Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-05-02, 10:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Svininfluensan...

I Mexiko har man - enligt yahoos nyheter -kommit fram till ett balanserat förhållande till flunsan, gör roliga ansiktsmasker och låter den svarta humorn blomma.
"Vet ni att Mexiko är en världsmakt? En mexikan nyser och hela världen får flunsa" o.s.v
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-05-02, 15:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Det kan ju då inte vara av H5N1-strängen,eftersom detta tydligen heter H1N1. Vet inte huruvida virus av två strängar, H5 och H1 kan "gifta sig" på det viset....
Jag har heller ingen aning, jag bara funderade i ett "worst case senario..." Jag har inte hört något om det. Antingen för att dessa två inte kan mutera ihop, eller för att man inte vill sprida panik...

Citat:
Nåväl, framtiden får väl utvisa hur allvarligt det blir. Än så länge ÄR det ju "bara en vanlig influensa", om än av en ny typ.
Vi får hoppas att det inte blir värre än det verkar vara just nu.

Lite statistik: En "vanlig" influensa har en dödlighet på 1 - 2 % beroende av typ. Fågelinfluensan har en dödlighet på 70 %! SARS på 80!!! När en helt ny typ av influensa utvecklas smittas minst 20 - 30 % av befolkningen! Historiskt sett drabbas världen av någon typ av farsot 3 - 5 gånger per århundrade. Det är nu 40 år sedan något sådant hände.

Do the Math....

Det kanske är "Kalle Anka" när det faktiskt bara rör sig om kanske något 1.000-tal smittade. Spridningen är dock oroande. Och jag blir per automatik misstänksam när myndigheter reagerar på något som i grunden verkar tämligen harmlöst. Vet, eller misstänker de något de inte talar om...? Det är bara att hoppas att de ropar "varg" i onödan...

Personligen kommer jag att luta mig tilbaka och bara läsa och lyssna på vad som händer den närmaste tiden. Och vänta på att få börja skratta åt alla konspirationsteoretiker som väl kommer att vakna så småningom.

De vanligaste teorierna brukar ju vara: Ett Amerikanskt experiment som gått fel eller avsikligt spridits som test, ett utomjordiskt virus eller Al Q som hittat en ny terrorform... Ja, ja...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT