Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-17, 20:18
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Hej alla på forumet jag är lite nyfiken på era svar,jag ska även passa på att ge er min version av frågan.

Jag har rest en hel del tycker jag och åkte till Grekland så sent som 2000 till kreta som första besök och det sa bara klick i både kropp och själ både hos mig och mina söner jag hittade det som harmoniserade bäst hitills och förstog vad min Greklandstokiga fru försökt förklara då hon varit där många ggr på olika öar sen har vi åkt varje år utom förra året.Vi började att samla på Grekiska solar först som hänger både här och där i vårat radhus sen började det ena ge det andra så vi började att renovera i Greklandsinspererad stil och på altan började givetvis Grekiska växter bre ut sig i urnor och krukor .
Jag hade en mäklare här som skulle värdera huset som blev så glad då han jobbat som reseledare på kreta att han ej tog betalt utan bara log vilket jag tolkar som att vi som älskar Grekland är som en familj.Våran familj är lite typ robinsson och avviker från vägar och söker våra egna äventyr och snorklar plockar strandfynd så vet inte hur många kilo Grekisk sten.snäckor,musslor.pinnar och rötter vi har .Min fru arrangerar allt i flaskor burkar ,vitrinskåp i krukor mm på ett smakfullt sätt.

För mig och min familj känns det härligt att komma hem en kall dag mötas av det uppvärmda medehavsinsperade klinkersgolvet ,solarna och alla Greklandsminnen vilket rum du än går in i man blir glad mår gott och går och stoppar en slant i resburken och drömmer till nästa resa.Finns det fler som är så här eller har vi fått solsting .

Mvh Robban
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-17, 21:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Kul tråd!
Riktigt på samma sätt har inte Grekland påverkat mitt liv, men visst har livet fått en annan dimension sedan jag började åka till Grekland flera ggr om året. Jag har lärt mig mycket av en annan kultur, jag har "funnit " den grekiska musiken, jag har lärt mig lite grekiska, jag har genom greklandsintresset fått många fantastiska vänner som jag aldrig skulle träffat annars även ett par vänner i Grekland, och framför allt, jag har delvis genom mitt greklandsintresse även funnit min man. När vi lärde känna varandra så var Grekland en av de första sakerna vi kom på att vi hade gemensamt.....(Hua om Claes inte gillat Grekland, hur skulle det då gått?) Vi förlovade oss i Grekland och vi åkte på bröllopsresa dit....Under de snart 6 år vi känt varandra så har vi varit i Grekland 11 ggr tillsammans.
Så har jag åkt en gång själv också dit.

Vårt hem däremot har vi inte inrett grekiskt i någon hög grad. Alla skivor förstås och DVD och MASSOR av böcker med greklandsanknytning, men i övrigt bara några fåtal souvenirer....

Så visst har Grekland påverkat mig och gett mitt liv en ny dimension på ett sätt...

Lissi - 66 dagar från Tinos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-17, 21:35
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Hej Lissi det var intressant att läsa din historia och hur Grekland påverkat ditt liv,jag ser det som en kul grej att höra andras historia kanske kan man få lite nya ideer för hur många ggr har man inte sagt att det har jag inte tänkt på och sedan hittat nya roliga inspirationskällor.

Mvh Robban 14 dagar kvar till Skiathos
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-17, 21:44
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skyttorp
Inlägg: 40
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Första gången vi kom till Grekland var 1988 och då var det till Kreta, Rethymnon. Kärlek vi första ögonkastet. Jag blev förlorad.. Fastnade för det underbara landet. Har varit där varje år sedan dess. Vår vänner frågar inte om vi skall åka till Grekland, utan när? Många kilo sten har det blivit och sand från underbara stränder(kanske olagligt?), samlat i små glasburkar som tidigare har innehållit grekisk honung. Altanen är naturligtvis grekinspirerad, en hörna med sol, rökelseskål, stenar, tomma olivburkar med pelargoner, muggar m m. Olivträd, Lagerbladsträd och ännu mera pelargoner. Och naturligtvis är trädgårdsmöbeln medelhavsblå.
Gästtoaletten är också grekinspirerad med grektavlor m m. Samlar på små grekhus som är placerad i souvenirhylla i hallen. Om jag tänker efter finns det i varje rum en påminnelse vilket land vi gillar. Samlar på grekiska kokböcker. Finns flera böcker om Grekland, både skönlitteratur och guideböcker. Försöker också lära mig det grekiska språket, inte det lättaste men något har väl fastnat efter några kurser.
Så jag måste säga att visst har Grekland påverkat mitt liv. Man har alltid längtan dit, något som gör att att hösten och vintern härdas ut!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-17, 21:59
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Tack Moa känns kul att det finns fler som har fått solsting kan se bilden av det du berättar då vi har vissa likheter och är lika nyfiken på dom som kommer att svara och jämnföra kanske har vi i smyg blivit beroende av något som bara Grekiska turistnäringen känner till och som blandas i all god mat på tavernorna ?

Mvh Robban
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-18, 20:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 326
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Hur grekland har påverkat mitt liv? Det var kärlek vid första ögonkastet! Året var 1979. Kärleken består och växer sig starkare för varje år. Från början träffades vi en gång om året ... numera ses vi två gånger om året. I september ses vi för 32 gången, den här gången på Skiathos.

Mvh.Lilla sjöborren som har 19 dagar kvar ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-18, 22:00
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
När vi lärde känna varandra så var Grekland en av de första sakerna vi kom på att vi hade gemensamt.....(Hua om Claes inte gillat Grekland, hur skulle det då gått?) Vi förlovade oss i Grekland och vi åkte på bröllopsresa dit....Under de snart 6 år vi känt varandra så har vi varit i Grekland 11 ggr tillsammans.
Det skulle kunna vara jag som skrev detta! Det stämmer nästan exakt på oss, fast min sambo heter inte Claes och vi är inte gifta


Jag var lite mer svårflörtad. Det var fjärde gången gillt innan jag insåg fakta att Grekland är det ultimata resmålet!
Vi har varit i nästan alla italiens delar senaste åren, men det begäret börjar mättas! Greklandsbegäret är på väg mot svårt beroende
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-18, 22:16
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Hej sjöborren jag förstår dig och låter underbart att ha varit där så många gånger hade jag vetat vad jag senare fann i Grekland hade jag velat byta ut en del andra resor mot Greklandsresor men får jobba intensivt nu och i framtiden.Jag åker till skiathos också 31/8 som blivit våran favorit ö .

Mvh Robban 12 dagar kvar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-18, 22:20
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Hur har Grekland påverkat ditt liv ?

Hej Ricky ja nog är det ett beroende kanske ligger det en sanning i mina farhågor om manipulerad mat på tavernorna .

Då vet jag nog vart bröllopsresan går när det blir dax

Mvh Robban
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT