Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-07, 13:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard En trevlig lördagseftermiddag

Utan att vi hade en tanke på det när vi tog vår lördagspromenad i det härliga vintervädret i går eftermiddag, så fick vi oväntat en helt grekisk eftermiddag. Först hamnade vi på Kalmar stadsbibliotek där vi hämtade nya lånekort och då passade jag på att titta på böcker på "Greklandshyllan". Mitt Aten av Theodor Kallifatides med teckningar av Henrik Tikkanen lånades. Boken har trettio år på nacken men är väldigt mysig att läsa för oss som varit mycket i Aten. Även en bok om Peloponnessos lånades, "Peloponessos/Strövtåg i Grekland i ord och bild" av Bertil Kumlien. Även den illustrerad med teckningar av författaren.
Sture Linnérs "Mulåsnan på Akropolis" fanns också men den får lånas vid nästa besök.

Så upptäckte vi att vi helt plötsligt ville ha GREKISK mat så vi styrde stegen mot restaurang Athena...Där åt vi Papoytsaki dvs köttfärsfylld aubergine med härlig tomatsås samt grekisk sallad och klyftpotatis till. Var sitt glas vin slank ner också
Vi satt länge och njöt i den sena lördagseftermiddagen innan vi vände åter hemåt.

Visst kan man få till en grekisk paus även i den kyligaste vinter

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-07, 14:13
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: En trevlig lördagseftermiddag

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Utan att vi hade en tanke på det när vi tog vår lördagspromenad i det härliga vintervädret i går eftermiddag, ------- så upptäckte vi att vi helt plötsligt ville ha GREKISK mat så vi styrde stegen mot restaurang Athena...Där åt vi Papoytsaki dvs köttfärsfylld aubergine med härlig tomatsås samt grekisk sallad och klyftpotatis till. Var sitt glas vin slank ner också
Vi satt länge och njöt i den sena lördagseftermiddagen innan vi vände åter hemåt.

Visst kan man få till en grekisk paus även i den kyligaste vinter

Lissi

Det låter som en helt underbar, härlig och perfekt eftermiddag! Härligt att ha nära till grekiska restuaranger när man blir sugen på grekisk mat!
Jag får vänta till slutet av maj om det ska ätas "på lokal" och då blir första middagen på Smugglers... !

/Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-07, 15:26
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: En trevlig lördagseftermiddag

Så härligt och spontant med er grekiska eftermiddag mitt i all snö!

Yanna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-07, 16:18
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 324
Standard Sv: En trevlig lördagseftermiddag

Det ser ut att bli en trevlig eftermiddag även här.
Ringde - spontant - bjöd över några vänner på middag. - kommer kanske skidandes.
Ska bjuda på fétaostfyllda färsbiffar med rotfrukter.
Har skalat potatis, lök, morötter, squars, ska bara öppna olivburken, riva lite färsk timjan och rosmarin.
Tyvärr ingen Retsina men en flaska Atelier ... naturligtvis från Grekland.

Ha en trevlig söndagkväll! Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-09, 16:03
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: En trevlig lördagseftermiddag

Det lät inte helt fel - tror jag ska ta mig till biblioteket själv och låna mig en bok o låta mig inspireras o längta till semestern.

Fick själv en "brytning" härom helgen när det var gråmulet, kallt o lite småsnöigt och tyckte vi behövde komma i stämning. Verkar tillhöra en av de få som faktiskt är trött på denna vinter o vill ha vår. Jag hade grekisk mat på menyn både lördagen o söndagen med lite av varje..mums...gjorde faktiskt en Stifadogryta på söndagen, betyg godkänt om jag får säga det själv

Man får hitta sina solglimatar då o då

//Maggan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-09, 17:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En trevlig lördagseftermiddag

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Man får hitta sina solglimatar då o då
//Maggan

Precis så! Men snart vänder det och den underbara svenska våren kommer

Lissi - genomförkyld
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT