.Ber i så fall om ursäkt om det uppfattade så.

Jag försvarar inte på något sätt att man blir olika behandlad efter "ytan" såväl i klädsel som utséende. Jag har däremot själv varit med om att felaktigt uppfattas som någon som nog inte har råd pga att jag kommit klädd i jeans (och det bryr jag mig inte om).

Det jag tänkte på när jag skrev förstå, var att de som driver restaurang eller säljer, så jag kan förstå om de vill tjäna pengar, annars blir det ju svårt att få det att gå runt. Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.

Jag vill ändå både för min egen och de runt omkring klä mig lite fin(utan några som helst överdrifter) när man går ut på kvällen. Hur andra gör bekymrar mig inte.
PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?.Här borde jag inte gett mig in

Senast redigerad av Vilma den 2009-09-01 klockan 17:32.
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 17:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.

PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?.Här borde jag inte gett mig in
Det framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer
Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 17:57
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer
Tack, det var skönt att höra!
Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 17:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker.
http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Admirala har så oerhört rätt i detta. Jag har gått ett antal kurser i detta med kroppsspråk och Första intryck. Det är rätt lärorikt...

Per telefon, första samtalet, har man ca 10 till 15 sekunder på sig att fånga uppmärksamheten, ge första intrycket, hos den man pratar med. Då har man bara två parametrar, rösten och ärendet.

När man träffar någon personligen tar det ca 20 till 30 sekunder eftersom hjärnan skall bearbeta fler intryck, klädsel, språk, uppträdande, utseende osv. Men efter ca 30 sek har vi båda bildat oss en uppfattning om den andre. Och det sker helt automatisk och är inget vi kan påverka i det ögonblicket. Vi är helt enkelt skapta så! Det ingår precis som Admirala säger i hur vi omedvetet bedömer en fara. Vi gör precis samma sak när vi träffar ett djur, en hund tex. Verkar den vänligt inställd eller kan den utgöra ett hot...

Sedan kan man senare aktivt försöka bortse från det intryck man fått först. Men det är en aktiv process att göra det och det är kanske inte alla som vare sig vill eller kan göra det.

En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck...
Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 21:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck...
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första!

Tänk att detta ämne har fortsatt leva så länge. Jag har inte läst alla svar måste jag erkänna.

Första kvällen på Agios Prokopios på Naxos blev jag full i skratt. Vi hade precis anlänt sen lördagkväll, gick ner till stranden och doppade fötterna, anlände till O´Fotis taverna med sandalerna i handen. I övrigt kläder på kroppen. Välkomnades av värden. Inte så mycket folk, men bland gästerna satt vänner till värdfamiljen, mer eller mindre klädda. Två äldre herrar, greker, i badshorts, en barbröstad. Jag önskar att jag hade vågat ta en bild! Det här var en enklare familjär taverna och märk väl på en strandort.

Man får väl ta seden dit man kommer. Inte badkläder på fin restaurang i en stad, ett strandkafé mitt på dagen är väl en annan sak. Sedan är det väl olika vad man betraktar som finklätt. Jag går inte dyra märkeskläder eller högklackat hemma i Sverige och således inte heller i Grekland. Shorts går jag helst inte i alls...känns inte riktigt klätt.

Men jag kan tänka mig situationer där man inte har mycket val. Om man hyr moppe/fyrhjuling och spontant bestämmer sig för att övernatta i någon by man anländer till. Då är man ju klädd som man råkar vara klädd.

"Kläderna gör inte mannen" heter det väl också.

Aina
som missat problemet med klädsel på taverna...!
Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 23:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Hvorfor i alle dager er det så viktig for noen å stenge denne tråden? Så vidt jeg kan se holder vi en høylydt, men saklig diskusjon. Tåler vi ikke være uenige?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första!
Javisst
Men en tavernaeier eller -ansatt, som denne tråden handler om, har kanskje 50 eller 100 gjester på en kveld. Han eller hun har neppe tid til å endre førsteinntrykket sitt...
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 17:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Det var roligt med så mycket synpunkter, blandad kompott och lite om att ämnet är intressant.

Så nu åker ett par "kvälls-långbyxor" med och lite tunna, lagom stiliga sommarskjortor med i packningen

Hasse (på Kreta om ganska exakt 3 dygn)
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 19:18
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej! Måste ju ge mig in i debatten eftersom tråden var så intressant. Jag gillar själv att klä upp mig när jag går ut och det på grund av att det blir lite extra "festligt", en markering att det är kväll och middag på restaurang. Jag gör samma sak här hemma.

Men jag klär inte upp mig så mycket när vi går ut på kvällarna utan som de andra, tar på mig en annan kjol, något fint halsband eller så. Lite lagom bara. Skor däremot har jag samma både dag och kväll. Brukar ha med några par luftiga sköna skor. Fötterna sväller ju i värmen och promenadvägarna är ju inte alltid de bästa.

Det ska ju inte vara för uppklätt när man sitter på en enkel taverna, men att få känna sig "restaurangfin" är väl trevligt. Det gör kvällen lite extra trevlig tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 19:19
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Trevlig resa förresten!
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 19:39
Carina Carina är inte uppkopplad

Vi byter alltid om till kvällen, maken till skjorta och långbyxor, något avslappnad i bomull eller linne. Jag i linne och kjol. Har aldrig sett greker klädda i shorts på kvällen, endast turister och då oftast nordiska turister.
Vi klär oss egentligen likadant som hemma, går inte ut i shorts på restaurang. Tycker att det är självklart att "klä upp sig" till middagen. På dagen däremot kan den grekiska salladen inmundigas iklädda shorts.

Carina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.