Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-01-29, 14:52
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

En frisk katt vil spise bare den blir sulten nok! Det er instinktet til katten. At syke katter ikke spiser er en helt annen sak.
For øvrig er vel dette blitt nokså off topic
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-01-30, 09:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmi Visa inlägg
Det värsta är att katten faktiskt är ett av de få djur som faktiskt kan svälta ihjäl väldigt snabbt.
Det är helt korrekt tyvärr. En katt som hamnar i en traumatiskt situation kan svälta sig själv till döds. Av någon märklig anledning verkar det som den föredrar att svälta sig själv till döds än att äta.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En frisk katt vil spise bare den blir sulten nok!
Tyvärr Admirala, där har du fel. Även en frisk katt som utsätts för stor stress och påfrestningar kan sluta äta och dricka och i princip begå självmord på det sättet. Och när den slutar dricka går det fort. Några få dagar bara...

Det är det enda djur vi människor känner till som faktiskt gör så på något märkligt medvetet sätt. En ultimat protest. Därför har kattägare på ett sätt ett större ansvar än hundägare.

En hund överlever oftast. Så länge det finns mat och vatten och en stark ledare så följer hunden med. Men det är skillnad med en katt.

En katt vill ha en lugn och stabil miljö. Och helst en stark ledare. En människa eller en annan ledarkatt... Men en katt utan ledare är oftast en vilsen katt.

Detta gäller de katter vi har i Nordeuropa. Inte de i Grekland. De är av en annan stam. Mycket tuffare. Men de är ändå på något märkligt sätt präglade på oss människor...

När jag är på Tinos så bor jag numera lite i familj... Fast med eget rum i källaren. Hotellet är ju stängt.

Och senast fanns det en katt (Puttis) runt huset som fick lite mat av familjen. Men egentligen ingen omvårdnad... Han höll undan möss och småkryp och var "praktisk"...

Jag gödde ju honom naturligtvis... Varje morgon låg han framför tröskeln till mitt rum och väntade. På frukost... (Sedan fick han middag på innan jag gick till Chora på kvällen...) Och det förstår jag. Här kommer en galen turist och mer eller mindre trycker ner mat i honom..... Klart han älskade mig!

Men vad jag inte riktigt förstår är att han efter en dag mycket, mycket försiktigt kröp upp i mitt knä när jag satt utanför rummet på kvällen. (Han fick inte komma in i mitt rum. Då hade Stelios blivit galen...)

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men jag har aldrig varit med om just detta sökande efter närhet. Inte ens hos mina egna katter på det sättet. Fast de tar mig väl mer för given...

En sak är säker. Han hade aldrig någonsin legat i ett Grekiskt knä.... Men han sökte och ville ligga i mitt knä... Och det var det första knä han legat i. Men han visste på något sätt att det var OK och att det skulle vara gott... Jag fick knuffa ner honom när jag skulle gå och lägga mig...

Det är möjligt att han "mutade" matmaskinen, men det stämmer ändå inte riktigt. Han, Puttis, sökte närhet och kel som jag upplevde det. Men varför uppträder en Grekisk utekatt på det sättet?

Naturligtvis bet han mig en gång! Jag hittade en tagg i hans svans som jag drog ut... Ungefär 0,2 sek efter hade jag hans tänder i handen.... Jag tvättade handen med Whiskey och fick heller inga problem... Och sedan kröp han upp i mitt knä igen...

På något märkligt sätt finns det ett band mellan oss tvåbeningar och katter. Tror jag. Utifrån mina egna erfarenheter.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:

Ju mer jag lär känna människan, ju mer älskar jag djuren.....
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-01-30, 13:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Mye kan skje med en katt. De kan sette noe i halsen og stryke med, halsbåndet kan festes seg til et ødelagt gjerde slik at de ikke kommer løs og kveles, en hund kan tygge på dem, en bil kan kjøre på dem, de kan få i seg rottegift osv. At en (frisk) katt dør eller blir syk fordi den ikke får den maten den er vant til - vel, jeg tro at det er sant når dere sier det kan skje, selv om en av mine katter sultestreiket i overgangen mellom kattunge- og voksenmat og overlevde.
Men det får være måte på å ta sorgene på forskudd, da!
Noen sjanser får man ta her i livet, noe vi for øvrig gjør hver gang vi f.eks. kjører bil eller spiser upastaurisert ost (nam!).

Om det hadde vært mitt problem, var det iallfall ikke frykten for fremmed kattemat som hadde stoppet meg mht å ta katten min med til Hellas. Nå er det ikke det denne saken egentlig gjelder, det er tilgangen på spesialfôr for kastrerte hannkatter som er ENIACs problem, og det er en helt annen sak enn den vi diskuterer her.

For øvrig, takk for fin historie om Puttis!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-01-30, 22:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
..halsbåndet kan festes seg til et ødelagt gjerde slik at de ikke kommer løs og kveles,
Det var ett vanligt problem förr, men de flesta halsband idag är antingen elastiska eller sydda så att katten kan backa ur det om den skulle fastna.

Citat:
...en hund kan tygge på dem...
Faktum är att det där med "som hund och katt" stämmer inte! De kan oftast leva sida vid sida utan problem. Speciellt ute, som i Grekland. De accepterar helt enkelt varandra. Här hemma med innekatter och så kan det vara lite annorlunda. Fast min gamle Terrier fungerade jättebra med grannens katt när de kom in på en öl... Jag har jättefina bilder på när den stryker sig mot honnom och ligger i hans korg...

De få gånger en hund anfaller en katt är den oftast lite störd. En normal hund anfaller inte en katt utan anledning! Det är ännu mer sällan en katt anfaller en hund. Men när en sådan konflikt inträffar så är det oftast konkurrens om mat. Inte revir. För hundens och kattens revir ligger på olika plan och har inga beröringspunkter.

Citat:
...en bil kan kjøre på dem...
Det var jag med om alldeles framför mig på Amorgos senast och det är inget jag vill bli påmind om... Jag ska inte säga att det förstörde min semester men det hade en klart dämpande effekt...

Citat:
At en (frisk) katt dør eller blir syk fordi den ikke får den maten den er vant til - vel, jeg tro at det er sant når dere sier det kan skje, selv om en av mine katter sultestreiket i overgangen mellom kattunge- og voksenmat og overlevde.
En katt kan matstrejka om man byter foder. Hemma. Det är inte ovanligt. Men den börjar oftast äta igen efter en eller ett par dagar. Däremot är det så att om man utsätter katten för stora påfrestningar med byte av hem/miljö och den kanske förlorar kontakten med sin människa/ledare kan den totalvägra att äta. Därför är det viktigt att man har med lite saker som luktar hemma/ledare när man lämnar dem på pensionat tex. Något de flesta av oss måste om man vill åka till Grekland... Jag har lika dåligt samvete varje gång men det har fungerar rätt bra ännu så länge...

Citat:
...det er tilgangen på spesialfôr for kastrerte hannkatter som er ENIACs problem, og det er en helt annen sak enn den vi diskuterer her.
Precis. Många katter kräver av en eller annan anledning specialfoder. Min Vincent tex har en väldigt känslig mage och måste ha ett speciellt foder för det. Han var 1,5 år när han kom till mig så jag vet inte om något hänt som gjort honom känslig... När han kom till mig kräktes han varje eller varannan dag. Nu går det 12 - 14 dagar mellan gångerna. Men så går han på en hyfsat strikt diet nu... Fast det händer rätt ofta att Husse, mot bättre vetande, sticker till honom en eller annan godsak...

Citat:
For øvrig, takk for fin historie om Puttis!
Han var speciell! Och jag fäste mig mycket vid honom. Jag har inte vågat fråga Stelios om han lever ännu. Jag lär få reda på det senare i år... Fast Grekiska utekatter blir ju normalt sett inte så gamla. Undantaget Restos på Pension Eleni på Amorgos... (En annan favve...) Men jag avtvingade Stelios ett löfte att hans skulle mata och se till Puttis lite mer när jag åkte. Jag får väl se om det verkligen fungerade... Men Puttis var under de dagarna jag var där den mest bortskämda katten i hela Grekland...

Senast redigerad av Peter den 2010-01-30 klockan 23:02. Anledning: Felstavningsrättning...
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-02-10, 14:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Och att dina hundar stortrivdes när de var på pensionat.. jag vet inte men jag har fått för mig att det är lättare att flytta runt på hundar än på katter? Hundar anpassar sig lättare?
Ja, och det beror på det jag skrev tidigare: att hundar är flockdjur och följer sin ledare, katter är solitära djur och sig själv närmast.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-02-10, 14:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmi Visa inlägg
Det värsta är att katten faktiskt är ett av de få djur som faktiskt kan svälta ihjäl väldigt snabbt. Efter redan 2 dygns svält påverkas t.ex. njurarna. på Blocket t.ex.?
Japp, exakt det har jag lärt mig av kattexperter också. Katter kan tyvärr vara så förbannat envisa att de hellre svälter till döds än äter.

Därför får man ta till diverse tricks när man ska byta mat till katter som hotar med matstrejk.

(Fast jag förstår att det inte är fallet här, Eniac är ju ute efter specialfoder).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT