![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan!
Jag och min kusin / bästa kompis har bestämt oss för att resa till Grekland i sommar. Vi börjar närma oss det gyllene 40 strecket och funderar på vilken ö som skulle passa oss. Vi gillar sol och bad samt lite utflykter. Vi vill gärna ha lite skojj på kvällen men inte för stojjigt men ändå inte för lugnt. ![]() Vad har ni för tips till oss? // kalle |
|
||||
|
||||
![]()
Chaniakusten på Kreta säger jag då
![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för Kreta tipsen, ska diskutera med min kusin! Vad tror ni om Rhodos stad?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det finns massor av öar som passar den som närmar sig 40. Läs på om öarna
innan så får ni en bättre känsla för vad som tilltalar er. Själv skulle jag i nuläget inte välja turistorterna på Kreta men många verkar trivas utmärkt där. Vill ni komma det grekiska vardagslivet lite närmare är mindre öar och platser att föredra. Folegandros är min favorit och hit kommer människor från hela världen. Nöjeslivet är moget och maten underbar. Sifnos och Amorgos är också fantastiska ör. Vill ni ha lite mer av fart och fläkt kanske Samos, Parga eller Karpathos passar er. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Flyg till Santorini och kombinera med Naxos och Amorgos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja ni Rhodos har allt var där första gången 80 var då tjugo år vi hade toppenskoj.Återvände 2003 med två barn som då var 12,14 år vi hade lika skoj barnen tyckte det var toppen Mitt tips är åk dit
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
K |
|
|||
|
|||
![]()
Säger som litentuva Rethymno på Kreta...man kommer vardagslivet nära om man vill,,,
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I år blir det tredje året i rad som jag åker dit. Har/och skall bo på Annapolis, som jag tycker är ett väldigt bra lägenhetshotell. Ska väl säga också, att jag har bara vart på Rhodos så jag är väl LITE partisk. Men jag trivs väldigt bra där, o känner att jag inte är "färdig" med den staden ännu. Lycka till med val av semesterställe. Irene |
|
||||
|
||||
![]()
och har ett ypperligt läge på ön om man vill göra utflykter och utforska den på egen hand! ( med bil eller buss! )
|
|
||||
|
||||
![]()
Toppen! Vi ska kolla närmare på Rhodos stad, låter trevligt med gamla stan, samt att det finns mycker utflykter. Hur är det att hyra bil och åka runt själv på Rhodos?
|
|
||||
|
||||
![]()
Har inte hyrt bil någon gång, är för feg
![]() ![]() ![]() Irene |
|
|||
|
|||
![]()
Vi hyrde bil för några år sedan, man fick hämta bilen i Rhodos stads utkant och behövde inte köra inne i stan direkt. Det var jätte fint att ha bil och köra runt och stanna och göra vad man ville. Inte mycket trafik utanför stan.
//Ingrid |
|
||||
|
||||
![]()
Inga som helst problem att hyra bil på Rhodos, klart man ska göra det och ta sig runt, då kommer du till stränder i sydväst tex Prassonisi o nordväst tex Fourni nedanför Monolithos som är riktiga pärlor. Vi körde runt hela ön, hade Vagabonds Rhodosguidebok med oss och blev supernöjda med både strand/restaurangtips utanför turiststråken!!
|
|
||||
|
||||
![]()
Det där intressant faktiskt, då skulle man kanske göra det i sommar. Kommer ni ihåg vart ni hyrde bilen någonstans? Eller kan man gå in vart som helst o säga att man vill hyra en bil men ha den levererad till utkanten av stan? Låter inte det konstigt, tro??
|
|
||||
|
||||
![]()
Hyr närmast där ni bor. Ingen fara med trafiken som jag upplevde det.Vi bodde dock utanför, hyrde på en tapp, nära sunving hotell där vi hamnade på en restresa. En bra guidebok och karta och ni är "all set
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen! Tack för alla tips! Har ni några bra tips på riktigt bra sandstränder också?
|
|
||||
|
||||
![]()
Är det på Rhodos du menar, så är hela ostkusten full av stränder. Har själv bara vart i Faliraki över dagen, och där är det sandstrand. Afandou har oxå en bra sandstrand har jag hört. Tsambika har jag hört MYCKET gott om. Lindos stranden är "knökad" med folk har jag sett när jag vart där. Mm. mm.....
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja du ser, det finns mycket att välja på. Leta upp den billigaste flygbiljetten och välj därefter. Om ni åker obokat kan ni ju lättare flytta på er och se mer. Från Aten, färja till Naxos och Paros som jag tror skulle passa perfekt. Skiathos och Skopelos är också fantastiska öar.
Vi brukar åka i september, då finns det hur mycket boende som helst till bra priser 25-30€ per natt för båda två. Ni kan nästan kasta pil på en karta, men ju mindre ö desto lugnare gäller generellt. Ni kommer att få det grymt vad ni än väljer. |
![]() |
|
|