Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-12, 14:48
pernille71s avatar
pernille71 pernille71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Lomma
Inlägg: 23
Standard Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Vi är vana Greklandsresenärer och kommer iår, som i alla år åka en sväng till Sifnos i juli. Vi vill gärna besöka en annan ö också, men jag tycker det är svårt at bestämma sig. Är lite sugen på Småkykladerna (Koufonissi), men är rädd det bara blir Skandinaviska barnfamiljer (oss själva inkluderade..).

Jag gillar Sifnos eftersom det är en bra mix av turister och greker som nyttjar både stränder och restauranter och ett lagom folkliv på kvällerna. Har någon förslag? Självklart vill vi även ha fina stränder, bra hotell och god mat...

Senast redigerad av pernille71 den 2009-05-12 klockan 14:56.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-12, 15:18
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Jag tycker Syros. Bo i Kini, som är en liten by med fin strand. Hyr bil eller ta bussen runt om ön. Finns jättefina stränder runt om ön, och en härlig "storstad" - Ermoupolis att ströva runt i. Koufonissi är i min mening alldeles för full med Skandinaviska barnfamiljer (vi är också en). Annars kändes Donoussa väldigt tomt på just skandinaver när vi var där i juni förra året, men det är kanske lite knixigt att ta sig dit från Sifnos. Serifos har vi länge varit sugna på, men aldrig lyckats besöka. Har dock hört mycket gott om den ön.

Bea
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-12, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Sikinos är en fin liten ö med en vacker Chora. Jag var där i början av juni 2007
och vi var kanske 10-20 turister på ön och långt ifrån alla var skandinavier.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-12, 17:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Folegandros, kanske. Jag tycker stränderna där är fantastiska, men de består huvudsakligen av småsten och inte sand. Vattnet är dock detsamma.

På Milos finns fina stränder, men inte alls samma mysiga stämning som på Sifnos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-12, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 519
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Svårt att tips om en ö som nästan är som Sifnos, någon sådan finns inte. Sifnos är perfekt! Sikinos har en bra mix av turister och greker, lite folk, dock bara en strand som är något att tala om, den i hamnen. Annars en mycket trivsam ö. Folegandros är också bra tycker jag, dock fler turíster/yta än på Sifnos. Serifos kan passa er, men likaväl inte. Jag gillar Serifos - som inte är så olikt Sifnos - medan andra inte gillar ön alls. Koufonissi är nog inget för er, i alla fall inte då ni åker. Schinoussa skulle kanske däremot passa, det är den bästa ön i Småkykladerna. Tycker jag.

Vad ni än väljer är det bäst att sluta på Sifnos, det är inte lätt att lämna Sifnos för en annan ö, det mesta bleknar i jämförelse, i alla fall är det min erfarenhet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-12, 19:14
pernille71s avatar
pernille71 pernille71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Lomma
Inlägg: 23
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad ni än väljer är det bäst att sluta på Sifnos, det är inte lätt att lämna Sifnos för en annan ö, det mesta bleknar i jämförelse, i alla fall är det min erfarenhet.
Jag vet - det är lite av ett problem att Sifnos är så underbart som det är... Bästa stället

Syros låter trevligt, lätt att ta sig vidare till Sifnos. Vilket är det bästa hotellet i Kini? Och Schinoussa låter också bra, dock svårare att kombinera med Sifnos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-12, 19:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 519
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Citat:
Ursprungligen postat av pernille71 Visa inlägg
Syros låter trevligt, lätt att ta sig vidare till Sifnos. Vilket är det bästa hotellet i Kini?
Syros är också trevligt, väldigt grekiskt tack vare den fina huvudstaden Ermopoulis. Mitt favoritboende i Kini är Voutsinou Apartments, +30-22810-71335.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-12, 19:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Som Sifnos, men ändå inte Sifnos..

Du har fått bra tips, Syros och Schinoussa passar nog bra, men titta lite på Tinos också. Tinos är en mycket fin ö.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT