Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-26, 18:42
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Resebarometer i finanskrisens spår!

Tänkte med denna tråd försöka skapa en lägesbarometer på framförallt Grekland, men även alla andra resmål får vara med!

Själv har jag hunnit avverka två resor i år (har Grekland kvar hehe..)
Jag har märkt stora skillnader i år jämfört med tidigare år som jag tror i stort beror på "FINANSKRISEN"(är gruvligt trött på det uttrycket)

Min tanke är att alla som varit i Grekland eller på andra platser kan skriva i denna tråd om det upplevts som annorlunda att resa i år jämfört med andra år?

ANALYS:
Vi var på Teneriffa i januari som är högsäsong. Det var lite turister för att vara högsäsong och jag upplevde allt som ovanligt billigt. En pint öl gick med lätthet att få för under 1€
Man kunde käka färsk fisk på genuin restaurang med både öl o vin. Under 500 spänn för fyra. Det ÄR billigt!

ANALYS 2:
Vi var fem dagar i Portugal i påskas. Vi bodde vid kusten i Estoril/Cascais utanför Lissabon. Jag räknade kallt med massinvasion av påskturister, men långt ifrån invasion. En annan sak som jag upptäckte var att avsaknaden av resande asiater och jänkare var total Jag är van att kliva över horder av koreanska ressällskap och amreikanska tanter med blått hår. Ett litet asiatiskt sällskap var allt jag såg. Det fanns ganska gott om turistande portugiser och spanjorer. Danska hörde jag talas vid ett tillfälle, och uppe i slottet i Sintra blev jag tilltalad av en norsk herre, det var allt. Fick en känsla av priserna här också backat något?? Vi åt en lyxmiddag med fint vin från Allentejo och jag åt grodlår till förrätt. Kaffe och dessert efter maten. Endast 800 spänn!!! Hade knappt räckt till vinaren i Sverige.
Tog man två koppar kaffe och en flaska vatten på lokalt ställe fick man pengar över på 2€

Hade varit kul att se vad ni andra har för erfarenheter? Fyll gärna på tråden om ni varit ute o rest i år eller har goda andrahandsuppgifter att komma med.

Själv räknar jag med att det blir likvärdigt eller t.o.m. billigare att resa till Grekland i år fast kronan rasat 20%
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-26, 20:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Jag har inte varit "ute" eller "nere" sedan Sept förra året, (9.45 SEK för en €) men jag läser Ekathimerini varje dag och Athens News varje vecka. Och enl dessa tidningar så har bokningarna från England och Tyskland minskat i storleksordningen 25%! Och dessa två länder står för majoriteten av turismen i Grekland. Man räknar med att ca 120.000 pers i turistnäringen kommer att förlora sina jobb.

Jag tror det är svårt att sia om hur en nedgång inom turistnäringen kan påverka priserna generellt, prisbilden är mer komplicerad än så, men den borde ju rent logiskt ligga kvar på samma nivå eller gå ner något. Samtidigt är deflation (prisnedgång) inte något önskvärt ur nationalekonomisk synvinkel!

Samtidigt dras VI med en idiotisk Euro-kurs som säkert kommer att göra att vissa kommer att välja att stanna hemma i stället för att åka ner. Min gissning är att det blir en minskning med ca 20 % från Sverige. Ving, Fritte och Apan har ju redan aviserat att de drar ner!

Man kommer säkert kunna hitta rum för samma pris eller t o m billigare än i fjol. Utom i Augusti naturligtvis. Min gissning är att Tavernamaten kommer kosta samma som i fjol. I Euro... Dvs det har genom vår dåliga växlingskurs ändå blivit dyrare för oss... Samma sak gäller rummet...

Men jag kan inte hålla med dig om att det kansker blir billigare i år trots kursen. Samma kostnad kanske... Mycket beroende på hur turistnäringen i Grekland reagerar på det ekonomiska trycket som råder nu.

Detta är skrivet ur en "luffares" synvinkel. Vi är ju beroende av priserna på ett annat sätt än de som åker charter. (För att föregå: Absolut inget fel i det...) Har man köpt resa och rum så är det ju "bara" fickpengarna som påverkas. Så just nu är det en tämligen smart sak att göra!!

Jag tror det var Konfutius som sade: Må du leva i intressanta tider... Och det tycker jag vi gör just nu. Det ska bli mycket intreassant att se vad som händer, hur finansmarknaden ser ut, när den sk "finanskrisen" ebbat ut. Och mina Ericsonaktier är värda mer än toapapper....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-26, 22:45
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Nu har jag inte hunnit vara ute och resa ännu i år men jag har vid ett flertal tillfällen roat mej med att sitta och titta på webbkameran i Parikias hamn på Paros då båtarna går där. Ofta har jag tittat på Blue Star på väg mot Aten och jag har tyckt att det verkat gå ombord mycket folk, senast i morse då jag tittade så var det rejält även om det gick flera båtar vid samma tid. Nu har jag inget att jämföra med då webbkameran inte fanns där (lika bra) förra året så egentligen är informationen noll värd men känns ändå lite intressant.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-27, 16:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 557
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Har precis kommit hem från Grekland. Blev överraskad av att se så många turister så tidigt på året. Nu var det påsk i Grekland så majoriteten var naturligtvis greker, men det var även många utlänningar. På vår favorittaverna på Amorgos var det fullt nästan varje kväll, det var till och med så att många reserverade bord för att var säkra på att få plats. På Naxos käkade vi på Metaxi Mas en kväll, fullsatt.

Åkte Blue Star tre gånger, två av gångerna var båten fullsatt, mestadels greker. Vårt pensionat på Naxos var fullt, bara turister, de flesta från England, några amerikaner, några från Taiwan och del tyskar. Ägarna av pensionat har inte märkt av finanskrisen, bokningarna ligger på samma nivå som förra året. Ingen av de greker jag talade med var speciellt oroliga för sommaren.

Om det blivit dyrare eller inte märkte jag inget av, förutom priset på båtresorna som sved lite grann.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-27, 16:18
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om det blivit dyrare eller inte märkte jag inget av, förutom priset på båtresorna som sved lite grann.
Ungefär hur mycket har priserna gått upp?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-27, 16:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 557
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Ungefär hur mycket har priserna gått upp?
Jag vet inte Siri, jag brukar aldrig bry om priserna, jag bara betalar och ser glad ut. Men den här gången tittade jag lite mer noga, kanske för att vi förbokade, resan mellan Naxos och Pireus kostade 34 €, Amorgos - Naxos 14 € och Pireus - Amorgos 34 €.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-27, 16:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte Siri, jag brukar aldrig bry om priserna, jag bara betalar och ser glad ut. Men den här gången tittade jag lite mer noga, kanske för att vi förbokade, resan mellan Naxos och Pireus kostade 34 €, Amorgos - Naxos 14 € och Pireus - Amorgos 34 €.
Tack. Målade upp ett skräckscenario där biljetterna låg runt 50€ som vi betalade till Folegandros i somras Då hade vi fått ta nån gammal rostig tvålkopp till Fourni..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-27, 20:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Vi har avverkat 2 resor sen förra sommaren.
Paris över nyår och där var det ju MASSOR av turister och prisläget rätt dyrt! Paris har ju alltid varit dyrt oavsett hur kronan stått.

Cypern avverkades för ett par veckor sen och där var inte alls så mycket folk som vi trott. Jag kan tro att finanskrisen kan märkas där om engelsmännen drar ner på resorna. Vi fattar inte alls hur alla dessa hotell, barer och affärer som byggs en masse ska kunna överleva.
Maten däremot var förvånansvärt billig tycker vi, liksom öl/vin. Kommer det inte turister som tänkt dit så blir det nog tufft!

Jag tror sen inte heller att Tinos kommer att märka av krisen så särskilt då ön inte är så enormt turistberoende av charterturister..Vi har visserligen förbokat boendet då vi vill ha Nikoletas lilla hus så vi har ingen prutmån, men det gör inget...

Lissi - drygt 50 dagar kvar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-28, 11:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 826
Standard Sv: Resebarometer i finanskrisens spår!

Vi har avverkat två resor i år. En vecka var på Lanzarote och Gran Canaria. Vi har även en grektripp inplanerad i sommar, men personliga skäl gör det osäkert om den blir av i nuläget.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT