|
||||
|
||||
Skrekk og gru sier jeg, men kanskje noen..?
Legger ut et bilde av en m e g e t spesiell båt som j e g synes ville ødelagt enhver liten havn,den vakre havna på Hydra ble fullstendig dominert BÅten heter " GUILTY " - og d e t synes jeg passet godt
Vi trodde nesten ikke våre egne øyne da denne båten kom glidende inn - og var glad for alle bildene vi allerede hadde tatt Flere som har hatt "gleden" av å skue denne i greske farvann kanskje? Min sønn sjekket nettet og fant endel info, herligheten eies av en gresk industrimagnat og er et kunstverk, da den ble døpt var gjestene store navn innen kunst og design.... så d e t så! Kommentarer? Kari |
|
|||
|
|||
Sv: Skrekk og gru sier jeg, men kanskje noen..?
Behövs såna? GRÄSLIG!!!! I alla fall i grekiska hamnar....I t ex Kalmar hamn hade jag kanske tyckt att den varit rätt kul Rätt konstigt att man tycker så egentlgen..
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- men jeg h a r også tenkt at i en riktig URBAN havn ville den kanskje vært ... kul - spesiell er den i alle fall og den skulle hatt f o r b u d mot å legge til i små idylliske havner |
|
||||
|
||||
Det är ju JÄTTEsynd att folk lägger till med en så ful båt i en så vacker hamn som Hydra. Inte bara förstör den fotografier men även ens njutning av hamnen när man är där (som ju är det viktigaste).
Jag kan inte komma på en enda grekisk hamn där den skulle passa in. "Shame" skulle den heta! Men "Guilty" är ganska passande det också. |
|
|||
|
|||
..det är alltid inte god smak är förknippat med tillgång till pengar i alla fall
Lissi |
|
||||
|
||||
Ja, det var nog den fulaste båt jag sett. Så ful att den nästan var snygg! Ja, kanske rentav konstnärlig..
Läs mer om flytetyget här. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Kunsterisk? Og så jeg da, som først tenkte at her var det miljøaktivister på ferde for å advare mot hemningsløs og ødeleggende turisme i øyriket...
|
|
||||
|
||||
Etter min mening er dette noe av det minst vakre fartøy jeg har sett flyte på sjøen. Men samtidig ble jeg sittende og fundere litt over en del av kommentarene. Hverken Flying Dolphins eller de store bil- og passasjerfergene passer inn i disse byene som vi nordboere mener først og fremst har som sin oppgave å være vakre og idylliske billedmotiver for oss turister, men disse båtene har vi lært å akseptere..
Har vi av og til godt av å bli minnet om at også Hellas er et levende samfunn i utvikling, på godt og vondt, og ikke bare et fotogent bakteppe for vår nostalgiske romantisering av landet? Og da er det kanskje ikke så dumt med et slikt ekstremt visuelt kick en gang iblant, selv om det er irriterende? Bare en tanke.............. |
|
|||
|
|||
Jo då John jag kan till viss del kan hålla med om det också!
På Symi såg man verkligen hur dessa stora färjor som kom helt tog över hamnen , men det är ju ett nödvändigt ont med alla dessa färjor.....Så även med Guilty förstås även om jag inte tror att människorna på dessa lyxyachter bidrar med särskilt mycket pengar för ö-befolkningen då vad jag sett av liknande i andra hamnar, de flesta både dricker och äter ombord. Alla som kommer med färjorna lägger ju en ansenlig del pengar på öarna. För egen del åker vi så gott som aldrig med Highspeed eller SeaJetbåtar eller liknande. Vi var tvungna sommaren 2007 från Naxos för att överhuvudtaget komma hem då vi glömt köpa biljett i tid.och det var gräsligt att åka med den typ av båt. Färjor i Grekland överhuvudtaget är miljöbovar men vi har ju inget annat val då vi inte kan ta oss till öarna annars. Flyg är ju inte bättre... Lissi |
|
||||
|
||||
Håller med! Den skulle jag vilja se i verkligeheten.
|
|
|||
|
|||
Tycker precis som Lissi ... skulle jag se den i Grekland så skulle jag säga att den var ful och gräslig men skulle jag se den i hemtrakterna så skulle jag nog tycka att det var lite fräck.
K |
|
||||
|
||||
Ja, jag tycker den var rätt häftig . Kanske för att jag bor i Kalmar.....
Men jag håller med om att den inte passar in i hamnen på bilden. Abi |
|
||||
|
||||
Citat:
Merkelig å døpe en båt "Guilty" ..., kanskje eieren føler l i t t dårlig samvittighet for den estetiske forurensningen likevel |
|
|||
|
|||
Själv tycker jag den var rätt häftig! Svårt att titta på bilden nästan, känns som ddet är ett fotomontage och själva utstyrseln av båtens färger gör det svårt för ögat att fokusera.
Nej, passar nog inte i hamnen kanske, men å andra sidan: passar vi nordbor där bättre än en grekisk båt? |
|
||||
|
||||
Citat:
Precis min tanke Z |
|
|