Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-02-27, 11:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Okej Pnyx

Ica Kvantum här i Piteå säljer Zeta fetaost.
Inte den godaste men fullt ätbar. Längre än så har vi inte kommit.
Arne kanske har bättre förslag då han bor i storstaden (Umeå)?
Ovanför Umeå finns det ingenting.
Uffe
Konstigt vänner till mig köper Fage i Luleå. Den finns i Skellfteå också. Själv handlar jag min på lösvikt på ICA Gourmet Umeås mest välsorterade mataffär.
Dodoni finns däremot inte. Grekiska oliver finns både på lösvikt och i burk. Utbudet av får och getost är mycket stort och det finns både lokala produkter och massor av importerade ostar. Goda ekologiska små tomater finns alltid i sortimentet och pärltomaterna smakar bäst. Förpackad Fage finns i många av stadens ICA butiker så den kan ICA handlaren i Piteå säkert ta hem.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-02-28, 01:01
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Hötorgshallen, Willys har även Dodonis feta samt även i bland Mevgal. Citygross sen har du en uppsjö av "turkaffärer"

Camilla
Tack för tipsen ! Jag är gravt beroende av just Dodonis feta, men har nu "tvingats" till att pröva andra märken. Ingen av dem har hittills haft den rätta kärva smaken, inte på långa vägar. Jakten på fetan fortsätter alltså.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-03-01, 15:12
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
"
Mer rotfrukter! Och framför allt ROSMARIN. Helst färsk på kvisk. Torkad går, men...

Peter - uppfödd på Hagagatan... Nere vid rondellen... Men vad gör du med en otäcking från Linköping....!????? Tvi vale....
Rosmarin har jag på balkongen i min kryddkruka. Alltid färsk alltså..
Där jag även har timjan.. och persilja sommartid.. och gräslök till sillen.

Varför är de otäcka i Linköping Peter... ..

Monica.. uppväxt på bonnlandet mellan Strängnäs och Malmköping..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-03-12, 05:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Varför är de otäcka i Linköping Peter...


En otäcking är ju en älskling som inte kommer från rätt ställe... När jag växte upp där uppe så var det mycket konkurrens mellan Norrköping och Linköping... Fy tjyven... Man måste ha vuxit upp där för att förstå alla nyanser... (Och helst flytt därifrån... )

Brutalt ämnesbyte:

I em var jag på ICA och inhandlade drygt 2 Kg fast potatis och 2 L Rapsolja. Samt hämtade min över nätet beställda FRITÖS! Av det totalt okända märket MATSUI. Fast den har fått bra betyg på nätet. Det ska frossas i Patates i helgen! Undrar bara vad jag ska ha till?

Jag har närt idéen om en fritös rätt länge. Och det var den här tråden som äntligen fick mig att "få tummarna loss..." Det ska bli spännande!

Frågor till er som redan har fritös:

Det finns en speciell frityrolja på ICA. I en röd 2 L plastplaska. Är den bra? Jag köpte två L Rapsolja på annan rekommendation i stället. Det var dessutom billigare. Jag fick även tips om att Solrosolja skulle vara bra att fritera i?

Hur många gånger friterar ni i samma olja? Om man inte friterar SÅ ofta, hur länge håller sig oljan då? Jag vet att man måste hälla ur oljan ur fritösen och förvara den mörkt och svalt. Och sila den... Och inte fritera fisk och annat i samma olja.

Alla tips om allt kring detta mottages med tacksamhet!

För en gångs skull så läste jag igenom instruktionsboken ordentligt. Annars så är jag rätt "happy go lucky" med saker i början. (T o m när jag köpte den "fete" LCD-TVn för alldeles för mycket pengar nyligen...) Men när det gäller het olja så är jag väldigt försiktig... Där får det inte gå fel!

Nästa ämnesbyte:

Det här med Tomater. Det är ju märkligt att man inte kan hitta Tomater med lite smak i Sverige. Dessa för***e industriodlade Tomater från Holland kan dra något gammalt över sig... Lindrigt sagt. Numera köper jag körsbärstomater som smakar lite. Fast de är dyra. 14:- för 250 Gr. (Sorry Ulf...) Men det blir 56:- Kg... Och så någon enstaka vanlig om jag måste för att göra en "varm macka" eller så... Annars ratar jag dem.

Och HenricG, här håller jag med dig! Några Kronor högre pris ger dubbelt så bra smak på burktomaterna. Och det är viktigt när man som jag lagar mycket grytor och köttfärsrätter.

När vädret tillåter cyklar jag ibland ut till mina vänner i byn (Jag kallar det för Hålan. Ca 20 hus utslängda på den Skånska slätten... Underbart ställe! ) ca 3 Km från mitt hem.

En av vännerna där byggde en inglasad terrass där de odlar både Tomater, Paprikor och andra grönsaker. I fjol fick jag med en påse med ca 1,5 Kg Tomater hem en kväll. Han plockade dem direkt från plantan och de smakade verkligen som Tomater ska. Dessutom så vet jag att de var inte besprutade... Och de höll sig utan problem i kylen. Köpta Tomater börjar ju förfaras efter några dagar även i kylen! Märkligt.

Jag hade tankar redan i fjol att jag skulle odla någon Tomatplanta mm på min inglasade balkong men det blev inte så då. Men i år ska jag verkligen försöka genomföra det. Vad är bäst? Köpa frön eller torka och sätta frön från köpta Tomater? Och när ska de i jorden? Jag hade hyfsat gröna fingrar tidigare med vanliga gröna växter men att driva upp från frö är jag novis på.

Men det skulle vara bra gott att smaska på lite hemodlade Tomater framåt hösten. Med riktig smak.

Senast redigerad av Peter den 2009-03-12 klockan 05:23. Anledning: Feltrycksnisse... EN (!) bokstav!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-03-12, 11:47
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Det här med Tomater. Det är ju märkligt att man inte kan hitta Tomater med lite smak i Sverige.
Och de höll sig utan problem i kylen. Köpta Tomater börjar ju förfaras efter några dagar även i kylen! Märkligt.
Rumstemperatur, Peter ! Vid kylförvaring förlorar tomaterna det mesta av sin smak. Men, det kanske inte spelar så stor roll att du lägger stackarna i frysen, för innan tomaterna når konsumenten har de redan "dödats" genom förvaring och transport vid alldeles för låg temperatur hela handelskedjan igenom. Anledningen är naturligtvis att de då får några dagar längre livslängd, men att de i gengäld förlorar i stort sett all smak. Slutsats: handlarna sk-er i slutkonsumentens sakupplevelse. Eller så är det konsumenten som vill att tomaten bara ska uppfylla tre kriterier; röd, rund och billig.
Enligt min enkla mening är köpta fröpåsar att föredra. Inte minst för att du då kan välja en tomatsort med hög smak. Om du nu inte hittar fantastiskt välsmakande tomater, i Grekland, som du vill experimentera med, förstås.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-03-12, 12:19
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Och HenricG, här håller jag med dig! Några Kronor högre pris ger dubbelt så bra smak på burktomaterna. Och det är viktigt när man som jag lagar mycket grytor och köttfärsrätter.
På riktigt? Jag trodde hela ja-sidan var för snåla för det.

Angående fritösen tycker jag du ska använda dig av solros- eller rapsolja. Solros i första hand, den ger lite extra smak. Det där blasket som saluför som "frityrolja" är nog inte stort bättre än spillolja...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-03-12, 12:57
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Rumstemperatur, Peter ! Vid kylförvaring förlorar tomaterna det mesta av sin smak. Men, det kanske inte spelar så stor roll att du lägger stackarna i frysen, för innan tomaterna når konsumenten har de redan "dödats" genom förvaring och transport vid alldeles för låg temperatur hela handelskedjan igenom. Anledningen är naturligtvis att de då får några dagar längre livslängd, men att de i gengäld förlorar i stort sett all smak. Slutsats: handlarna sk-er i slutkonsumentens sakupplevelse. Eller så är det konsumenten som vill att tomaten bara ska uppfylla tre kriterier; röd, rund och billig.
Nu ska vi inte göra ner alla tomater ute i handeln. För nu börjar det faktiskt komma in tomater som både luktar och smakar som tomater ska göra. I alla fall i min butik. Spanska kvisttomter. Riktigt goda faktiskt..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-03-12, 13:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vän i köket

Under hela mitt husmorsliv har jag gjort patátes tiganités i en vanlig tjockbottnad gryta, som vi alltså fick vid bröllopet 1967...den håller än, tack kusin Ella, och använder uteslutande olivolja, så där en-två cm . Man kan inte ta jättemycket potatis i samtidigt, men det går i gengäld fort, och man får förstås röra om då och då. Eftersom det följer med lite olja upp varenda gång, trots hålsleven, fyller jag på vartefter. Det är säkert hälsovådligt för vi äter ganska ofta detta och jag borde ha drabbats av något jättehemskt vid det här laget. Men jag röker inte så det väger kanske upp farligheterna.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-03-15, 17:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vän i köket

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
På riktigt? Jag trodde hela ja-sidan var för snåla för det.
Ja, egentligen är vi det, men det händer att vi slår på stort någon gång om året...

Citat:
Angående fritösen tycker jag du ska använda dig av solros- eller rapsolja. Solros i första hand, den ger lite extra smak.
Tack för de olika tipsen. Och jag fick också en ny vän i köket igår. Jag rasslade till en köttbit och gjorde B-sås (på pulver, jag var slö...) och friterade patates för första gången hemma. Och det blev SÅÅÅ GOTT!!!

Det jag lärde mig direkt var att tre medelstora potatisar är för mycket... Inte ens jag orkade äta upp allt. Det får bli två potatisar framöver. Jag är inte riktigt nöjd med Rapsoljan. Jag tycker det luktar lite "fisk" om den när den blir varm. Fast den gav ingen smak som var framträdande. Men jag ska testa med Solrosolja i stället när det är dags att byta olja.

Jag friterade två gånger. Först ca 4 min i ung. 160 gr. Tog upp dem och lät rinna av i 5 min och så ner igen några min i 190 gr. Och det blev i stort sett perfekt. De kunde varit i ytterligare en minut för de tjockaste Pommen var knappt färdiga. De tunnare var underbara. Men man lär sig...

Så var det det där med att hälla tillbaka olja då... Tyvärr går inte min oljebehållare att ta loss så man får vända upp och ner på hela apparaten. Så jag hällde först oljan (när den svalnat ordentligt!) i ett Litermått i plast. En sådan där standard som finns i alla hem. Tog sedan en tratt och satte i flaskan och hällde sedan tillbaka oljan i flaskan den kom ur! Ett extra moment och extra disk, men jag fick bättre kontroll och slapp riskera att den superlätta plastflastan skulle välta. Jag såg för mitt inre hur 1,5 L olja flöt ut i köket... Och det ville jag undvika. Jag markerade även de flaskorna för att jag inte ska blanda ihop den med de vanliga. Jag tror inte använd frityrolja smakar så gott på sallad...

Slutsatsen blir att det visst är lite bökigare än att slänga ut lite vanlig Pomme på en plåt i ugnen, men resultatet blir så oändligt mycket bättre och godare... De 300:- den här kostade ser jag som en mycket god investering. I DUBBEL bemärkelse!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT